2025-02-08, 12:02
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Men att säga upp en vapenlicens och ta någons vapen pga dålig ekonomi är en riktigt korkad tanke. Det är som att man inte får äga golfklubbor eller andra fritidsmaterial.
Ett gevär kostar att söka licens för och att köpa, ev tillbehör osv. Sen är det bara ammunition som kostar och skjuter man inte kostar ju det noll.
Många har vapen som står i vapenskåpet större delen av ens liv helt utan kostnad.

Där tycker vi olika. Jag gör skillnad på dödliga vapen i händer på individer med psykisk ohälsa och golfklubbor, fiskespön eller gummistövlar för att plocka svamp i skogen.

Han poängterade att individer utan ekonomiska förutsättningar för att köpa vapen eller finansiera sitt vapenintresse skulle ha rätt till vapenlincens för att de knappt skulle använda vapnet på grund av sin dåliga ekonomi.
Citera
2025-02-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
-Inget rasistiskt manifesto
-Inga kopplingar till högerextrem grupp (snubben gick inte ens utanför dörren)
-Inga rapporter från släktingar om att han ens uttryckt sig rasistiskt
-Inga bilder där han poserar med sina vapen framför en nazi-flagga (typiskt för ett sånt dåd)
-Ingen online-närvaro alls som tyder på att så mycket som gillat ett inlägg av någon högerextrem

Det vi vet: Han hade bråkat med socialen om bidrag, det finns någon slags koppling mellan skolan och socialen, han har gått på skolan, han sköt förvisso flest invandrare (för att flest invandrare var på plats) men även svenskar. Jag ser liksom ingen röd tråd som tyder på att denna person hatade invandrare och ville döda invandrare för att de var invandrare. Det är en väldigt simpel tolkning som inte håller när man ser till helhetsbilden.

Man behöver inte skriva ett rasistiskt manifest för att vara rasist. Precis som att man inte behöver skriva ett sossemanifest för att vara sosse, posera med LO-pins eller ens säga till sina släktingar att man är sosse. Det vore som sagt önsketänkande att utesluta ett rasistiskt motiv när flest invandrare är skjutna. Att det inte finns nog med skäl att FASTSLÅ att det var ett rasistiskt dåd är en annan sak.
Citera
2025-02-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Dom socialsekreterare som jobbar med funktionshinder har oftast läst flera kurser om just funktionsnedsättningar. Men en socialsekreterare som jobbar med ekonomiskt bistånd har faktiskt ingen anledning att kunna nåt specifikt om ämnet.

Har svårt att förstå trådens besatthet av socialtjänsten också. Vad är det man tänker sig rent konkret att en socialsekreterare skulle ha kunnat göra för att förhindra den här galningen?

Men självklart har de som sitter med bistånd en anledning att kunna om psykisk ohälsa då de ju kommer i kontakt med personer med just psykisk ohälsa. De måste veta hur de ska bemöta dessa personer och även kunna flagga för att en person har hamnat hos fel instans om de upptäcker att personen inte är ett fall för socialbidrag utan snarare för att få ersättning från försäkringskassan. Det är just den här trögheten i systemet som måste bort! Förbannat att det alltid tänks så fruktansvärt fyrkantigt. Det är just den här attityden som kan ha varit en stark bidragande faktor till att det här har inträffat! Alla har ansvaret, ingen har ansvaret! Återigen! Man skyfflar ansvaret ifrån sig hela tiden!
Citera
2025-02-08, 12:04
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det ska inte ta en timme för polisen att gå in, tänk om han hade mördat 50 eller 100 personer hur hade vi då bedömt polisens insats?
Det här är en trådsanning som fabulerats fram av tangentbordskrigarnas fantasier. All mediarapportering har berättat att det tog en timme innan räddningstjänsten tilläts gå in av polisen. Det tog tio minuter från att de första poliserna blev beskjutna och att insatsstyrkan gick in och började söka. Dessa tio minuter behöver utredas, men det var inte en hel timme.

https://www.dn.se/sverige/rapport-om-raddningsinsatsen-pa-risbergska-handelsen-bor-utredas/
https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingades-vanta-da-forsvann-skytten/
Senast redigerad av Piddelito 2025-02-08 kl. 12:06.
Citera
2025-02-08, 12:04
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Camillas efternamn tyder på utomsvenskt ursprung trots att hon är född i Sverige.

Elsa visade sig vara ifrån Eritrea. Det är väl bara Eva Lena som var svensk hitintills.

Hon är iväl ngift i den i Sverige sedan länge boende italienska familjen Condro? Hon är då lika italiensk som Pernilla Wahlgren var på den tiden hon hette Pernilla Ingrosso.

Familjen Condro är intressant så tillvida att Stockholms främste skomakare för handsydda skor i 10.000-kronorsklassen, nämligen Ferro Condro, hade sitt skomakeri på Tegnérgatan i Stockholm under många år. Jag tror till och med att självaste kung Carl XVI Gustaf har köpt skor av denne man.
Citera
2025-02-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag har svårt att förstå hur Rickard inte kunde ha god man och en diagnos på papper. Att killen behövde hjälp var ju klart sedan han var 12 - 13 år. En typisk ålder där det börjar gå snett för de som utvecklar social fobi. Även en vanlig lärare, handläggare eller pedagog hade förstått det. Sedan är det kanske inte det lättaste att få personen (eller föräldrarna) att acceptera det men de som vet vad de håller på med brukar kunna förbättra livskvalitén och den sociala förmågan hos personer som Rickard. Han kanske rent av hade klarat att läsa in grundskola och gymnasie. Att begära att han skulle klara ett vanligt arbete var för mycket enligt det jag läst mig till.

Jo, i privat omsorg är det mycket fler män då det ofta används få hjälpmedel och kvinnorna slits ut på löpande band. I kommunal hemtjänst och omsorg är det fler kvinnor (och krav på hjälpmedel eller dubbel personal). Detta är off topic och kan diskuteras i en annan tråd.
Finns föräldrar som inte vill att barn ska få diagnos och gå i specialklass eller i särskild skolform , en släkting till mig hade klasskompis som gick i vanlig klass hela grundskolan trots IF där föräldrarna vägrade särskola , personen fick inte betyg i ett enda ämna och satt mer eller mindre bara av lektioner från mitten av mellanstadiet och genom högstadiet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Titta bara på alla uppmärksammade massmord den senaste tiden, vilka är det som mördas då ?
Oftast attackeras små barn eftersom de är lättast att mörda, vilket betyder att psyksjuka i psykos kan tänka rationellt ,de ger sig inte på män.
Oftast är det barn och kvinnor som mördas.

Här tror jag att han retade sig och var avundsjuk på folk i hans ålder som var ambitiösa och ville få ett bättre liv och de var dessutom blattar och babbar som skulle utbilda sig och få ett bättre liv än han och det tyckte han var orättvist.
Han retade sig på deras vilja att plugga... något som han aldrig klarade av.

Vad säger statistiken då? För min uppfattning är att det är rätt lika fördelat om det inte finns ett specifikt mål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Poängen är att han skulle haft en annan ersättning, sannolikt sjukersättning, utan krav på aktivitet. Det är konstigt att han inte blivit slussad dit.

Det är alldeles för många människor som felaktigt lyfter bidrag i dagens Sverige och jag skulle gärna betala lägre skatt. Men jag tror inte GM är en av de personerna som lyft bidrag felaktigt utan snarare det omvända.

Det är inte synd om GM för det fasansfulla han har gjort; jag lider med offren och de anhöriga.

Beror på vad man menar med felaktigt lyfter bidrag då, man kan ju anse att det både är rätt eller fel med typ förtidspension för t.ex. svår NPF + ångest som GM verkar ha lidit av. Jag lutar nog åt att det inte är sjukersättning man ska in i utan arbetsträning och vård (inte gratis det heller), men det är min personliga åsikt. Framförallt ska man inte begå massmord för att man förlorar sin försörjning, känner 0 sympati där.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Det här är en trådsanning som fabulerats fram av tangentbordskrigarnas fantasier. All mediarapportering har berättat att det tog en timme innan räddningstjänsten tilläts gå in av polisen. Det tog tio minuter från att de första poliserna blev beskjutna och att insatsstyrkan gick in och började söka. Dessa tio minuter behöver utredas, men det var inte en hel timme.

https://www.dn.se/sverige/polisen-tvingades-vanta-da-forsvann-skytten/

Det är nog inte ens de tio minuterna som är den största kontroversen. Utan att det sedan tog insatsstyrkan 45 minuter (12.45 till 13.30) att lokalisera GM. Förmodligen medan sporadisk skottlossning fortfarande pågick - så hela köret med PDV och att gå snabbt framåt osv torde fortfarande ha gällt som princip.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63eG73/massmordet-i-orebro-en-tidslinje
Citera
2025-02-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hon är iväl ngift i den i Sverige sedan länge boende italienska familjen Condro? Hon är då lika italiensk som Pernilla Wahlgren var på den tiden hon hette Pernilla Ingrosso.

Familjen Condro är intressant så tillvida att Stockholms främste skomakare för handsydda skor i 10.000-kronorsklassen, nämligen Ferro Condro, hade sitt skomakeri på Tegnérgatan i Stockholm under många år. Jag tror till och med att självaste kung Carl XVI Gustaf har köpt skor av denne man.

Italienska konton skriver på italienska till Camilla. Var står det att hon är född i Sverige?
Citera
2025-02-08, 12:09
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ja.

Men han hade uppenbarligen råd med dem.

Om han nu inte fick dem överlåtna från sina föräldrar. Och du missar att vapnen införskaffades 2011. Du kan inte bedöma om det var ett vettigt inköp utifrån att GM inte tjänade några pengar på flera år efter inköpet.

Hade han råd att köpa vapnen så hade han uppenbarligen råd att köpa vapnen. Har du bränt en mental säkring eller?

Bränt en mental säkring? Vi diskuterar vad som gått fel här och vad som behöver göras för att förhindra att något liknande händer. Du har tagit positionen att inget fel har hänt här och försvarar att en ostabil person med dålig ekonomi ska inneha vapenlicens och vapen.

Du kanske ska ta en titt i spegeln innan du börja gapa om bränt en mental säkring?
Citera
2025-02-08, 12:10
Medlem
Okej så det är då svenskar döda bland offren. Då föll rasist-spåret. Nu är det ganska solklart att det lutar åt en hämnd på soc i och med indragna bidraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in