2025-02-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jag trodde alla i Sverige var svenskar?

En hel del förvirring om vem som är svensk eller inte, och om vad som menas med att vara svensk eller same eller jude i Sverige av i dag, härrör från att man försöker beskriva tre olika sakförhållanden med ett enda ord: ”svensk”.

Om man benar ut ordet ”svensk”, beskriver det tre olika sakförhållanden, så som det används både i dagligt tal och i det politiska och juridiska språkbruket.

Etnisk svensk
Alltså de som har sina rötter eller sin tillhörighet i den dominerande folkgruppen i Sverige och dess kultur

Svensk som nationstillhörighet
De som utan att nödvändigtvis vara svenskar till sin etniska bakgrund, är en del av den ödesgemenskap som utgör Sverige i sin helhet – som statsbildning och som samhälle

Svensk medborgare – medborgare i Sverige
En juridisk kategori som nästan alltid, men bara nästan, överlappar nationstillhörigheten.
Citera
2025-02-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är därför de behöver hjälpinsatser från samhället och INTE tvångsinlåsning utan psykisk sjukdom på en psykiatrisk avdelning.
Nej inte i förlängningen men för att få dem under vård, initialt.

Jag har hört många fall där individer med ganska allvarliga problem, liknande de som GM verkar ha haft, där man kunnat rehabilitera dem.
Citera
2025-02-08, 13:31
Medlem
Citat:
Det är därför de behöver hjälpinsatser från samhället och INTE tvångsinlåsning utan psykisk sjukdom på en psykiatrisk avdelning.
Nja han led av social fobi och ångest, vilket är behandlingsbara tillstånd.
Citera
Medlem
Kristersson försöker städa undan detta

Det är Polisen och baa ........... aarra .... a Polisen som skall reda ut detta .hahahahha ??

How is that working for you ..hahahah .. virrpanna dem har ju inga resurser säger dem eller kameror eller lagar och förresten är det ändå alla andra som måste MAN UP säger dem.
Dem har tagit anställning men sedan är det ngn annans fel att det går dåligt
Kanske samhället vad vet vem ?? Apaj..ns fel kanske ..Lite otydliga där Hemligt kanske

Kommer taga lååååååååååååååå ..åååång tid detta Huvaligen hahhahaha
Inspector Clouseau varning

Stor respekt känner han alla håller på som papegojor -- Våra tankar går till de nära samt kära

Kicking the can down the road Men ingen annan sparkad .. hahahah

Kan ju sparka väck stolen under Blondinen kan hon hoppa fram på kryckorna

" Its a man s Job eller hur det nu var .. jag tar över i vart fall ..FINNS Cojones eller vad det heter
har haft jobbet ett tag kan detta ... Denna tönten klara ju inte det Dropped the ball det ser ju alla utom hans feta Justitieminister kanske ... HAN Vinner ju inte inbördeskriget hahahah
JAG TAR BEFÄLET .. "

Shut the F*ck Up nu Berätta När blir det Nyval din korkade j..l Demokrati har du hört kanske .. vi slipper detta skitsnacket ??
Citera
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej inte i förlängningen men för att få dem under vård, initialt.

Jag har hört många fall där individer med ganska allvarliga problem, liknande de som GM verkar ha haft, där man kunnat rehabilitera dem.
Det där får du allt utveckla. Ge exempel på några av de ”många fallen”. Och förklara hur psykiatrisk tvångsvård skulle kunna ha hjälpt GM.
Citera
2025-02-08, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, det är sådant som öppenvården ansvarar för. INTE psykiatrisk tvångsvård.
Citera
2025-02-08, 13:33
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Precis, autism och adhd eller add är ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning.
Citera
2025-02-08, 13:34
Medlem
Citat:
Det där får du allt utveckla. Ge exempel på några av de ”många fallen”. Och förklara hur psykiatrisk tvångsvård skulle kunna ha hjälpt GM.
Man hade kunnat påbörja en social träning på avdelning och behandla hans ångest.

Jag tänker inte sitta och rapa upp fall som jag hört. Det blir andrahandsuppgifter. Du får söka information om hur psykiatrin fungerar för individer med svåra problem.
Citera
2025-02-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ja, det är sådant som öppenvården ansvarar för. INTE psykiatrisk tvångsvård.
Ja men vårdkedjan börjar ofta på sluten avdelning.

Det är naivt att tro att sådana här individer söker hjälp frivilligt.
Citera
2025-02-08, 13:36
Medlem
Kristersson efter dådet: Förstår oron bland invandrare

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMRn3M/ulf-kristersson-forstar-radslan-hos-invandrare-efter-dadet

Men människor som knappt vågar gå ut pga felskjutningar, sprängningar, risken att bli skjuten om man säger ifrån och annat kriminellt/oroligt beteende och ens nämner invandring blir stämplad som rasist..
Nu sa Kristersson ändå häromdagen att brotten handlar mkt om invandring (sprängningarna) men som andra sagt om massmorden, motivet är inte klart, jag trodde först det var helt rasistiskt men om resten av dom oidentifierade är personer som arbetar för socialtjänsten är det ju solklart riktat mot dom. Sen om övriga skjutna försökte stoppa mördaren, lr varför han sköt dom.. Får vi vänta och se, vittnesmål osv?
Citera
2025-02-08, 13:37
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Men inte på sjukhus, utan med hjälp av medicin och individanpassade stödinsatser i vardagen.
Citera
2025-02-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men inte på sjukhus, utan med hjälp av medicin och individanpassade stödinsatser i vardagen.
Ja men som jag skrev måste ibland vårdkedjan börja på sluten avdelning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in