2025-02-08, 23:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vet vi säkert, att "GM bytte om till militärkläder innan han började skjuta"? Vad är isf källan? Polisen har väl inte sagt ngt alls om den saken?

Tror mig ha läst detta, men var vet jag inte.

Edit: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0VqOLA/uppgifter-skolskytten-i-orebro-skonade-vissa-gick-bara-forbi
Citera
2025-02-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Nej, en lärare skulle aldrig skrika, ut allihopa, eftersom dom har ÖVAT på vad dom ska göra när något händer, och då ska de stänga in sig i klassrummen och låsa dörren och vänta på polis.

Det hörs hur tydligt som helst att han skriker, ni ska ut från europa, sedan pang pang, direkt efter, sluta ljug för dig själv, varför har du så svårt med sanningen för?

Sluta få detta till något det inte är. Inget tyder på rasism.
Gå och trolla någon annanstans, tack!

För övrig, alla träning i världen skulle inte få mig att ej gripas av panik och skrika.
Senast redigerad av Lolloliten 2025-02-09 kl. 00:00.
Citera
2025-02-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Mhm, krönikor, krönikor bygger på skribentens egna åsikter, tankar och analyser. Nyhetsartiklar däremot som vågar vinkla det, på det sättet finns inte. Däremot finns det några utländska tidningar som har vinklat det och skrivit det så. https://www.theguardian.com/world/2025/feb/06/sweden-school-shooting-victims-include-several-nationalities-police-say

Jo, svenska tidningar har skrivit om "soc-spåret"..
Citera
2025-02-08, 23:58
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Vissa bosniaker (bosniska muslimer) skriver på Facebook att skolskjutningen var kopplad till rasism och att Rickard Andersson sköt människor på grund utav deras etniska ursprung och hudfärg. Man skyller, naturligtvis, på Jimmie Åkesson.

Varför gör man politik utav denna tragedi? När har Jimmie Åkesson indirekt uppmanat till våld mot människor med utländsk bakgrund?

Hur får man ens denna tragedi att handla om Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna?

Rickard Andersson var för fyra år sedan själv elev på skolan och idag är det för det mesta människor med utländsk bakgrund på komvux och kanske inte så mycket etniska svenskar.
Rickard Andersson brydde sig kanske inte ens om politik.

Vissa påstod att mördaren på ICA Maxi i Botkyrka var en etnisk svensk som mördade en utländsk kvinna, men det visade sig vara en man ifrån Indien.

Jepp. Vi kanske får förbereda oss på ett motattentat snart men etniska svenskar som offer. Dom verkar iaf hetsa till det.
En tidsfråga bara
Citera
2025-02-08, 23:58
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Inte så lätt för föräldrarna att påverka något efter det att han blev myndig. Man får en känsla att de ändå försökt, se bara hur de har tagit med honom på resor.

Däremot konstigt att inte Socialtjänsten samverkat med Försäkringskassan och flyttat över honom dit under alla dessa år! Istället kapar de hans försörjning.
Ut o resa i världen med föräldrar o syskon kan från deras sida vara ett sätt att försöka få in honom igen i familjegemenskapen dock tror jag att dessa resor är väldigt påfrestande på ngn som är psykiskt sjuk. Kan vilja bort därifrån utan möjlighet. Tänk på det. Sen kan han vägrat läkarbesök mm.
Citera
2025-02-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdinGTX
Enligt aftonbladet tog det 1 timme för polisen att komma in i skolan? och då var han redan död? Förstår inte riktigt. Dödade han folk medans polisen var utanför och för feg för att komma in eller?
Nej, polisen gick in direkt. Och att det dröjde en timme innan man hittade GM beror till stor del på att han inte sköt något för då hade han ju röjt sin position.
Citera
2025-02-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det känns tyvärr som att hans mamma och pappa inte har gjort tillräckligt. De kanske ville hjälpa honom men visste inte riktigt hur.

Den här snubben borde givetvis ha fått sjukersättning så fort han gick ut gymnasiet. De borde ha fixat allt när han var 19-20 år.

Dessutom kostar det samhället mer att försöka få in sådana här personer på arbetsmarknaden än vad det gör att sjukpensionera dem.
Man får inte sjukersättning först vid 30 och vid 19 aktivitetsersättning istället där de även kan prova på olika saker i egen takt t.ex studier.

Det finns mängder med ensamma män som också kan räknas som enstöringar i samhället. Tveksamt om jag själv skulle kunna kallas just enstöring då jag har något de killarna ofta saknar, lätt för det sociala. Jag lever själv men har inte svårt att tjattra med en främling 4 tummar i telefon eller gå iväg på en kurs om jag plötsligt tycker att jag är ensam för mycket. Edit då jag googlade och jag räknas till kategorin enstöringar. Men jag gillar människor faktiskt och har lätt för att vara glad och trevlig även om jag inte kastar mig över människor eller tar emot de gånger vänliga människor är inbjudande och välkomnande. Upplever tydliga kontraster mellan mig och de olika sorters manliga enstöringar som finns då det är synd om dem och de är sällan ensamma av helt fri vilja.

De här killarnas livlinor och som absolut har en avgörande skillnad är deras närståendes relation till dem. Det är vad det ofta verkar, det enda nätverk som finns.

Gärningsmannen visade tydligt insjunkande i psykisk ohälsa i tidigare ålder som inte växte bort. Hans familj har nog krigat och fixat och haft sig kring honom.

Och saken är att samhällskontraktet kan anses utgöras av en del att om skattebetalarnas närstående blir sjuka och oförmögna att ta hand om dem själva ska samhället gå in med nödvändiga insatser eftersom det är grunden till att människor kan arbeta heltid, nämligen att deras barn får barnpassning (förskola och fritids) deras äldre får äldrevård och hemtjänst mm. Deras psykiskt sjuka anhöriga eller med andra funktionsnedsättningar ska ingå i det med att man inte ska behöva säga upp sig för att på heltid vårda närstående.

Vi behöver sluta skuldbelägga familjen då om de inte skadat honom under uppväxten, snarare hållit honom över ytan så att han inte behövt bo på LSS-boende med personal dygnet runt.
Senast redigerad av OtursAktivist 2025-02-09 kl. 00:07.
Citera
2025-02-09, 00:01
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jag stöter på dem i mitt jobb också, man kan säga så här, att spela schack är inte deras starka sida.
Att tänka flera steg framåt är i det närmaste omöjligt.

Beror helt på! Jag känner autister som är jävligt duktiga på schack och jag känner sådana som knappt ens skulle kunna förstå reglerna. Autismspektrat innehåller väldigt olika typer av människor. Bristen på inlevelseförmåga och därutav följande sociala begränsningar är mig veterligen det som i princip förenar människor inom spektrat, även om det även där finns en viss diskrepans mellan de som har noll "theory of mind" och de som har en någorlunda funktionell sådan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Förmodligen i en skog och skjutit på kottar, burkar, flaskor, fåglar eller liknande.

Han "lyckades" ju att döda 10 och skada 5.

Finns ju skjutbanor.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Inte så lätt för föräldrarna att påverka något efter det att han blev myndig. Man får en känsla att de ändå försökt, se bara hur de har tagit med honom på resor.

Däremot konstigt att inte Socialtjänsten samverkat med Försäkringskassan och flyttat över honom dit under alla dessa år! Istället kapar de hans försörjning.

Föräldrarna borde nog ha varit mer engagerade efter gymnasiet dock. De borde ha insett det uppenbara.

De borde även ha tagit bort honom från skolan under högstadiet och krävt hemundervisning.
Citera
2025-02-09, 00:02
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Nej det är inte alls rimligt. Krav på sysselsättning är ju bara sinnessjukt. En del är rika och behöver inte jobba. Andra har en livsstil där de klarar sig bra utan att jobba. Däremot borde förmodligen återkommande omprövning krävas för körkort för bil, uppkörning såväl som teori, var femte eller tionde år kanske?

Det är väl visst rimligt. Om du inte har någon inkomst alls, inte heller av kapital, och varken pluggar eller jobbar, hur i h**vete får du då ihop till att leva? Då ska du f*n inte ha nån vapenlicens för då ska samhället kräva att du löser de andra problemen först.
Citera
2025-02-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ut o resa i världen med föräldrar o syskon kan från deras sida vara ett sätt att försöka få in honom igen i familjegemenskapen dock tror jag att dessa resor är väldigt påfrestande på ngn som är psykiskt sjuk. Kan vilja bort därifrån utan möjlighet. Tänk på det. Sen kan han vägrat läkarbesök mm.

Jag tänker att de har velat bryta hans isolering och jag håller med dig, det har säkert varit extremt påfrestande för alla inblandade särskilt honom själv. Man nästan ser hur han plågas på en del foton trots att de befinner sig på vackra exotiska platser.

Han kan säkert ha vägrat att både söka och ta emot hjälp. När man är myndig är det ju rent krasst inte längre föräldrarnas ansvar och de kan ju inte tvinga fram något mot hans vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in