2025-02-09, 00:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maditau
Lite småintressant att amerikanarna ger sin syn på händelsen.
Vamos innan Aftonbladet låser artikeln.

https://www.aftonbladet.se/a/0Vq8G6?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Svenska poliser består av kvoterade människor..personer som aldrig skulle bli poliser. Att skjuta mot andra människor är väldigt främmande för många av Sveriges poliser. Var inte många år sedan polisen inte kunde se skillnad på en person med just funktionsnedsättning (Eric Torell)..och en riktig kriminell.
Senast redigerad av Ferrytale 2025-02-09 kl. 00:16.
Citera
2025-02-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Han måste haft en dator eftersom han köpte rökgranater online. Gissar att polisen går igenom historiken i datorn. Inga uppgifter ännu om manifest eller att han varit aktiv i något nätforum. Lite udda minst sagt.

Räcker ju med en mobil...
Eller låna dator på biblioteket...
Citera
2025-02-09, 00:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vet vi säkert, att "GM bytte om till militärkläder innan han började skjuta"? Vad är isf källan? Polisen har väl inte sagt ngt alls om den saken?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMX1yM/uppgifter-35-aringen-gomde-vapnen-i-gitarrliknande-vaska
Citera
2025-02-09, 00:15
Medlem
På TV4:s video med mannen som mobilfilmade på toan framgår att första skotten föll 12:30. Hagelbössa 7-8 skott. Sedan följer 20 skott med halvautomaten och 12:50 ett sista skott. 5 min senare går polisen in men det tar lång tid innan dom hittar GM. Jag antar att dom arbetar med att utesluta att något annat vapen och någon annan skytt avlossat skott inne i byggnaden eftersom offren beskjutits i flera rum under loppet av några minuter.
Citera
2025-02-09, 00:18
Medlem
Det är inte förvånande att polisen tvekade. Sverige är ett land som har levt i en bubbla av falsk trygghet i decennier. Ett land utan krig på över 200 år, där man har vant sig vid att faror alltid är någon annans problem. Mjukt, naivt, oförberett. När verkligheten slår till, då står vi handfallna.

130 poliser på plats, men inte en enda hade modet att gå in förrän insatsstyrkan anlände. De visste att liv var i fara. De visste att varje sekund kunde betyda skillnaden mellan liv och död. Ändå valde de att backa. Kanske blev de beskjutna, kanske blev de rädda – men deras jobb är inte att backa. Deras jobb är att agera. Att skydda, att rädda liv, att sätta sig själva i skottlinjen om det krävs.

Men istället fick oskyldiga människor dö, förmodligen medan de bad för sina liv, medan de hoppades att hjälpen skulle komma – men ingen kom.

Det här är vad som händer när ett samhälle förlorar sin ryggrad.
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eScapeGoat
Jag tror fup kommer släppas. Man gjorde det för morden Anton Lundin Pettersson begick.

Det finns ett enormt allmänintresse. Inte minst här på flashback.

/Förundersökningsledaren

Tillåt mig mitt i allt tragiskt som hänt att skratta åt din slutkläm ”förundersökningsledaren” 🤩.
Jo, det finns ett oerhört stort ”allmänintresse” i denna tragiska händelsen vid Risbergska i Örebro.
Händelsen med Anton Lundin som du hänvisar till skedde dock för 10 år sedan och mycket har hänt sedan dess vad gäller hur åklagare hanterar ärenden och huruvida FUP hanteras.
PS. Du verkar tyvärr inte särskilt intelligent om du nu tror att intresset på Flashback skulle få åklagare att släppa en FUP i detta fall 🙈….
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Sluta få detta till något det inte är. Inget tyder på rasism.
Gå och trolla någon annanstans, tack!

För övrig, alla träning i världen skulle inte få mig att ej gripas av panik och skrika.

Lol inget tyder på rasim?
Fråga muslimerna vad dom tror!
Citera
2025-02-09, 00:20
Avslutad
En sak jag inte fått klarhet i är vad har han sysslat med under en timme utöver skjutningarna mot de 17 stycken?
Citera
2025-02-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så han verkade främst riktat in sig på kvinnor alltså… och utländska!

Eller så var det fler kvinnor på skolan, o fler invandrare
Citera
2025-02-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Lol inget tyder på rasim?
Fråga muslimerna vad dom tror!

Bestämmer de det då menar du? Står de över polisen och deras utredning?
Börjar bli otroligt trött på ditt tjat om rasim-motiv.
Jag säger det en gång till;
INGET tyder på rasism!!!!!!!!!
Citera
2025-02-09, 00:22
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Eftersom hela europa lider av ockupation av muslimer, fattar du inte så enkla saker?
Man behöver inte lämna något manifest, man behöver inte vara känd i högerextrema grupper, varför skulle man behöva vara det?
Hur vet du att han inte var politiskt intresserad? kände du hjälten rickard?

Varför skulle han behöva gå till en moske för?
Han visste ju att på hans gamla skola fanns det ingenting annat än kulturberikare och det var antagligen en trygghet för hjälten att veta hur stället ser ut och var man kan gömma sig.

Sedan kanske hjälten räknade med att en moske antagligen har en högre säkerhet eftersom dom vet om att dom är hatade av många, så det var ett strategiskt beslut, han ville lyckas!

Hjördis, förneka sanningen du ifall det får dig att må bättre, men det blir ju så löjligt när bevisen är så många.

Nu är du mer än lovigt korkad.
Polen, ungern mf har ju ingen invandring av muslimer och tillhör europa sist jag kollade.

Behöver?? Vad vet du vad man behöver? Alla massmord med rasistiska eller politiska motiv hitills har utförts för att framhäva sitt politiska manifest. Kan du visa något som inte gjort det?

Självklart går man till en moskee om man är ute efter det du tror rickard utförde.. en högre säkerhetsnivå kan en person med den beväpningen som rickard hade lätt övermanna. tror du dom har beväpnade vakter eller?
Dags att du nyktrar till.

Hjördis?? Vem är det? Är det din mamma? nyktra till nu va..
Senast redigerad av jori9900 2025-02-09 kl. 00:26.
Citera
2025-02-09, 00:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Initialt skrevs det i media, att GM hade bytt om till gröna kläder på en av skolans toaletter. Men man undrar ju, var den uppgiften kom ifrån.

Jodå, orsaken till min fundering är dock att han faktiskt slängde rök. (Om detta stämmer). Det i kombination med militärkläder tyder på en mycket obehaglig planläggning.

Därmed skulle de begynnande anklagelserna mot polisen falla platt.

Sedan sköt han sig eftersom det inte går att hålla en byggnad ensam när motståndaren (polisen) kommer från flera håll. Är man flera och har skyddsutrustning så går det att hålla byggnaden ganska länge, speciellt om det är oskyldiga på stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in