2025-02-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr4fninn
Det finns nog fler spår utlagda på nätet. Jag tror dock inte att det är några som försökte kartlägga honom när de laddar upp bilder.

Mest troligt är att han själv la upp dessa bilder när han fantiserade om skolskjutningen. Har sett en del forum där skolskjutningar glorifieras. Där hyllas liknande bilder ifrån barndomen. Många av bilderna visar även på hans sinnesstämning vid vuxen ålder som han säkert också vill lämna efter sig.

Kanske lämnade han mer spår i metadatan i filerna?

Kollat metadatan, finns typ noll där.

Edit: Nej jag tror ingen heller försökt kartlägga honom. Men jag tycker det är väldigt konstigt att det är några bilder där, några bilder här och alla länkar till varandra.
Citera
2025-02-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Var framgår det att Camill* inte var etnisk svensk?

Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Baserat på det som postats:

- 7/10 dödsoffer är kvinnor
- 1/10 dödsoffer är etnisk svensk (Ev*-Len*) ( varken Els* eller C*mill* är etnisk svenskar)

Sätter inget värde i det mer än det är det bästa vi vet just nu.

Ev*-Len* namnet är bara att söka på Fb på så förstår man att det inte var enbart invandrare som miste livet.
Citera
2025-02-08, 20:01
Medlem
Den blonda kvinnan i blå-blommig klänning.
Måste vara kvinnan 38 år eller?
Citera
2025-02-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är mycket som är fel inom socialtjänsten. De borde jobba mer som vården och inkludera klienterna i det sociala arbetet som ett team. De ser sina klienter som motståndare istället för att jobba MED sina klienter. Det är ett kulturellt problem som socionomerna utvecklat under lång tid dessvärre och det skapar en djup polarisering, vilket kan bli farligt om det brister för någon de bemött på ett dåligt sätt. De träffar samhällets mest utsatta människor och då fungerar inte den byråkratiska och i många fall tyvärr en mobbande ton mot klienterna. Översitteri skulle man kunna sammanfatta det hela.

Då kan sådana här saker hända när det brister för en marginaliserad människa som lever under svår stress. I detta fall ekonomisk stress sannolikt i kombination med svår psykisk ohälsa.

Mycket tänkvärt. Jag tror också att socialtjänsten brister av andra anledningar. Tidigare var t ex "barn och unga" ett jobb som krävde erfarenhet, i dag har de så svårt att rekrytera att nyexade med ingen erfarenhet får jobb där och har svårt att hantera komplexiteten. Försörjningsstöd är ju också ett jobb många försöker komma från så fort som möjligt. På vissa ställen har den personalen inte ens högskoleutbildning, inte konstigt att det inte funkar.
Citera
2025-02-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Två saker jag noterade.

1. Bilderna från detta album verkar vara borttagna(?) även fast de skall innehålla 8 bilder. https://freeimghost.net/a/richard.CoDg

2. Baserat på filnamnen här: https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk så är filerna .png. Vad jag vet så är det i princip standard att alla typer av kameror sparar bilder som .jpg/.jpeg eftersom det är bäst för foton. Att dessa är .png tycker jag säger att dom antingen A. Är printscreenade någonstans ifrån eller B. Uppladdade någonstans (ex social medier) där de blivit komprimerade till .png och sedan nedladdade igen.

3. Ett annat mysterium är varför har så många bilder laddats upp på så många olika img hosts som dessutom länkar till varandra. Det är nästan som om en grupp människor kollektivt försökt kartlägga honom för 11 månader sedan. Jag finner det jätte konstigt.

nu spånar jag bara här men det finns ju en grupp som försöker kartlägga folk för sexualbrott. vad dem nu heter med han elitidrottaren. finns nog inget samband, men det är den enda grupp av människor förutom säkert säpo som kartlägger folk han kan ju ha blivit hackad av någon och utpressad? nån som tagit screenshots av rikards bilder.
Senast redigerad av fonzen 2025-02-08 kl. 20:05.
Citera
2025-02-08, 20:04
Medlem
Nu har TV4 granskat video igen! Den här gången har deras experter av världsklass kommit fram till att antalet skott som avlossades var 44 under en 12-minutersperiod som de dock inte kan säga hur mycket av totalen som dessa 12m representerar.

https://omni.se/a/73oaJ3

De har granskat 14 olika videofilmer från händelsen. En from förhoppning kan ju vara att de nogsamt har lagt ett lapptäcke som synkar upp så att samma skott aldrig har räknats två gånger. Men eftersom det är TV4 ska man hålla förhoppningarna låga.
Citera
2025-02-08, 20:05
Medlem
Hade skolan kameror?
Citera
2025-02-08, 20:06
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
För svärjevänner är det här komplicerat. Han kan ju inte ha hatat invandrare (som vi)!
Det måste finnas andra förklaringar.
Han var antagligen:
- Förkyld
- Spelmissbrukare
- Fattig (socioekonomiska omständigheter!)
- Schizo
- Oskuld
- Kompulsiv dataspelare
- Bipolär

För en svartskalle som begår brott behövs det ingen annan diagnos än att det
är en svartskalle.
Spot on!
Med tillägget att det är synd om honom för att socialen har varit taskig mot honom.

Man sitter alltså och ömkar och godhetsknarkar Sveriges värsta massmördare genom tiderna. Woke-högern har verkligen spårat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Skulle tro att skolan kommer stängs för gott och verksamheten flyttas till andra lokaler. Det kan inte kännas bra att starta upp någon utbildning oavsett hur lång tid det går.

Jag förmodar att byggnaden kommer rivas eller få en enorm renovation. Tror inte någon vill sätta sin fot där efter detta. Återstår att se!
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Polisen har sagt rakt ut att de endast hittat ett konto kopplat till en spelplattform (gissningsvis Steam) än så länge. Jag tror faktiskt att han var en sådan enstöring att han inte ens gillade människor online - möjligtvis kan jag tänka mig att han gjorde någon form av kontakt med någon via ett spel vilket är anledningen varför bilderna finns.

Men det kan också vara så att han fått bilderna skickade till sig av en släktning, dock så är närvaron av selfies bland dom som gör det mer sannolikt att han laddat upp det själv.

Om det skulle vara han är detta 13 år sedan & han har rimligtvis bytt dator / mobil sedan dess så hur skulle polisen kunna hitta det?

Att isolera sig & undvika människor är inte detsamma som att ogilla dem. Oftast är det att interagera med dem man inte gillar. Han undvek även sin familj de sista åren & det beror troligtvis inte på att han plötsligt började ogilla dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du kan fortfarande inte länka, eller riskerar du hänga ut personen med riktigt namn och så?

Ja, så är det.
Citera
2025-02-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
nu spånar jag bara här men det finns ju en grupp som försöker kartlägga folk för sexualbrott. vad dem nu heter med han elitidrottaren. finns nog inget samband, men det är den enda grupp av människor förutom säkert säpo som kartlägger folk

Jag tror egentligen inte att någon har kartlagt honom. Men just att så många bilder är uppladdade på så många ställen för att sedan länkats samman. Har svårt att förstå varför man skulle göra så, och varför man skulle lägga private semester bilder från barnsben publikt, och varför man skulle döpa alla med MGM namn och år då foto togs.
Citera
2025-02-08, 20:07
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Tvärtom. Jag tror han levde sitt liv på nätet. Att han inte haft sociala medier - där man skall visa upp bilder på vilket fantastiskt liv man har - är självklart. Men han finns säkert med på div. forum, spelcommunities el. dylikt.

Håller med. Han har säkerligen levt mer på nätet än i verkliga livet, hängt på olika forum. Kanske även här på Flashback. Men jag tror han läste mer på forum än att posta. En iakttagare, inte en utförare. Säkert manipulerad av forum för självmord/psykisk ohälsa. Liknande metoder som används av 764 på yngre offer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in