2025-02-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ja men det tycker jag är en dålig förklaring och når inte rotorsaken till varför just denna kille gick hela vägen. Folk får sina ersättningar indragna hela tiden, människor blir av med sina barn i sjukdomar, dom lever med kronisk smärta och allt möjligt förbannat elände. Men det gör dom inte till massmördare!

Det är lathet att skylla på yttre omständigher eftersom yttre omständigheter är en jävligt vanlig företeelse i samhället för väldigt många människor. Det är någonting som fick just denna person att agera på sina känslor.

En väsentlig skillnad är ju att han hade två diagnoser som det skrivits..
Citera
2025-02-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag fattar inte. Var kommer bilderna ifrån?
Det är det som är frågan. Ingen vet, lades upp för 11 månader sedan.
Citera
2025-02-08, 22:57
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Nja, det verkar ju som att den utlösande faktorn var hans indragna försörjning som han blivit av med.

Det blir ju viktigt här att utreda hur det har skett.

Det handlar inte så mycket om vilken hjälp han skulle haft egentligen utan att han skulle ha fått rätt ersättning - sjukersättning - och kanske sluppit alla krav på aktivitet, studier och jobbansökningar.

Socialtjänsten verkar ha haft en kravbild på honom som inte riktigt synkar med hans extrema sociala fobi och övriga diagnoser.
Precis så. Skrivit om detta tidigare. Sjukpension. Om sociala gjort sitt jobb som dom borde måste hans mående kommit fram dessutom specialklass f aspberger/autism han gick i.
Citera
2025-02-08, 22:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det vet man inte, men de ser ut att vara uppladdade 2024-02-21, men varför och av vem är oklart.

Min gissning är att det är Rickard själv som av någon anledning laddat upp dem och att de kommer från familjens samlingar av semesterbilder.

Anledningen till att många av dem är döpta till "Richard" istället för "Rickard" skulle kanske kunna bero på att han ville visa dem för folk han kände online. Kanske var han för dem känd som "Richard", vilket är mer naturligt för engelskspråkiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är bilder som är uppladdade på någon site för ngt år sen. Man vet inte som har lagt upp dom.

Verkar vara foton från resor han har gjort med sina föräldrar.

Man ser ju på honom att han inte mår bra och att han har svårigheter. Som att han egentligen inte vill vara där, att det är plågsamt för honom.

Tack.

Hur har nån lyckats hitta bilderna? Är det känt?
Var kommer informationen om bildernas existens ifrån?

Ja han har ett väldigt "neutralt" ansiktsuttryck hela tiden. Inga leenden eller något. Men det är lätt att läsa in för mycket i det man ser nu när man vet vad som hänt...
Citera
2025-02-08, 22:59
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
En väsentlig skillnad är ju att han hade två diagnoser som det skrivits..
Kanske borde en separat tråd skapas för gärningsmannens profil? Jag vet att det spekulerats om att han hade autism? Det skulle underlätta tråden med lite separation
Citera
2025-02-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Jag hade köpt det om det bara var SFI elever som vart beskjutna , men offren är inte endast SFI elever.

Det är nog mer komplext än så .

Jag menar inte att det var riktat mot SFI utan utan egentligen de krav som ställdes på honom.

Jag tror inte att dådet har något rasistiskt motiv.
Citera
2025-02-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Jag såg det när jag letade igenom på fejjan. Hon var tydligen inte blond men ändå.

Den äldre kvinnan är också svensk, hennes mans kompis sambo kommenterade nyss på fejjan.
Letar febrilt efter namn men hittar inget.

Kollar man bilder på hennes FB så är hon blond, men det kan ju så klart ha grånat eller färgats

Ska kolla om jag får fram nåt...
Citera
2025-02-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Camilla är väl mörkt gråhårig på bilderna.

https://gofile.io/d/ZxVEdL

Svarade en annan men svarar dig också - på bilder på FB är hon blond. Håret kan givetvis ha grånat eller färgats dock
Citera
2025-02-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Syftet med lagen om "hets mot folkgrupp" var från början enbart att stoppa Einar Åberg från att publicera och distribuera böcker. Lagen kallades länge "Lex Åberg" pga detta.

Einar Åberg gav ut böcker som handlade om judisk makt över banker, media, politik m.m. Detta gillade inte judarna som hade makten över banker, media och politiken så den judiska organisationen B'nai B'rith och ADL i USA hotade den svenska regeringen med att världsjudenheten skulle utöva ekonomiska sanktioner mot Sverige om regeringen inte såg till att stoppa Einar Åberg. Den svenska regeringen vek sig för de judiska påtryckningarna och såg till att riksdagen stiftade en ny och särskild lag för att stoppa Einar Åberg. Detta skedde för så länge sedan som i slutet av 1940-talet. Sjukt men sant.

Vi får väl se om denna gamla judiska censurlag utökas ytterligare efter Rickards eskapader...

Sådana konspirationsteorier fungerar mycket sämre här i landet än i USA där man tycks kunna lura i fok vad som helst.
Citera
2025-02-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ja men det tycker jag är en dålig förklaring och når inte rotorsaken till varför just denna kille gick hela vägen. Folk får sina ersättningar indragna hela tiden, människor blir av med sina barn i sjukdomar, dom lever med kronisk smärta och allt möjligt förbannat elände. Men det gör dom inte till massmördare!

Det är lathet att skylla på yttre omständigher eftersom yttre omständigheter är en jävligt vanlig företeelse i samhället för väldigt många människor. Det är någonting som fick just denna person att agera på sina känslor.

Det kan man tycka men han hade ju psykiska besvär som knappast blev bättre av att han blev av med sin enda försörjning. Jag tror att det var det som triggade honom till det han gjorde. Det fick honom att gå över alla gränser. Kanske fick en akut stressreaktion? Han kanske bar på en massa uppdämt hat inom sig?
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-08 kl. 23:24.
Citera
2025-02-08, 23:09
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlobalMenace
Stämmer inte. Sök Mari* Simon + Örebro på facebook så får du fram bild på mamman med deras hund.

Hann spara ner en hel del skärmdumpar på alla "simon" i Örebro innan dom stängdes ner, om det är av intresse.
Citera
2025-02-08, 23:10
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dessa skolskjutningar går inte riktigt jämföra med andra brott, som sådana du beskriver. Det här har ett större intresse för allmänheten att få läsa utredningen om hur det gått till.

Jag säger inte att den kommer bli offentlig. Säger bara att chansen finns.

Såklart finns det ett oerhört stort allmänintresse att få ta del utav denna FUP när den väl är slutarbetad/klar (vilket lär dröja till framåt sensommar/höst).
Jag motsäger dig - FUP kommer dock aldrig bli offentlig i detta fall.
(Åklagaren kommer aldrig släppa den för allmän beskådan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in