2025-02-08, 12:14
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
En sån här är bra att ha med sig om man skall ut på äventyr
https://seapax.se/produkt/sjosakerhet/plb/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2vWpi9qziwMVXhCiAx 0YBxV0EAQYASABEgLemfD_BwE

Man kan i förväg meddela färdväg och använda en gps, jag och sambon använder oss av gps plus att vi har kompass i ryggsäcken och har studerat kartan lite smått så att vi vet vart civilisationen i form av vägar finns.
Om du vet vart norr är på kartan och har en kompass så räcker det ganska långt.
Citera
2025-02-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Nu är den här lite dyr men jag hörde nyligen frân en erfaren buschcrafter och jägare ett en sån här BÖR man ha om man skulle råka skada sig och inte tar sig där ifrån.

https://www.xxl.se/garmin-garmin-inreach-mini-2-flame-red-gps-med-satellitkommunikation/p/1220064_1_Style?utm_source=google&utm_medium=cpc&u tm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaigni d=21324048669&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAnpy9BhAkE iwA-P8N4udAEm2sufg_hB_bQw6i3mxq09ELKDwDJ6mm4vx68BGy8bu nop-mCBoCg0YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag kikade på den och den verkar ju bra om man ska ge sig ut på större äventyr i djupa skogar och vildmark där det är glest befolkning.
Känns lite overkill för mig som vandrar runt skogarna runt min stad, där bebyggelse är väldigt nära.
Citera
2025-02-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Man kan i förväg meddela färdväg och använda en gps, jag och sambon använder oss av gps plus att vi har kompass i ryggsäcken och har studerat kartan lite smått så att vi vet vart civilisationen i form av vägar finns.
Om du vet vart norr är på kartan och har en kompass så räcker det ganska långt.

Men även när man vandrar runt i skogarna runt en storstad? Jag tänker mig inte några djupa skogar och vildmark utan nära bebyggelse.
Citera
2025-02-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja det känns så.

Till och med konstiga grejer kan ligga lite överallt.

Här jag bor ligger det tex ett traktordäck 4 km in i tät skog där man omöjligt kan köra nåt fordon alls.. vem fan släpade dit det liksom

På tal om det, jag har också sett också extremt skumma grejer på dom mest besynnerliga ställen i skogen. Man funderar hur i helvete dessa grejor kom dit. Ett jävla jobb liksom, till vilken nytta?
Citera
2025-02-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
På tal om det, jag har också sett också extremt skumma grejer på dom mest besynnerliga ställen i skogen. Man funderar hur i helvete dessa grejor kom dit. Ett jävla jobb liksom, till vilken nytta?
Jo men så är det ju, som skogen där vi bor, stenmurar ser man ibland så nån gång fanns det folk där.
Citera
2025-02-08, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Mysigt att vandra i skogen. Det är avstressande.

Nej älskling du kan bli uppäten av björnar och vargar. En älg i brunst kan också döda dig på sekunder.
Citera
2025-02-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vandrar en hel del i skogen, där möter jag sällan på varken svenskar eller invandrare däremot möter jag vildsvin, grävlingar och andra djur som hjortar till exempel. Tror jag mött 3 personer på mina vandringar, svenskar. Då snackar vi djupt in i skogen, 10 km+ varav 1 jägare.
Vill man inte träffa på invandrare är väl skogen just den idealiska platsen. Jag har för mig att invandrare tror att den är livsfarlig.
On topic tror jag att man kan hitta en orörd skog på en väldigt liten holme i någon insjö längs med norska gränsen. Fast då är det ingen stor skog.
Citera
2025-02-08, 13:52
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Är det nära till bebyggelse?
För jag tänker mig skog nära bebyggelse.

Runt Stockholm finns en hel del skog som innehåller skogsbilvägar och gamla stigar. Människan har lämnat sina spår i hundratals år. Visst du kan också gå vid sidan om stigarna men det kan vara risigt, stenigt och sumpigt. Det finns mycket skog norr om Åkersberga. Som runt sjön Tärnan där det löper en stig. Skaffa karta! Mycket skog finns också i Tyrestareservatet där det också finns många märkta stigar och skogsbilvägar. Ta dig till Långsjön och se spåren av bäver! Ett kafé finns i Tyresta By som är öppet året runt. Buss från Handen C.
Citera
2025-02-08, 14:13
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Det är väl därför oftast random vandrare hittar försvunna lik eller annat som ligger här o var när nån försvinner
Citera
2025-02-08, 14:25
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vandrar en hel del i skogen, där möter jag sällan på varken svenskar eller invandrare däremot möter jag vildsvin, grävlingar och andra djur som hjortar till exempel. Tror jag mött 3 personer på mina vandringar, svenskar. Då snackar vi djupt in i skogen, 10 km+ varav 1 jägare.

Gjort ungefär samma iakttagelser som du.

Djupt in i 🌲🌲🌲🌲.

Så underbart.

Oh, yeah!!
Citera
2025-02-08, 14:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Vandrar en hel del. Försöker även aktivt undvika områden där det rör sig mycket folk. Grejen blir då mer om man stöter på någon så är det någon som tänkte exakt samma sak 😄 Bra när man ute med hunden att slippa ta upp sliten också.

Sedan om något skulle hända, så ser man bara hur svårt det är för polis och Missing People. När de hittar kroppar kanske den bara låg någon km från sökplatsen.

Men de flesta kommer ju hittas till slut. Tänker på den där militären som terrenglöpte och sedan hittades efter nära 1 år.

Man kan ju bättre på möjligheterna. Med telefon med bra laddningstid. Kanske ha med sig en visselpipa också. Kan ju höras om man ligger där skadad/sjuk.
Citera
2025-02-08, 14:30
Medlem
Blir en livsstil ju, min far från landet i Småland var ute i skogen minst tre gånger i veckan fasten vi bodde i småstad, han var van vid detta sen barnsben.
Tror det är bra mycket bättre än att gå på gym å andas samma luft ut å in hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in