2025-02-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Jodå.

"Gärningsmannen har gått runt i stora delar av skolbyggnaden, som är på 17 000 kvadrat. Så kan jag säga, säger Lars Bröms, insatsledare för identifieringsarbetet.

Enligt Bröms låg offrens kroppar utrspidda över en stor del av lokalerna."

Vet du mer än vad insatsledaren för identifieringsarbete vet?

I så fall dela med dig av din information.

I annat fall så snackar du skit. Sluta med det.
Han sköt ju inte under en period av trettio minuter.

Han var framförallt aktiv innan polisen kom på plats.
Citera
2025-02-08, 15:52
Medlem
Rackebajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Vi? Vi kan bara gissa. Men det här är för litet för att tro något annat än det som sagts.
Utredarna har nog koll. Och jag tror nog att det kommit fram om det varit fler. Vad finns att dölja i det.
Vittnen hade sagt mer om det vid det här laget. Dom hade helt klart sagt emot i media efter att polisen gått ut med att det var en ensam gärningsman.
Jag gissar dessutom att dom flesta skjutna var inom ett visst utrymme. Han gick inte igenom hela skolan.
Vittnen säger att dom märkt att han tar i dörrhandtagen till dom låsta klassrummen och om det varit låst så blir han ju kvar i korridor eller ursprungligt utrymme som är öppet.

Ja, "vi" som diskuterar här i tråden.

Polisen hanterade verkligen allt exemplariskt, eller hur? Det tog över en timme att ta sig in i byggnaden, och de första på plats var ingripandepoliser, trafikpoliser och en buss med aspiranter. Är det en effektiv insats i dina ögon?

Att ha en sund skepsis mot myndigheter, särskilt i så pass allvarliga händelser, är inte detsamma som att sprida konspirationer. Historiskt har vi sett många exempel där första polisuttalandena inte varit hela sanningen, varför skulle just denna händelse vara ett undantag?

Du verkar helt avfärda möjligheten att det kan ha varit fler gärningsmän. Vad baserar du det på? Vittnesuppgifter är inte alltid entydiga, men om flera vittnen säger att "de skjuter" tolkar du det som ett språkligt misstag. Samtidigt accepterar du rakt av uppgiften att en ensam gärningsman ryckte i dörrar. Hur får du den logiken att gå ihop?
Citera
2025-02-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det bekräftat vad för fyra slags vapen som Rickard Andersson använde sig av.

Inte bekräftat men enligt uppgift från två källor:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rickard-anderssons-vapen-halvautomatiskt-kulgevar
Citera
2025-02-08, 15:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Han hade enl uppgift 3 st med sig.
https://i.postimg.cc/bwqMHmtm/bev-pn-rebro.jpg

Mossberg, BAR och 10/22?
Den senare är inte mycket att skjuta med.
Citera
2025-02-08, 15:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Polisen kom fram drygt 5 minuter efter det första larmsamtalet till platsen och går in på området. De blir beskjutna, och 5 minuter efter att de har anlänt kommer den första insatsstyrkan, som har utrustning för att hantera röken, och går in. Vad mer skulle de kunna göra inom dessa 5 minuter? Om något alls, det är en extremt snabb framryckning.
´
En del behöver rikta sin ilska och sorg mot något och då blir det lätt att polisen får ta det.
Man behöver ha en syndabock att skälla på.
Citera
2025-02-08, 15:56
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Håller helt med. Han hade väl tvingats att vara där i omgångar av Soc. Säkert ingen trevlig upplevelse om man dessutom har extrem social fobi och olika andra diagnoser. Även utan de besvären är det säkert inget vidare.

"Extrem social fobi". Nu är det väl överdrift. Han kunde skaffa jägarexamen, körkort, flyga jorden runt, vända sig till soc för bidrag. Det kan inte göra en person med extrem social fobi.
Citera
2025-02-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
– Gärningsmannen har gått runt i stora delar av skolbyggnaden, som är på 17 000 kvadrat. Så kan jag säga, säger Lars Bröms, insatsledare för identifieringsarbetet.

Enligt Bröms låg offrens kroppar utrspidda över en stor del av lokalerna.

https://omni.se/a/mPxoQ4

Blodet i mig får att koka när jag läser det här och man utgår fortfarande från att det bara är en GM. Skolan är så pass stor på grund av det är markplan, så om kroppar är utspridda över hela byggnaden, så ska GM ha varit tvungen att konstant springa samtidigt siktat mot allt han såg, för att hinna med, 10 döda låter extremt fuffens iså fall.

Det var ett blodbad i huvudkorridoren, som är i anslutning till entrén, som var utspritt över hela längan.
Citera
2025-02-08, 15:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Blodet i mig får att koka när jag läser det här och man utgår fortfarande från att det bara är en GM. Skolan är så pass stor på grund av det är markplan, så om kroppar är utspridda över hela byggnaden, så ska GM ha varit tvungen att konstant springa samtidigt siktat mot allt han såg, för att hinna med, 10 döda låter extremt fuffens iså fall.

Det var ett blodbad i huvudkorridoren, som är i anslutning till entrén, som var utspritt över hela längan.

Var skulle övriga skyttar ha tagit vägen då menar du? Hoppat ut genom nåt fönster?

Nej, du är nog fast i en konspirationsteori nu. Jag är säker på att han agerade ensam.
Citera
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Det var ju sagt ifrån början att terroristen Rickard medvetet hoppade över vissa personer, kan man anta att det var yngre personer? Skolelever och dylikt.

Jag tror inte RA "hoppade över" vissa elever, utan snarare att efter dom första skottsalvorna så var han eventuellt tvungen att samla sig. Personerna som hjälpte vaktmästaren kan ha tolkat detta som att han "skonade" dom, men jag tror det inte var medvetet så mycket som att han var överväldigad av att faktiskt ha begått dådet.

Av att döma - och så jag förstår planlösningen - så finns det en toalett nära entrén som han bytte om i. Tvärs över från dessa toaletter finns en lektionssal, där dessa oturliga USK-studenter var och de blev hans offer av en ren slump snarare än medvetet urval. Jag gissar på att han kanske i sitt huvud hade tänkt sig att begå fler mord innan dådet, men som sagt så är det en viss skillnad på att tänka det och den faktiska verkligheten.

Jag tror personligen att det här var ett rent självmordsuppdrag - gör någonting så hemskt och avskyvärt att han måste begå självmord. Det är åtminstone så jag tolkar många av dessa dåd som inte har tydliga ideologiska motiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Ja, "vi" som diskuterar här i tråden.

Polisen hanterade verkligen allt exemplariskt, eller hur? Det tog över en timme att ta sig in i byggnaden, och de första på plats var ingripandepoliser, trafikpoliser och en buss med aspiranter. Är det en effektiv insats i dina ögon?

Att ha en sund skepsis mot myndigheter, särskilt i så pass allvarliga händelser, är inte detsamma som att sprida konspirationer. Historiskt har vi sett många exempel där första polisuttalandena inte varit hela sanningen, varför skulle just denna händelse vara ett undantag?

Du verkar helt avfärda möjligheten att det kan ha varit fler gärningsmän. Vad baserar du det på? Vittnesuppgifter är inte alltid entydiga, men om flera vittnen säger att "de skjuter" tolkar du det som ett språkligt misstag. Samtidigt accepterar du rakt av uppgiften att en ensam gärningsman ryckte i dörrar. Hur får du den logiken att gå ihop?

Jag vill varken säga emot dig, eller försvara polisen, men du kan inte kritisera vilka som var först på plats. För vilka som är först på plats handlar ju helt och hållet om vilka enheter som är närmast platsen där och då. Man skall också veta att vilka som är först på plats, och när man är först på plats, avgörs helt och hållet utifrån vad som sägs vid första larmsamtalet. Vi har ju inte en aning om hur första larmsamtalet har låtit. Det kanske ringdes om "att det är lite oroligt på en skola"...
Citera
2025-02-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Nej då. Jag umgås med mina nya syriska grannar från 2015. Det borde du med försöka att göra. Gå till biblioteket och var med på någon träff med nyanlända. Det är mer värt än att sitta här och vara bitter och ängslig. Lovar!

Bra för dig, jag vet att man inte ska dra alla över en kam. Men när allt man ser på sociala medier är hat mot ens ursprung så händer något inom en. Tänk dig att se rasistiska inlägg på TikTok, Twitter osv hela tiden, varje dag av folk med utländsk bakgrund. Inte så man känner att jävlar vad jag vill vara i minoritet med dom!
Citera
2025-02-08, 16:00
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han sköt ju inte under en period av trettio minuter.

Han var framförallt aktiv innan polisen kom på plats.

polisen var ju på plats snabbt. samtidigt som

"låg offrens kroppar utrspidda över en stor del av lokalerna.""

det tyder väl snarare på att han skjutit dom flesta efter att polisen kommit, eftersom det tar tid att röra sig över stora delar av lokalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in