2025-02-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Nja, det verkar ju som att den utlösande faktorn var hans indragna försörjning som han blivit av med.

Det blir ju viktigt här att utreda hur det har skett.

Det handlar inte så mycket om vilken hjälp han skulle haft egentligen utan att han skulle ha fått rätt ersättning - sjukersättning - och kanske sluppit alla krav på aktivitet, studier och jobbansökningar.

Socialtjänsten verkar ha haft en kravbild på honom som inte riktigt synkar med hans extrema sociala fobi och övriga diagnoser.

Helt krasst socialen har en budget att följa , det finns inga pengar att dela ut till människor som inte klarar just kravbilden. Det är den krassa sanningen.
Citera
2025-02-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Två saker jag noterade.

1. Bilderna från detta album verkar vara borttagna(?) även fast de skall innehålla 8 bilder. https://freeimghost.net/a/richard.CoDg

2. Baserat på filnamnen här: https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk så är filerna .png. Vad jag vet så är det i princip standard att alla typer av kameror sparar bilder som .jpg/.jpeg eftersom det är bäst för foton. Att dessa är .png tycker jag säger att dom antingen A. Är printscreenade någonstans ifrån eller B. Uppladdade någonstans (ex social medier) där de blivit komprimerade till .png och sedan nedladdade igen.

3. Ett annat mysterium är varför har så många bilder laddats upp på så många olika img hosts som dessutom länkar till varandra. Det är nästan som om en grupp människor kollektivt försökt kartlägga honom för 11 månader sedan. Jag finner det jätte konstigt.

Fin information. Kan inte heller riktigt släppa det här med alla bilder som dessutom är väldigt udda bilder i mitt tycke.
Citera
2025-02-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryyd
Har så jävla svårt att tro att han kommit på allt detta själv, han tog livet av sig själv enligt polisen, varför gjorde han inte BARA det? Varför var han tvungen att ta med andra på kuppen? Någon måste ha fått honom att planera allt det här. Har så himla svårt för att tro att en person med autism ska kunna göra det så pass detaljerat som han gjort det.

Familjen har säkert försökt nå fram, genom att betala aktiviteter, jaktlicens resor, hyra m.m. De har alltså gett honom de han velat vara med på, de har säkert försökt få honom att hitta något han skulle kunna komma vidare i livet med men allt förgäves.

Han har ju gått på skolan i tre omgångar, verkar ha tvingats till studier där som han inte fullföljt. Låt säga att det har varit hemskt för honom att vara där med sin extrema sociala fobi och andra diagnoser.

Sen plötsligt har hans försörjning dragits in och han flippar. Kanske det har inträffat något där tidigare på skolan. Han anser kanske att det satsas mycket på vissa grupper och de ges bättre möjligheter till andra individer i dagens Sverige.

35 år och ingen behörighet till något, aldrig arbetat och plötsligt helt utan egen försörjning. Extrem social fobi och andra diagnoser och en kravbild som han inte lyckas möta.

Jag tror hans dåd är riktigt mot myndigheterna och svenska samhället som det ser ut idag.
Citera
2025-02-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Precis.

Tycker allt som kommer från TV4 ska tas med en nypa salt, de sprider osanningar och vill så gärna bli först på alla bollar.

Nu börjar jag dock tro att det var polisen och inte RA som satte igång brandlarmet på skolan.

Brandlarmet går igång av sig själv vid rökutveckling
Citera
2025-02-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Helt krasst socialen har en budget att följa , det finns inga pengar att dela ut till människor som inte klarar just kravbilden. Det är den krassa sanningen.

Men de har ett samverkansansvar och borde ha förmedlat honom till Försäkringskassan. De utövar myndighetsutövning mot människor på samhällets botten.

Här måste det ske förändringar om sådana här dåd ska förhindras i framtiden. Vi kan inte ha människor som utövar myndighetsutövning för de mest utsatta - med vad det innebär - som bara ser till sin egen budget. Då har man missuppfattat sitt uppdrag. Socialtjänsten finns till för medborgarna, att hjälpa de mest utsatta i samhället.
Citera
2025-02-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Fin information. Kan inte heller riktigt släppa det här med alla bilder som dessutom är väldigt udda bilder i mitt tycke.

Min första tanke var att de såg AI-genererade ut men det kan ju vara för att han har exakt samma ansiktsuttryck på de jag har sett. Har ej tittat igenom alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Han har ju gått på skolan i tre omgångar, verkar ha tvingats till studier där som han inte fullföljt. Låt säga att det har varit hemskt för honom att vara där med sin extrema sociala fobi och andra diagnoser.

Sen plötsligt har hans försörjning dragits in och han flippar. Kanske det har inträffat något där tidigare på skolan. Han anser kanske att det satsas mycket på vissa grupper och de ges bättre möjligheter till andra individer i dagens Sverige.

35 år och ingen behörighet till något, aldrig arbetat och plötsligt helt utan egen försörjning. Extrem social fobi och andra diagnoser och en kravbild som han inte lyckas möta.

Jag tror hans dåd är riktigt mot myndigheterna och svenska samhället som det ser ut idag.

Men tror du att hans ilska bara kommer från honom? Eller tror du att någon kan ha pushat honom? Vissa med autism kan vara utåtagerande i stunden, men att planera (upplevs planerat) vet jag inte om jag tror bara kan komma från honom.

Iallafall så hoppas jag att polisen hittar något på någon dator eller dylikt som kan berätta mer om motivet.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmanu
Brandlarmet går igång av sig själv vid rökutveckling

Ja det fattar jag. Jag menar att polisen startade rökutvecklingen och inte Rickard.
Citera
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Det är klart att han måste sett sig lite förbisedd, och omsprungen av invandrare.
Varför skulle han annars bete sig på det där viset?
Han måste ju ha varit en aning främlingsfientlig, men när man påstår det så blir man ju genast anklagad av SverigeDemokrater för att "Brunsmeta".
Senast redigerad av Arvid-Kriklund 2025-02-08 kl. 22:33.
Citera
2025-02-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
10 st kroppar utspridda över stora delar utav 17 000 kvm låter jävligt lite?

Jag fattar inte heller. Minns inte var men någonstans läste man ju uppgifter om att 9 kroppar hittats i bara den första korridoren som genomsöktes. Det var väl felaktigt då men man blir ju galen på all felaktig info och rykten som florerar.
Citera
2025-02-08, 22:31
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
man ser på hans döda blick att han var helt förstörd som människa. det fanns ingenting kvar inombords.

hur kunde det ha blivit på detta sätt? började det i skolan? varför satt han isolerad i 15 år?

O varför var han tvungen att hålla på och krångla med soc och arbetsförmedlingen??? det är väl helt uppenbart att denna kille var helt och hållet oanställningsbar???

det finns så otroligt många frågor som behöver besvaras.
det måste vara minst 100 saker som har gått snett.
Kan hålla med dig om att reglerna soc förhåller sig till skulle behöva vara mer humana och individanpassade. Man hör så många skräckhistorier att man baxnar. Förlamade människor som tvingas ut i arbetsträning till varje pris. Någon som sörjer sitt avlidna barn men redan efter ett par veckor måste börja söka jobb igen. En annan med högst ett par år kvar att leva som förväntas ha någon motivation till att söka jobb varje månad.

Denne Rickard hamnade sannolikt också i kläm. De skulle ha låtit honom vara eller kopplat in psykvården bättre. Inte stoppat utbetalningarna från en dag till nästa. Det är helt efterblivet vilket jävla system. Hur kan man bara neka försörjningsstöd till någon som saknar annan inkomst? Hur tänker de att den personen ska överleva? Soc kan gott ha dåligt samvete för det inträffade.
Citera
2025-02-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar

Kan han ha laddat upp dom själv? Och tänkt ta livet av sig/begå det hemska han gjorde nu men tänkte då att han skulle göra det nära inpå efter han publicerat bilagorna? För att lämna något efter sig? Men dock undrar jag fortfarande hur man hittade alla dessa bilagor?

Kan han ha skrivit med folk från andra länder och dom tipsat/frågat varandra osv hur man kan göra etc, och sen nu när händelsen kom ut i media även utomlands så kanske någon av dessa personer kände igen iomed Örebro (om han kan ha lämnat sån info till den personen/personerna?) eller kan han ha sagt till dom personerna (nu gör jag detta-brottet o tar sitt liv)? Känns helt sjukt om verkligen INGEN visste detta skulle ske att han inte haft någon att prata/skriva med på nätet de känns inte rimligt.

Eller kan han och andra (från andra länder) kommit överens om att läcka bilagorna efter att han gjort sitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in