Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Ja, men man måste samtidigt anstränga sig för att hålla sig anställningsbar. Man kan inte förvänta sig att samhället ska försörja en person i hela livet. Man har då två val, hitta en arbetsgivare som är beredd att anställda även om man inte har slutfört gymnasiet eller också komplettera sina betyg så att man har tillräcklig kompetens för att kunna bli anställd.
Frågor:
1. Om du var arbetsgivare, skulle du anställa någon som är 20, 25, 30 eller 35 år som inte har gymnasieexamen?
2. Skulle du anställa någon som är 35 år men aldrig någonsin haft ett arbete.
3. Tycker du att en person som är 20 år och inte har gått färdig gymnasiet ska bli försörjd i 50 år tills det är dags för pension?
4. Hur tycker du att samhället ska ta hand om en person med sociala fobier?
Som jag ser det så är det att träna bort dessa fobier genom förskola, grundskola, gymnasieskola och fritidsaktiviteter så att man känner sig tillräckligt trygg för att vara en del av samhället.
En sak vi alla måste inse är att alla människor i Sverige inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande då de helt saknar arbetsförmåga oavsett sysselsättning.
Jag tror att GM tillhör den kategorin med hänsyn till hans psykiska status. Med det sagt skulle han ha slussats till Försäkringskassan med stöd och hjälp av Socialtjänsten och ansökt om en varaktig sjukersättning.
Extrem social fobi och andra diagnoser för en 35 åring man utan någon som helst behörighet är inte en arbetsför person.
Och ja, jag vill att så många som möjligt ska arbeta och göra rätt för sig i Sverige. Det är alldeles för många som inte bidrar, vilket gör en förbannad för vi har alla ett eget ansvar. Samtidigt måste vi förstå att det finns de personerna som aldrig kommer kunna försörja sig själva då de saknar den förmågan ofta pga sjukdomstillstånd.