2025-02-08, 09:56
Medlem
Finns där en stig, så är det i sig ett tecken på att den används.
Citera
2025-02-08, 09:58
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Ska du långväga ut i skogen till konstiga ställen så meddelar du en anhörig vart du ska.

Kommer du inte tillbaka så vet någon vart du sist begav dig.

En sån här är bra att ha med sig om man skall ut på äventyr
https://seapax.se/produkt/sjosakerhet/plb/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2vWpi9qziwMVXhCiAx 0YBxV0EAQYASABEgLemfD_BwE
Citera
2025-02-08, 09:59
Medlem
Varför skulle du skada dig? Brukar du göra farliga saker ute i skogen?
Citera
2025-02-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Varför skulle du skada dig? Brukar du göra farliga saker ute i skogen?

Ibland klättra man både ned och upp så risken för halka är stor.
Citera
2025-02-08, 10:14
Avstängd
Ett exempel på hur öde det kan vara är hur vargen ansågs utrotad i Sverige och de "första" i modern tid hade en lya inte speciellt långt från en väg som tog månader innan någon upptäckte.
Citera
2025-02-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Det var fin bild du målar upp, känns tryggt
Nu är det inte fabriker jag undersöker utan mer skogen bakom som ligger lite off. Har vi ens några öde fabrker man kan vandra runt i nu för tiden?
Som barn så har jag lekt i sådana fabriker men det finns väl inte längre.

Tack ska du. =)

Det var min barndom. Och morsan lever än trots allt, eller kanske tack vare att jag inte sagt allt.

Det blev mer strängt från myndigheter att spärra av nedlagda verksamheter vid nåt skede, vet inte riktigt när. Som små (typ 10-15) fanns det ödehus och fabrikslokaler vi kunde smyga runt ganska obehindrat om vi bara hade våra röda olle på med 176-671 på bröstet.

Mitt minne vandrade iväg till gladare dagar lite grann där...
Citera
2025-02-08, 11:16
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har områden i skogen häromkring där folk i princip aldrig går. Det är bitvis blött, kan vara brant, lite snårigt. Det är inget kul att gå där så folk håller sig borta. Så där kan hunden gå lös utan att någon bryr sig. Undantaget på hösten kanske för svampplockarna kan vara precis var som helst. Jägarna med men i princip undviker de också den här typen av skog. Skogsbolaget är där och röjer och gallrar ibland men det går många år mellan tillfällena och hörs tydligt när det sker. De enda som är där är skogens djur, speciellt vildsvinen, för de får oftast vara ifred där. Men skulle man skada sig och bli liggande där skulle det kunna ta många år innan man upptäcktes. Man kanske till och med hinner täckas över med förna innan någon kom dit, så man aldrig hittades.
Citera
2025-02-08, 11:27
Medlem
sommarlovs avatar
Skaffa en visselpipa och bär runt halsen.
Väger inget, hörs bra om du behöver hjälp.

https://www.naturkompaniet.se/life-systems-unisex-echo-whistle-2034682/
Citera
2025-02-08, 11:47
Medlem
Nog inga problem idag med mobilen i fickan...
Citera
2025-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag har områden i skogen häromkring där folk i princip aldrig går. Det är bitvis blött, kan vara brant, lite snårigt. Det är inget kul att gå där så folk håller sig borta. Så där kan hunden gå lös utan att någon bryr sig. Undantaget på hösten kanske för svampplockarna kan vara precis var som helst. Jägarna med men i princip undviker de också den här typen av skog. Skogsbolaget är där och röjer och gallrar ibland men det går många år mellan tillfällena och hörs tydligt när det sker. De enda som är där är skogens djur, speciellt vildsvinen, för de får oftast vara ifred där. Men skulle man skada sig och bli liggande där skulle det kunna ta många år innan man upptäcktes. Man kanske till och med hinner täckas över med förna innan någon kom dit, så man aldrig hittades.

Är det nära till bebyggelse?
För jag tänker mig skog nära bebyggelse.
Citera
2025-02-08, 12:02
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ja det känns så.

Till och med konstiga grejer kan ligga lite överallt.

Här jag bor ligger det tex ett traktordäck 4 km in i tät skog där man omöjligt kan köra nåt fordon alls.. vem fan släpade dit det liksom
Citera
2025-02-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Eller finns det områden som är helt orörda från vandrare?

Det är något jag är mest nyfiken på. Jag har varit på lite konstiga ställen i skogen då jag gilla att gå på upptäckningsfärd.

Då snackar jag först och främst skog som ligger nära till bebyggelse.

Jag bor ju ändå i en storstad och dom skogarna som finns runtomkring så undrar jag om folk vandrar runt på konstiga stigar och icke stigar, lite som upptäckningsfärd?

Om man är på sådant ställe och man är med om en olycka, hur stor är chansen är att man blir hittad av en slump?

Jag har varit ex bakom stora fabriker där deras baksida är skogen och det finns egentligen ingen anledning till att vara där eller konstiga skogar där en stig leder in men sen inte ut osv.
Jag funderar ibland om jag skadar mig och inte har möjligt att ringa efter hjälp, hur stor chans är det att jag blir hittad av någon vandrare eller hudägare eller annat löst folk.

Nu är den här lite dyr men jag hörde nyligen frân en erfaren buschcrafter och jägare ett en sån här BÖR man ha om man skulle råka skada sig och inte tar sig där ifrån.

https://www.xxl.se/garmin-garmin-inreach-mini-2-flame-red-gps-med-satellitkommunikation/p/1220064_1_Style?utm_source=google&utm_medium=cpc&u tm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaigni d=21324048669&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAnpy9BhAkE iwA-P8N4udAEm2sufg_hB_bQw6i3mxq09ELKDwDJ6mm4vx68BGy8bu nop-mCBoCg0YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in