2025-02-08, 10:21
Medlem
laddsteffes avatar
Läste i media att rökgranaterna som skytten använde brann i 90 sek.
Tippar på dessa; https://www.frysenairsoft.se/tillbehor/granater/rokutvecklare-svart-90-sekunder/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADFNq3XUDbkABTeSWp8MFHfD sLEPS
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ojojoj3
Du är ju helt bakom flötet! Han hade varit rasist om de enda han ville döda var vita svennar och bara för att de var vita svennar. Inte så svårt att förstå! Och att du har en pinne upp i röven att folk säger "svennar" istället för "svenskar" gör ju dig bara ännu mer bakom flötet. Om man inte får lov att använda slang så kan du ju sluta säga ord som "sandhytt"! För senast jag kollade i ordboken fann inte det ordet med

Din mamma borde torkat av dig på en servett och spolat dig ner för toaletten. Hon hade gjort världen en tjänst.

Varken Richard Andersson eller Rakhmat Akilov var en rasist, din röfödda horunge.

Du är fullkomligt hjärndöd som inte förstår dig på att jag var ironisk när jag kallade Rakhmat rasist för att någon kallade Richard för rasist fast att han sköt ihjäl 2 svenskar med, ditt jävla smuts.

Sluta citera mig, jag hade inte ens rört dig med en tång.
Din smutsiga batikhora.
Senast redigerad av Jon10 2025-02-08 kl. 10:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Återigen, du blandar ihop vad du VILL att soc ska göra och vad deras uppdrag är. En socialsekreterare får inte göra nåt som inte finns i uppdraget, den ska utreda om en person har rätt till stöd enligt lag och sedan se till att detta stöd utförs. Och lagen, den skrivs av dom politiker vi röstat fram, och utförandet styrs i hög grad av den budget dessa sätter.

Våra socialsekreterare är högt utbildade inom det som är satta att göra på sin position, men dom är INTE psykologer, dom är INTE läkare eller psykologer, och dom är (oftast) inte heller utförare.

Vi får konstatera att vi har olika uppfattning.

Att vara socialtjänstarbetare/socionom innebär att arbeta med människor i nöd och identifiera hjälpbehov och hitta adekvata hjälpinsatser. Ge stöd och hjälp. Att vara spindeln i nätet.

Uppdraget handlar inte bara om att förmedla pengar, har man den uppfattningen får man nog söka sig till en bank istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perspektivare
Du beskriver ett ideologiskt motiverat motiv.

Om du vill kalla det för det, så visst.

Jag har träffat på ett antal människor som inte ens röstar höger som har uttryckt
sådana åsikter. Vad har dom för ideologi då? Dom är kritiska mot socialtjänsten/
socialpsykiatrin men i förlängningen också invandringen.

Ideologiskt eller ej, så är väl frågan om dessa frågor har någon förankring i verkligheten
eller om dom ändå inte fått någon hjälp av systemet, oavsett den höga invandringsgraden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Hur tänker ni om benämningen Skolskjutning?
Jag tycker det blir lite fel.
Skjutningen var på en skola, för vuxna. Men nu hamnar det i samma fack som när barn/unga dödat barn.
Det är ju mycket tveksamt att gärningsmannens plan var att döda just elever. Han kunde lika gärna gått in på en annan arbetsplats och skjutit.
Det blir ju svårare att förstå vad som hänt om man jämför med andra skolskjutningar även om det finns likheter då han gått på skolan.
Om han skjutit på parkeringen, eller i annan lokal/butik i närheten hade det väl knappast varit en skolskjutning?
Förstå mig rätt. Jag försöker inte förminska det som hänt, men han har dödad vuxna och inte barn.
Skolskjutning förknippas direkt med barn.

Han valde väl skolan för han kände till byggnaden vart han ska gå och inte.. samt att skolan har SFI med andra ord många utlandsfödda.. Om han var ute för att skada utlandsfödda är ju detta en plats att lyckas med det han vill uppnå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väl inte polisen som resonerat utan media? Sen är det en sak att nu säger det när man vet hur det ligger till men i början så vet ingen någonting så då måste man kolla alla spår.
Nja Aftonbladet påstår att det är polisens teori. Officiellt har polisen inte gått ut med det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen
Citera
2025-02-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Finns enormt många studier och vetenskap om hur barn påverkas av att bevittna djurplågeri. Googla gärna själv.

Jakt och slakt är inte nödvändigtvis detsamma som "djurplågeri". I människans naturliga tillstånd så är det normalt att se djur dödas och slaktas och även att själv delta i detta. Om detta leder till en viss "hårdhet" och "brutalitet" så är ju det generellt bra, eftersom det är nödvändigt för att överhuvudtaget överleva och leva i alla de miljöer som människor har levt och ofta fortfarande lever i. Det alienerade och urbana livet i storstäder, där de flesta inte behöver komma i kontakt med många delar av verkligheten, är en anomali.
Citera
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Har man gått ut med alla namn på avlidna ännu?

Använd hjärnan! Polisen har för fan sekretess!
Det är upp till anhöriga om dom vill gå ut med namnen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är ju mycket som talar för att det indragna försörjningsstödet är det som har triggat honom, så Socialtjänsten är ju indirekt involverat.

Många på Socialtjänsten vurmar säkert mer för nyanlända och vill politiskt korrekt hjälpa den befolkningsgruppen väldigt mycket och därigenom försummar man kanske andra. Kan ju vara en utlösande faktor hos GM att han tyckte att det satsades väldigt mycket på vissa i samhället och andra blev ifrågasatta. Det här kan man nog anse även utan rasistiska förtecken.

Det mest troliga som ingen vill prata om är att mordet på koranbrännaren kan ha varit den triggande faktorn. Med bakgrund av kravallerna i Örebro när Rasmus var på vift med sin koranbrännarturné så kan det ha varit något som blev personligt för honom och fick han att tilta.
Citera
2025-02-08, 10:26
Avstängd
RA gick 1,5 termin mellan.. 2019-2020.. på Risbergska skolan..på Komvux för att läsa in gymnasiet. Han fick inga godkända poäng. Gick han bara för att få ekonomiskt stöd från socialen? Utan engagemang och motivation?

Personer med Asperger har oftast en hög intellektuell förmåga..så det är konstigt att han inte klarar av något i skolan.

T ex Elon Musk har Asperger och har ett IQ på 155.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/419KlE/elon-musk-jag-har-asperger
Senast redigerad av Ferrytale 2025-02-08 kl. 10:29.
Citera
2025-02-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Bättre prövning för vapenlicens krävs. Med regelbunden psyktest och krav på sysselsättning. Det är väl rimligt.

Nej det är inte alls rimligt. Krav på sysselsättning är ju bara sinnessjukt. En del är rika och behöver inte jobba. Andra har en livsstil där de klarar sig bra utan att jobba. Däremot borde förmodligen återkommande omprövning krävas för körkort för bil, uppkörning såväl som teori, var femte eller tionde år kanske?
Citera
2025-02-08, 10:27
Medlem
Hur känns det idag Flahsback när ni nu vet att Elsa var svart? Kanske dags att börja be till gudarna att det andra namnet ni har pratat om verkligen är en svensk kvinna så detta inte visar sig vara ett rasistisk dåd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzXJXd/elsa-teklay-32-dog-i-skolskjutningen-i-orebro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in