2025-02-08, 14:15
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
I stort sett alla föräldrar och andra anhöriga till barn med med eller utan diagnoser har sökt hjälp och haft mycket svårt att få det! Gäller även när barnen blivit vuxna! Det är en snårskog av olika instanser där utövarna och ansvariga själva inte vet vilken hjälp som finns. Gäller ffa socialt stöd.
Psykiatrin kan faktiskt fungera, men det som hamnar utanför deras "ansvar" fungerar sällan smärtfritt! Det finns ofta ingen med övergripande ansvar, och finns det någon som borde ha det så saknas kunskaper.

"Hamna mellan stolarna"... , det är värre än så!

Ja, så år det ofta.

Samhället har misslyckats här. Resurserna omfördelades successivt från 90-talet och framåt till att prioritera bl.a. invandring istället för att ta hand om våra egna i första hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaTuttar
Rasistiska motiv odlas tillsammans med andra, inte ensam som han var. Antagligen är det som medierna skriver, att det fanns en kärring efter honom som inte lät honom vara.

Nej, jag tror inte heller på rasistiska motiv.

Läser man om den misstänkte så låter det som en person som hade det svårt från tidiga tonår relaterat till sin npf-diagnos. Sociala svårigheter, svårt att klara skolan. Växte säkert en psykisk ohälsa ur detta. Sedan isolerade han sig alltmer. Vem vet hur han då mådde? Och så avslag kring ekonomin på det... Kanske växte självmordstankarna lika starkt som vreden? Kanske ville han riva med sig några mer in i döden? Kanske var agget riktat mot den senaste skolan han gick i? Kanske var det att han inte klarade skolgången på KomVux, som gjorde att hans ekonomiska understöd drogs in? Och då blev han självmordsbenägen och arg och ville ta ut sin ilska mot skolan samtidigt som han avslutar sitt eget liv. Obs! Mina spekulationer.

Vore det rasistiskt motiv, så skulle han väl ändå sprungit till SFI-delen av skolan och skjutit först. Där det garanterat finns enkom utländska elever. Men så gjorde han ju inte. Så nej. jag tror inte på rasistiska motiv. Utan att det ligger djupare i honom själv än så.

Men vi får alla avvakta och se om polisen ens kan finna en motivbild.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
De får inte tala om att de har någon kontakt med patienter som heter ditt eller datt.
Nej men anhöriga har berättat om hans problem men inte nämnt något om vård.

Men visst, är det så att han haft kontakt med vården borde hans läkare ha anmält honom för hans vapenlicenser.

Jag hoppas att vi får mer klarhet om det här.
Citera
2025-02-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
Undrade själv så jag googlade fram denna prisbild:

Hagelbössan Mossberg, 15 000 kr

Hagelbössa Winchester 1300 , 5000 kr

Browning halvauto 30-06, 20 000 - 30 000 kr

Ruger halvauto .22, 5 000 - 10 000 kr

Känns ju osannolikt att hans föräldrar pröjsa för detta men vad vet jag..
Citera
2025-02-08, 14:17
Medlem
HeligaBrittas avatar
Jag blir galen av att läsa alla idiotiska kommentar från alla invandrare som skriker över hela internet över identifieringen..dom skriker ”hur svårt är det att kolla ID kort på offren, det är bara för att vi är invandrare ni dröjer på tiden och låtsas för att ni är rasister” alltså jag dör det är så skrattretande hur man kan vara så extremt korkad att man säger en sån sak? Dom verkar tro att det här är en film? Att man tex är skjuten lite lätt i brösten bara och ser allmänt oförstörd ut.
Polisen har ju kommit ut med att 80-90% av de döda var skjutna i skallen alltså totalt förstöra huvuden eller till och med faktist bortsprängda huvuden på offren.
Det var en totalt traumatisk syn för polisen och de andra stackars människorna/myndigheterna som tvingades se detta, de sa att det var de absolut värsta dom sätt i hela deras karriär och liv.

Dessa invandrare måste fatta att våra myndigheter jobbar inte med killgissningar.. en identifiering med ID kort sker endas på levande oförstörda människor hur kan man vara så dum att man inte fattar den logiken?

Dom fullständigt kokar.
En 110% identifiering sker via att jämföra tandraden med journalen hos tandläkaren, fingeravtryck & DNA jemföring med närmast anhörig. Hur svårt ska det vara att fatta?????? SÄG TILL DOM!
Senast redigerad av HeligaBritta 2025-02-08 kl. 14:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Du har historik av seriösa inlägg så vi får lita på dina uppgifter som definitivt är viktiga i pusslet.

GM ska har varit helt "normal" i mellanstadiet och förändrats i högstadiet enligt klasskamrater. Nu visar det sig att GM fått besked om två diagnoser vid trettons års ålder dvs när han gick vårterminen i årskurs 6 eller höstterminen i årskurs 7. Frågan är vad som föranlett en utredning och vilka diagnoser som kan hamna under radarn på mellanstadiet då GM enligt omgivning var helt "normal" och sedan blivit tillbakadragen i högstadiet. Någon som har koll vilka diagnoser som blommar ut i 13-14 års åldern?

Det är viktigt att man frågar sig vilka som säger att han var normal. Om det var hans klasskamrater så var de ju väldigt unga och kanske inte såg avvikelser i honom så som en vuxen skulle göra, så de kan ha missat vissa tecken på mental ohälsa eller en viss diagnos.

Många med högfungerande autism brukar börja få problem när de är i högstadiet eller gymnasiet, eftersom det "sociala landskapet" bland tonåringar förändras mycket i den åldern, vilket gör att många med autism halkar efter och börjar känna sig allt mer udda och får problem med att hantera socialt samspel och därmed också skolan.

Men för mig framstår han inte som någon som bara hade högfungerande autism. Om det som skrivits om honom här i tråden är sant, verkar han ha haft mer allvarliga mentala problem som började komma fram i tonåren.
Jag tänker att han antagligen hade någon av de tillstånd som beskrivs i den här artikeln:
https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/personlighetssyndrom/
"De första symtomen brukar utvecklas under tonåren. Tillståndet fortsätter sedan in i vuxen ålder."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson

Men visst, är det så att han haft kontakt med vården borde hans läkare ha anmält honom för hans vapenlicenser.

Nej, visst men de säger ju också att han inte säger mycket. Så frågan är om anhöriga vet något öht om hans liv. Och även vården i den mån det fanns måste haft svårt att få något ur honom. Svårvårdat om något.
Citera
2025-02-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men är du dum på riktigt. Vapnen som låg bredvid personen var skriven på Richard, självklart får man göra husrannsakan vid skäligen misstänkt. Det här handlade ju om att ge döda personer korrekt identitet. Det har ju förekommit förut mer än en gång att döda personer felaktigt blivit fysiskt identifierade av anhöriga och sedan visat sig vara fel när de gjort dna analys.
Då visste dom ju till 110% din clown
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Jag kan nästan garantera att den här killen ha vägrat både vård och jobb. Han är den typen.

Konstigt att soc lät honom hållas så länge och gå på bidrag år efter år efter år. Nån form av tjänstefel lär ha begåtts i nån instans under resans gång. Det tror jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Många tror det men Socialen har inte den funktionen eller kompetensen.

Däremot undrar man hur hans kontakter med psykiatrin sett ut över åren.

Det är de som borde ha koll på varningsflaggorna och åtgärdat.

Socialtjänsten har ett samverkansansvar. De kan och ska initiera kontakter med andra myndigheter och sjukvård om situationen kräver det.

Saknas rätt kompetens och förståelse för medborgarnas svårigheter är det väldigt svårt att koppla på rätt hjälp och stöd.
Citera
2025-02-08, 14:19
Medlem
Citat:
Det troligaste är att han inte haft någon kontakt med vården.

Hade han haft det borde det ha kommit fram i rapporteringen.

Man får vara väldigt frisk för att vara sjuk idagens samhälle om man ska lyckas få adekvat hjälp.
Citera
2025-02-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Då visste dom ju till 110% din clown
jag har väl aldrig sagt att dom inte visste? jag har sagt att de inte gick ut och bekräftade hans identitet förrän identifieringen med dna mm var klar! Det är en jäkla skillnad. Men jag förstår att är man lågbegåvad är det svårt att fatta. Clown på dig du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in