2025-02-08, 18:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej han visste vad han gjorde... det var ju planerat. Var väl någon i tråden idag som hittat hans tidigare inlägg att han var emot islam. Samt behövde tips på att köpa vapen.

Några "tidigare inlägg" är inget jag hört talas om. Är du säker på att du inte syftar på någon spekulation som från när vissa pekade ut helt fel personer som GM?

Mig veterligen har inga spår av GM:s eventuella aktiviteter på nätet framkommit.

Hur som helst får du gärna belägga det där med en källa!
Citera
2025-02-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Folk förvirrade att dessa var anställda på socialförvaltningen (vilket personer inom vård- och omsorg är) och socialsekreterare som är anställda mer specifikt på socialtjänsten. Lägg till det påstådda motivet att det kunde vara på grund av indraget försörjningsbidrag och du får en förvirring.

Nej, det var aftonbladet som gick ut med uppgiften att MGM skulle ha riktat sig mot socialtjänsten.
Citera
2025-02-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Han bytte också efternamn från sin mammas till pappans efternamn…

Ja, visst är det märkligt. Hon kanske backade ut från att hjälpa honom mer ekonomiskt. På väg att fylla 65. Kanske dom planerade flytta utomlands och han skulle komma att bli helt övergiven. Spekulation så klart, har inga belägg för att det skulle vara så
Citera
2025-02-08, 18:51
Medlem
Gällande MGM aktivitet på nätet så är det mest intressanta spåret alla privata bilderna. Vem laddade upp dom och varför? Vad är deras ursprung? Flera av bilderna är selfies så minst dessa är tagna av MGM själv. Publicerade han dom någonstans? Skickade han dom till någon?

Vill man hitta några som helst spår av honom på nätet så är detta än så länge det enda spåret att gräva vidare på. Jag provade tidigare söka efter länkarna och kunde inte hittat att dom skulle ha postats någon annanstans än på Flashback.
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Det finns inga uppgifter om att han skulle ha använt sociala medier inkl. facebook
Det var väl en privatspanande användare som tyckte att det fanns likheter med två gevär som det hade postats om samma som RA hade.
Kan ju kollas upp en gång till bara för att.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
2011 och 2014 fick han vapenlicens för de vapen han ägde. Med andra ord 10 år innan attacken. Så sannolikt var syftet inte att begå massmord på en skola. Det innebär däremot inte att det är en ordentlig skandal att han och antagligen många fler fått
igenom licenser de aldrig skulle ha tilldelats.
Okej då har han varit galen länge då.
Man skjuter iaf inte på måfå elever på en skola om man är arg på socialtjänsten .

Det gör man ju aldrig ändå men ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ja, men man måste samtidigt anstränga sig för att hålla sig anställningsbar. Man kan inte förvänta sig att samhället ska försörja en person i hela livet. Man har då två val, hitta en arbetsgivare som är beredd att anställda även om man inte har slutfört gymnasiet eller också komplettera sina betyg så att man har tillräcklig kompetens för att kunna bli anställd.

Frågor:
1. Om du var arbetsgivare, skulle du anställa någon som är 20, 25, 30 eller 35 år som inte har gymnasieexamen?

2. Skulle du anställa någon som är 35 år men aldrig någonsin haft ett arbete.

3. Tycker du att en person som är 20 år och inte har gått färdig gymnasiet ska bli försörjd i 50 år tills det är dags för pension?

4. Hur tycker du att samhället ska ta hand om en person med sociala fobier?

Som jag ser det så är det att träna bort dessa fobier genom förskola, grundskola, gymnasieskola och fritidsaktiviteter så att man känner sig tillräckligt trygg för att vara en del av samhället.

En sak vi alla måste inse är att alla människor i Sverige inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande då de helt saknar arbetsförmåga oavsett sysselsättning.

Jag tror att GM tillhör den kategorin med hänsyn till hans psykiska status. Med det sagt skulle han ha slussats till Försäkringskassan med stöd och hjälp av Socialtjänsten och ansökt om en varaktig sjukersättning.

Extrem social fobi och andra diagnoser för en 35 åring man utan någon som helst behörighet är inte en arbetsför person.

Och ja, jag vill att så många som möjligt ska arbeta och göra rätt för sig i Sverige. Det är alldeles för många som inte bidrar, vilket gör en förbannad för vi har alla ett eget ansvar. Samtidigt måste vi förstå att det finns de personerna som aldrig kommer kunna försörja sig själva då de saknar den förmågan ofta pga sjukdomstillstånd.
Citera
2025-02-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var väl en privatspanande användare som tyckte att det fanns likheter med två gevär som det hade postats om samma som RA hade.
Kan ju kollas upp en gång till bara för att.

Det är ingen uppgift jag känner till. Men hade vart intressant om det stämmer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De klarar definitivt jaktammo som svampar upp vid träff.

Nej, absolut inte. Inga skyddsvästar i den klassen som vanliga poliser bär till vardags klarar någon form av normal gevärsammunition. Det går igenom som om västen vore gjord av papper eller smör.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Lång video med f.d. polisen Peter Springare om dådet.
https://www.youtube.com/watch?v=nn7ZLznQD-M
Citera
2025-02-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Det verkar som att han gått in genom huvudentrén, in på en toalett där (finns flertalet som ligger bara ett tiotal meter in i byggnaden), därefter klivit ut och påbörjat skjutningen. Så gissningsvis har skjutningen skett i närheten av huvudentrén/den stora korridoren som löper genom skolan.
Här rör sig många människor kontinuerligt, till och från klassrum, till och från matsalen.
Obs, mina egna spekulationer.

Bra spekulerat tycker jag, för han borde haft en strategi i hur han skulle gå tillväga för att genomföra detta och förmodligen är det kvantitet som gäller och inte riktat mot vissa personer han själv valde ut. Obs, även mina spekulationer.
Citera
2025-02-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
polisen var ju på plats snabbt. samtidigt som

"låg offrens kroppar utrspidda över en stor del av lokalerna.""

det tyder väl snarare på att han skjutit dom flesta efter att polisen kommit, eftersom det tar tid att röra sig över stora delar av lokalerna.

Efter att polisen kom till platsen avlossades ett skott. Cirka 30 minuter senare.

Enligt uppgift i media som också stämmer överens med vad som framkommit av vittnesuppgifter.

Kanske dags att sluta spekulera om sådant ni inte vet och sådant som inte skett ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in