Citat:
Ursprungligen postat av
Mellanting
Kanske dumt uttryckt av mig men jag vet att Sverige de facto avsätter mycket pengar för nyanlända och integration vilket i sig inte är fel. Synd bara att man ofta gör det på bekostnad av annat. Satsar helhjärtat på något och inget på annat. Det är inte bra för ett samhälle och det skapar polarisering. Det var min poäng.
Våra vårdköer, BUP och sådant som tandläkare blir hårt belastade och vi som alltid har bott här blir bortprioriterade. Och jag talar till viss del av egen erfarenhet. Det saknar rim och reson när våra egna gamla inte har råd att gå till tandläkaren och nyanlända som kommer hit får en gratis helrenovering av sina tänder.
Visst ska vi hjälpa andra, men glöm för guds skull inte bort våra egna!
Sverige avsätter en del pengar för nyanlända det är sant men... det inte så mycket som det ryktas om. Hur skulle man ha gjort? Låta de bo under bro? Utan mat, vård, språkundervisning?
Man kan se det som en investering. Det kommer vuxet folk, arbetsför, ofta med högskoleutbildning. Vet du vad det kostar samhälle en person från födsel till vuxenålder? Hur mycket kostar det att utbilda en ingenjör eller läkare? Här Sverige få helt gratis bara att på början måste man investera lite.
Kolla nu vem som sköter de skitigaste jobben i Sverige. Vilka som städar, tar hand om gamla och sjuka, handikappade? Det är de invandrare som kanske fick tänder lagade när de kom till Sverige.
Man kan inte bara se det man ger, man måste se även det man får.