2025-02-08, 23:10
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det kan man tycka men han hade ju psykiska besvär som knappast blev bättre av att han blev av med sin enda försörjning. Jag tror att det var det som triggade honom till det han gjorde. Det fick honom att gå över alla gränser. Kanske hamnade i en stressutlöst psykos? Han kanske bar på massa hat inom sig?

Vad vet vi om psykisk sjukdom i släkten? Är pappan eller syskonen också knäppa och potensiellt farliga?
Citera
2025-02-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Jag fattar inte heller. Minns inte var men någonstans läste man ju uppgifter om att 9 kroppar hittats i bara den första korridoren som genomsöktes. Det var väl felaktigt då men man blir ju galen på all felaktig info och rykten som florerar.
De flesta som dog tycks ha gått i samma klass (de flesta har i vart fall läst till undersköterskor, vet inte hur många sådana klasser det finns). Någon skrev att vårdutbildningen låg i första korridoren.

Gissar: de flesta döda sköts samtidigt och i anslutning till sitt klassrum. Antagligen är detta det första som sker, panik har ej utbrutit ännu. Efter detta har han gått runt och skjutit de få han sedan sett, personer i flykt, från längre avstånd. Skolan är stor men den är som ett rutnät med extremt långa korridorer och på sätt och vis svårt att gömma sig i (om man inte är inne i ett rum). Dessa svårt skadade personer kan därför ha befunnit sig lite varstans i skolan. Har de även förflyttat sig efter de blivit skjutna? Inte en omöjlig tanke.

Gissningen rimmar även väl med att han bytte om på en toalett. Varför skulle han välja en toalett längre in i byggnaden? Han bör ha valt en av de första. När han väl bytt om och väljer att kliva ut så bör han agera relativt snabbt (var han kanske kvar inne på toaletten till dess att han hörde en större skara personer som var i rörelse strax utanför?)

Jag är tämligen övertygad om att dessa undersköterskeelever blev gärningsmannens offer av helt slumpmässiga skäl. Att majoriteten var äldre kvinnor med invandrarbakgrund är helt logiskt utifrån yrkesgrupp.

Notera att jag själv varken har kunskap i vilka klassrum vårdyrkena använder eller att de flesta skulle ha blivit skjutna nära entrén. Men om det stämmer så känns det mer som en logisk förklaring än en motsättning för min del.

När mer handfast information kommer ut tror och hoppas jag att bilden till viss del kommer klarna. Vi får försöka ha tålamod. En stor stor tragedi oavsett.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-09 kl. 00:10.
Citera
2025-02-08, 23:15
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Det kan man tycka men han hade ju psykiska besvär som knappast blev bättre av att han blev av med sin enda försörjning. Jag tror att det var det som triggade honom till det han gjorde. Det fick honom att gå över alla gränser. Kanske hamnade i en stressutlöst psykos? Han kanske bar på massa hat inom sig?
Inga massmord sker av personer som har psykos! Alla massmord har per definition ett motiv bakom sig. Det går inte att utföra ett massmord om du är under psykos. Det är därför allmänheten alltid vill veta VARFÖR efter ett massmord har skett. För om det hade varit ett psykosmord så hade det inte varit ett massmord och det hade varit bortglömt dagen efter.

Han måste ha vetat precis vad han gjorde och varför!
Citera
2025-02-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
De flesta som dog tycks ha gått i samma klass (de flesta har i vart fall läst till undersköterskor, vet inte hur många sådana klasser det finns). Någon skrev att vårdutbildningen låg i första korridoren.

Gissar: de flesta döda sköts samtidigt i anslutning till sitt klassrum. Antagligen är detta det första som sker, panik har ej utbrutit ännu. Efter detta har han gått runt och skjutit de få han sedan sett, personer i flykt, från längre avstånd. Skolan är stor men den är som ett rutnät med extremt långa korridorer och på sätt och vis svårt att gömma sig i (om man inte är inne i ett rum). Dessa svårt skadade personer kan därför ha befunnit sig lite varstans i skolan. Har de även förflyttat sig efter de blivit skjutna? Inte en omöjlig tanke.

Gissningen rimmar även väl med att han bytte om på en toalett. Varför skulle han välja en toalett längre in i byggnaden?

Jag är tämligen övertygad om att dessa undersköterskeelever blev gärningsmannens offer av helt slumpmässiga skäl. Att majoriteten var äldre kvinnor med invandrarbakgrund är helt logiskt utifrån yrkesgrupp.

Notera att jag själv varken har kunskap i vilka klassrum vårdyrkena använder eller att de flesta skulle ha blivit skjutna nära entrén. Men om det stämmer så känns det mer som en logisk förklaring än en motsättning för min del.

När mer handfast information kommer ut tror och hoppas jag att bilden till viss del kommer klarna. Vi får försöka ha tålamod. En stor stor tragedi oavsett.

En på alla sätt rimlig tanke. Vi får avvakta, mer kommer att bli känt och så småningom kommer böcker att skrivas.
Citera
2025-02-08, 23:16
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Vad vet vi om psykisk sjukdom i släkten? Är pappan eller syskonen också knäppa och potensiellt farliga?

Inget, så vitt jag vet, men av det lilla man kunnat gräva fram tycks båda GM:s syskon åtminstone leva helt normala liv, till skillnad från GM. Sedan vet man förstås aldrig vad som kan dölja sig bakom en normal fasad, men inget av syskonen tycks uppvisa samma märkliga beteende som GM.
Citera
2025-02-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Precis så. Skrivit om detta tidigare. Sjukpension. Om sociala gjort sitt jobb som dom borde måste hans mående kommit fram dessutom specialklass f aspberger/autism han gick i.

Kanske Socialtjänsten tyckte han skulle ha hjälp av försäkringskassan? Försäkringskassan kanske hänvisade honom till arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen kanske tyckte han var för sjuk för arbete och hänvisade till Socialtjänsten? Och läkarna har ingen lust att sjukskriva/skriva intyg för ansökan till sjukersättning för då får de bråka med försäkringskassan, som tycker han ska arbeta.
Hängde ni med?

Obs: Spekulation (varför ska vi inte spekulera?)
Så går det runt?
Citera
2025-02-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Inga massmord sker av personer som har psykos! Alla massmord har per definition ett motiv bakom sig. Det går inte att utföra ett massmord om du är under psykos. Det är därför allmänheten alltid vill veta VARFÖR efter ett massmord har skett. För om det hade varit ett psykosmord så hade det inte varit ett massmord och det hade varit bortglömt dagen efter.

Kanske att de själva hade ett motiv men det finns ju flera massmord där det åtminstone utåt inte verkar finnas något motiv och inget som de lämnat efter sig.
Citera
2025-02-08, 23:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tack.

Hur har nån lyckats hitta bilderna? Är det känt?
Var kommer informationen om bildernas existens ifrån?

Ja han har ett väldigt "neutralt" ansiktsuttryck hela tiden. Inga leenden eller något. Men det är lätt att läsa in för mycket i det man ser nu när man vet vad som hänt...

Jag vet inte det heller. Möjligtvis får man gräva i tråden och se när de nämndes första gången och i vilket sammanhang.

En möjlighet är väl dock att någon fått tag i en av bilderna på något annat sätt, kanske av någon bekant till familjen, sedan gjort en bildsökning utifrån det och hittat samma bild, plus en rad andra publicerade på nätet.

Rena spekulationer från min sida, men har du tid och ork kanske du kan gräva i när någon av de publicerade bilderna nämndes första gången i den här tråden.
Citera
2025-02-08, 23:21
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Jag menar inte att det var riktat mot SFI utan utan egentligen de krav som ställdes på honom.

Jag tror inte att dådet har något rasistiskt motiv.

Inte jag heller. Om han hade haft rasistiska motiv skulle han uppsökt närmsta moskee som det finns en uppsjö av (tack vare våra politiker) i området.
Nu gick han till den skola han kände till och uppenbart hatade för ett last stand.
Mannen var sinnessjuk och förmodligen drogad oxå och med ett enda motiv = att döda så många som möjligt på skolan och sej själv,
Senast redigerad av jori9900 2025-02-08 kl. 23:24.
Citera
2025-02-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop

Jag utryckte mig tokigt, märker det nu. Någon typ av stressreaktion skulle jag tippa på. I kombination med någon typ av uppdämt hat mot samhället kanske? Han verkar ju ha levt isolerad en längre tid så han har väl blivit sjukare och sjukare.
Citera
2025-02-08, 23:23
Medlem
Citat:
Jag skulle nog säga att personer med autism är väldigt duktiga på att planera men det är inte det som är det viktiga.

Jag tror han har fått en stressutlöst psykos/stressreaktion eller liknande. Indragen försörjning och ingen att vända sig till. Han såg nog ingen annan utväg. Arg på svenska samhället och så blir det kortslutning sorgligt nog.

Jag jobbar med personer som har autism, att planera är inte deras starka sida (om de inte har hjälpmedel förstås).

Men ja, så kan det givetvis vara.
Citera
2025-02-08, 23:24
Medlem
Ingen har hittat vad han har gjort under alla år han har isolerat sig själv? Måste ha varit aktivt online.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in