Citat:
Ursprungligen postat av
OtursAktivist
Man får inte sjukersättning först vid 30 och vid 19 aktivitetsersättning istället där de även kan prova på olika saker i egen takt t.ex studier.
Det finns mängder med ensamma män som också kan räknas som enstöringar i samhället. Tveksamt om jag själv skulle kunna kallas just enstöring då jag har något de killarna ofta saknar, lätt för det sociala. Jag lever själv men har inte svårt att tjattra med en främling 4 tummar i telefon eller gå iväg på en kurs om jag plötsligt tycker att jag är ensam för mycket.
De här killarnas livlinor och som absolut har en avgörande skillnad är deras närståendes relation till dem. Det är vad det ofta verkar, det enda nätverk som finns.
Gärningsmannen visade tydligt insjunkande i psykisk ohälsa i tidigare ålder som inte växte bort. Hans familj har nog krigat och fixat och haft sig kring honom.
Och saken är att samhällskontraktet kan anses utgöras av en del att om skattebetalarnas närstående blir sjuka och oförmögna att ta hand om dem själva ska samhället gå in med nödvändiga insatser eftersom det är grunden till att människor kan arbeta heltid, nämligen att deras barn får barnpassning (förskola och fritids) deras äldre får äldrevård och hemtjänst mm. Deras psykiskt sjuka anhöriga eller med andra funktionsnedsättningar ska ingå i det med att man inte ska behöva säga upp sig för att på heltid vårda närstående.
Vi behöver sluta skuldbelägga familjen då om de inte skadat honom under uppväxten, snarare hållit honom över ytan så att han inte behövt bo på LSS-boende med personal dygnet runt.
Man kan få sjukersättning efter att man har fyllt 19.
Citat:
Du kan få sjukersättning från och med juli det år du fyller 19 år om du har en sjukdom eller funktionsnedsättning.
Det står på FK.
Vi vet inte hur engagerade föräldrarna har varit. Det är troligtvis så att de har varit medvetna om att Richard var väldigt annorlunda men det är ganska troligt att de har blundat för hur illa det faktiskt var.
Användare i denna tråd har nämnt att Richard måste ha haft någon form av schizotyp personlighetsstörning snarare än autism och det är nog helt korrekt faktiskt. Det mesta stämmer in perfekt.
Intressant nog så var det samma sak med Adam Lanza. Enligt många experter så hade Adam Lanza mer troligt en schizotyp personlighetsstörning än autism.
Han blev med andra ord feldiagnostiserad.