2025-02-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Men de har ett samverkansansvar och borde ha förmedlat honom till Försäkringskassan. De utövar myndighetsutövning mot människor på samhällets botten.

Här måste det ske förändringar om sådana här dåd ska förhindras i framtiden. Vi kan inte ha människor som utövar myndighetsutövning för de mest utsatta - med vad det innebär - som bara ser till sin egen budget. Då har man missuppfattat sitt uppdrag. Socialtjänsten finns till för medborgarna, att hjälpa de mest utsatta i samhället.

I de bästa världar kan man tycka det. Men verkligheten ser inte ut så, utan att gå in på alla fel som finns . Våra skattepengar räcker inte längre till , tyvärr.
Citera
2025-02-08, 22:34
Medlem
Tänkte på en typisk modern massmördare, Elliot Rodgers, incelmördaren. Han vloggade om sina problem i ett par år innan sin massaker och gjorde ett sista videoinlägg samma dag där han förklarade sitt motiv klart och tydligt. Det är så det brukar se ut. Det är människans natur att vilja förklara sig själv och göra sig förstådd.

Det är därför RA är så kuslig. Ingen närvaro online. Inget Manifesto. Ingen förklaring. Han var ett spöke redan innan han dog.
Citera
2025-02-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
Helt krasst socialen har en budget att följa , det finns inga pengar att dela ut till människor som inte klarar just kravbilden. Det är den krassa sanningen.

detta var inget fall för socialtjänsten eller arbetsförmedlingen

vilken idiot som helst måste väl kunna inse att Richards problem gjorde honom helt och hållet oanställningsbar.....
han borde ha fått sjukersättning.
Citera
2025-02-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryyd
Men tror du att hans ilska bara kommer från honom? Eller tror du att någon kan ha pushat honom? Vissa med autism kan vara utåtagerande i stunden, men att planera (upplevs planerat) vet jag inte om jag tror bara kan komma från honom.

Iallafall så hoppas jag att polisen hittar något på någon dator eller dylikt som kan berätta mer om motivet.

Jag skulle nog säga att personer med autism är väldigt duktiga på att planera men det är inte det som är det viktiga.

Jag tror han har fått en stressutlöst psykos/stressreaktion eller liknande. Indragen försörjning och ingen att vända sig till. Han såg nog ingen annan utväg. Arg på svenska samhället och så blir det kortslutning sorgligt nog.
Citera
2025-02-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Jag fattar inte heller. Minns inte var men någonstans läste man ju uppgifter om att 9 kroppar hittats i bara den första korridoren som genomsöktes. Det var väl felaktigt då men man blir ju galen på all felaktig info och rykten som florerar.

då kanske det stämmer att han var ute efter specifika personer och skonade andra
hade han velat skapa mer dödande hade han ju skjutit alla han såg
Citera
2025-02-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Tänkte på en typisk modern massmördare, Elliot Rodgers, incelmördaren. Han vloggade om sina problem i ett par år innan sin massaker och gjorde ett sista videoinlägg samma dag där han förklarade sitt motiv klart och tydligt. Det är så det brukar se ut. Det är människans natur att vilja förklara sig själv och göra sig förstådd.

Det är därför RA är så kuslig. Ingen närvaro online. Inget Manifesto. Ingen förklaring. Han var ett spöke redan innan han dog.

Är inte 100% insatt i allt på nätet, men kanske höll till på darkweb/darknet?
Citera
2025-02-08, 22:39
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Men de har ett samverkansansvar och borde ha förmedlat honom till Försäkringskassan. De utövar myndighetsutövning mot människor på samhällets botten.

Här måste det ske förändringar om sådana här dåd ska förhindras i framtiden. Vi kan inte ha människor som utövar myndighetsutövning för de mest utsatta - med vad det innebär - som bara ser till sin egen budget. Då har man missuppfattat sitt uppdrag. Socialtjänsten finns till för medborgarna, att hjälpa de mest utsatta i samhället.

FK är inte bättre. De ”samarbetar” med tex Arbetsförmedlingen. Allt handlar om att straffa utsatta och ”stoppa fusket”.
Citera
2025-02-08, 22:41
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Han har ju gått på skolan i tre omgångar, verkar ha tvingats till studier där som han inte fullföljt. Låt säga att det har varit hemskt för honom att vara där med sin extrema sociala fobi och andra diagnoser.

Sen plötsligt har hans försörjning dragits in och han flippar. Kanske det har inträffat något där tidigare på skolan. Han anser kanske att det satsas mycket på vissa grupper och de ges bättre möjligheter till andra individer i dagens Sverige.

35 år och ingen behörighet till något, aldrig arbetat och plötsligt helt utan egen försörjning. Extrem social fobi och andra diagnoser och en kravbild som han inte lyckas möta.

Jag tror hans dåd är riktigt mot myndigheterna och svenska samhället som det ser ut idag.
Jordan Peterson ger nog den mest tillfredställande förklaringen till fenomen som detta. Nämligen att dessa mördare har ett hat mot livet självt, mot skapelsen och existensen som sådan. Dom vill inte bara ta sig själva av daga utan samtidigt göra ett statement när dom gör det. Som ett stort fuck you till gud själv mer eller mindre.

Han säger också att de ännu mer avskyvärda brotten som har att göra med övergrepp mot barn har exakt samma grundläggande motiv. Som ett slags fuck you till gud själv. För det finns väl inget bättre sätt att håna existensen eller gud genom att förstöra det ytterst oskyldiga och vackra som små barn.

Den här killen känns exakt som den typen som av någon anledning gått omkring i många år och kultiverat ett hat både mot sig själv och andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
detta var inget fall för socialtjänsten eller arbetsförmedlingen

vilken idiot som helst måste väl kunna inse att Richards problem gjorde honom helt och hållet oanställningsbar.....
han borde ha fått sjukersättning.
Men regeringen vill ju hålla arbetslinjen. Ingen ska få sjukersättning helst. Alla ska jobba även de inte kan
Citera
Medlem
skoputss avatar
Är det verkligen ok att enskilda poliser går ut i media och spekulerar utan att ha hela bilden? Först är det bara en tolkning, sedan en 100% sanning. Han fabulerar utifrån sin bias som polis.

Var är polisens kommunikatörer som ska sköta informationen till allmänheten, just för att inte förvirra? Örebropolisen verkar vara i kaos. Först står de och ljuger och lägger locket på i presskonferens efter presskonferens, sedan går enskilda medarbetare ut och sladdrar i pressen.

Citat:
Min tolkning är att när de första kollegerna gick in så har gärningsmannen skjutit och sedan direkt klivit undan in i ett annat rum eller ur deras blickfång på något annat sätt. Och poliserna har helt enkelt inte hunnit besvara elden, säger polismannen till tidningen.

[….]

– Jag är hundra procent övertygad om att alla poliser på plats gjorde allt de kunde så fort de bara kunde. De som eventuellt påstår något annat vet inte vad de pratar om.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skolskjutningen-i-orebro-han-var-bland-de-forsta-pa-plats/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzi
I de bästa världar kan man tycka det. Men verkligheten ser inte ut så, utan att gå in på alla fel som finns . Våra skattepengar räcker inte längre till , tyvärr.

Jag vet, och jag misstänker att GM tyckte att Sveriges prioriteringar av våran gemensamma välfärd - våra skattepengar- var fel och att gärningen ska ses i ljuset av det.

Hur det satsas på vissa grupper i samhället- människor som går på SFI i 8 år tex - och andra som han själv mister helt sin försörjning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Borde ju kunna förklara många av smällarna. Kollar man på instruktionsvideos på youtube så väsnas distraktionsgranater rejält, och det finns tydligen modeller som ger ifrån sig flera smällar i rad när man aktiverar dem. Och då låter det ungefär som att nån står och skjuter flera skott i snabb följd. Har insatsstyrkan gått runt i skolan och rutinmässigt använt granater varje gång de gått in i ett klassrum blir det väldigt många "skott"...

Jag har för att det ska finns någon video där man hör en dovare smäll som en del tolkar som att GM skjuter med ett hagelgevär. Eventuellt så skulle det kunna vara en distraktionsgranat man hör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in