Citat:
Ursprungligen postat av
Lamplight99
Jag fattar inte heller. Minns inte var men någonstans läste man ju uppgifter om att 9 kroppar hittats i bara den första korridoren som genomsöktes. Det var väl felaktigt då men man blir ju galen på all felaktig info och rykten som florerar.
De flesta som dog tycks ha gått i samma klass (de flesta har i vart fall läst till undersköterskor, vet inte hur många sådana klasser det finns). Någon skrev att vårdutbildningen låg i första korridoren.
Gissar: de flesta döda sköts samtidigt och i anslutning till sitt klassrum. Antagligen är detta det första som sker, panik har ej utbrutit ännu. Efter detta har han gått runt och skjutit de få han sedan sett, personer i flykt, från längre avstånd. Skolan är stor men den är som ett rutnät med extremt långa korridorer och på sätt och vis svårt att gömma sig i (om man inte är inne i ett rum). Dessa svårt skadade personer kan därför ha befunnit sig lite varstans i skolan. Har de även förflyttat sig efter de blivit skjutna? Inte en omöjlig tanke.
Gissningen rimmar även väl med att han bytte om på en toalett. Varför skulle han välja en toalett längre in i byggnaden? Han bör ha valt en av de första. När han väl bytt om och väljer att kliva ut så bör han agera relativt snabbt (var han kanske kvar inne på toaletten till dess att han hörde en större skara personer som var i rörelse strax utanför?)
Jag är tämligen övertygad om att dessa undersköterskeelever blev gärningsmannens offer av helt slumpmässiga skäl. Att majoriteten var äldre kvinnor med invandrarbakgrund är helt logiskt utifrån yrkesgrupp.
Notera att jag själv varken har kunskap i vilka klassrum vårdyrkena använder eller att de flesta skulle ha blivit skjutna nära entrén. Men om det stämmer så känns det mer som en logisk förklaring än en motsättning för min del.
När mer handfast information kommer ut tror och hoppas jag att bilden till viss del kommer klarna. Vi får försöka ha tålamod. En stor stor tragedi oavsett.