2025-02-08, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Eller så fick dom order att vänta.. någon som styrde dådet och ville det skulle hända..!?
Jag vet inte men hela denna situation är märklig.. så många frågor!

” De sista skottskadade patienterna kom in till sjukhuset först vid fyratiden på eftermiddagen. Det hade tagit så pass lång tid för polisen att säkra lokalerna att räddningstjänst och ambulanspersonal kunde nå de sista skadade först efter flera timmar.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoX70A/skolskjutningen-i-orebro-kirurgen-tog-emot-offren-pa-akuten

Det var en svår situation för polisen. Och de flesta var troligen skjutna i huvudet och bortom all räddning.

Men någon till verkar ha varit möjligt att rädda.
Citera
2025-02-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hur kunde man identifiera gärningsmannen samma dag när det tog flera dagar att identifiera BO?

Jag gissar på hans vapen kunde spåras.. men jag vet inte.. tänker om det fanns något. Under på dom tex som bilar..?
Citera
2025-02-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Läs gärna på lite Socialtjänstens uppdrag, de utövar myndighetsutövning mot människor på samhällets botten. Vi har lagar som reglerar detta och vilket ansvar som följer i och med myndighetsutövning. T.o.m i den arbetsbeskrivningen som gick att läsa här för Örebros socialtjänst så beskrivs uppdraget som samverkande etc. Anstränger man sig som anställd på Soc på miniminivå så är man nog krasst på helt fel plats.

Jag tror flera på Socialtjänsten har missat sitt övergripande syfte; att finnas till för medborgarna. De piskas väl ovanifrån med sparkrav etc så är kanske inte är konstigt. Men därutöver kan man nog arbeta med attitydförbättring.

Alldeles oavsett måste samverkan mellan myndigheter bli mycket bättre för att fånga upp människor så att de inte hamnar mellan stolarna. Problemet idag är att det är höga murar mellan myndigheter- svarte Petter spel - alla ser till sina direktiv, budgetar och regler utan att se till helheten.

Återigen, du blandar ihop vad du VILL att soc ska göra och vad deras uppdrag är. En socialsekreterare får inte göra nåt som inte finns i uppdraget, den ska utreda om en person har rätt till stöd enligt lag och sedan se till att detta stöd utförs. Och lagen, den skrivs av dom politiker vi röstat fram, och utförandet styrs i hög grad av den budget dessa sätter.

Våra socialsekreterare är högt utbildade inom det som är satta att göra på sin position, men dom är INTE psykologer, dom är INTE läkare eller psykologer, och dom är (oftast) inte heller utförare.
Citera
2025-02-08, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Noterar att det nu är färre bilder på freeimghost än när länken först postades. (Exempelvis bilder på RA + syster, + bror, + några studenter är borta.) Kan någon begärt att bilder där andra än RA förekommer tas ned? Om någon närstående gjort en sådan begäran - borde de inte ha velat att alla bilder tas ned?

Ja.
Och hela bildpublicerandet är ju märkligt.
Citera
2025-02-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag har läst FUP:en om Flinks offer. Ingångshålet var litet. Utgångshålet var i dom flesta fall upp till 5-8 cm!
MO som överlevde träffades "bara" med 2 skott i höften. Ändå hade hon 2 hjärtstillestånd på operationsbordet pga skadorna som dessa skott förorsakat. Skadorna på samtliga offer var fruktansvärda.

Så försök inte att påskina att Flinks offer var lätta att identifiera medans RA:s offer krävde PCR-teknik!

När det gäller skadorna så vet vi hur de var i Falun efter Flink sköt dem. Hur de är nu vet vi inte. Men vi kan dra vissa slutsatser personalen från kirurgen i Örebro har gått ut och sagt att skadorna orsakades av expanderande jaktammunition från ett höghastighetsvapen. Just i Falun berodde skadorna mest troligen på att kulan började rotera vid träff. Jaktammunition är oftast expanderande.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kirurgen-efter-masskjutningen--tankte-direkt-pa-automatvapen/

När det gäller 30-06 som verkar ha används i detta fall så kan den ha liknade utgångshastighet som en AK-5 som Flink använde detta beror på vilken typ av animation som GM har använt. Dessutom bör den ha högre anslagskraft pga det är en grövre kaliber. Flink bör ha använt en AK-5a som har en utgångshastighet på 933m/s. När det gäller de modernare varianterna av A-5 så har de en lägre utgångshastighet. 30-06 har en utgångshastighet på 800-900 m/s beroende på typ av ammunition. Dessutom så finns det källor i media som påstår att GM har lyckats träffa flera i huvudet om detta stämmer så är det ju svåra att identifiera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwa0Vo/darfor-drojer-identifieringen-av-de-avlidna

Men oavsett det så använder man DVI metoden idag när man identifierar offer efter en sådan här händelse. DVI är ingen unik metod för Sverige utan är något som används internationellt av många länder och organisationer. Det är en metod som tar lite tid men detta gör den just för att man ska vara säker på att man har identifierat rätt kropp. Metoden att identifiera har helt enkelt utvecklats genom åren. Exempelvis DNA tekniken har ju utvecklats genom åren och både billigare och snabbare än den var 1994.

Efter Tsunamini Thailand så användes DVI metoden och efter den är det bara ett 20-tal Svenskar som saknas. Man har lyckats identifiera över 500 personer med DVI metoden. Det enda offer som man vet identifierades fel var en flicka som lämnades ut till en engelsk kvinna efter att hon visuellt hade identifierat liket. Men efter några år så upptäcktes det och även denna flicka kom till rätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hur kunde man identifiera gärningsmannen samma dag när det tog flera dagar att identifiera BO?

Vapnen och licensnummer
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Sverige är inte USA. Vi har ingen offentlighetsprincip så vi kan se vad myndigheter håller på med när det inte passar.

De släpper troligen inte ens mer information om vad som faktiskt hänt till allmänheten än det vi fått nu.

Sverige är ett land där både information och opinionsbildning är hårt styrt.
Det där varierar mellan delstater. Det finns stater där allmänheten kan begära ut bodycamvideor som offentliga handlingar, medan det i andra stater endast är när fall går till rättegång som materialet blir offentligt i samband med att det åberopas som bevismaterial. Och så fungerar det även i Sverige - det har figurerat flera svenska bodycaminspelningar i media från svenska rättsfall, bl a där poliser åtalats för misshandel. Men här blir det ju ingen rättegång av uppenbara skäl och därför är det högst osannolikt att vi någonsin får se video från ingripandet på Risbergska.
Citera
2025-02-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Skolan kan de lika gärna riva. Ingen kommer vilja gå där mer.

Ja, jag håller med. Platsen har nu mycket negativ energi. Riv skolan och gör en vacker park med minnessten och många träd.
Senast redigerad av rarecube 2025-02-08 kl. 10:09.
Citera
2025-02-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perspektivare
De som man syftade på när man sa att ”personer saknas från socialen” är personer som pluggar deltid på skolan SFI/komvux och har en anställning hos kommunen. De har inte representerat socialen när de varit i skolan, utan försökt utbilda sig vid sidan av sin anställning hos socialen.

Därför är socialen-motivet så löjligt. Vill höra hur polisen och media resonerat kring detta. Socialkontoret finns 5 min från RAs bostad. En attack mot de hade han kunnat utföras med mycket större precision om det var hans verkliga motiv. Inte i en del av Risbergska skolan där SFI håller hus och i en skola där det finns massa elever med invandrarbakgrund och i princip omöjligt att urskilja vem som har en anställning hos socialen.

Jag tror också att tesen att det var ett angrepp mot socialtjänsten är felaktig. Tänker att ifall offren är elever och inte personal direkt knutet till socialtjänst så var det uppenbarligen inte motivet eftersom gärningsmannen omöjligen kan identifiera vilka elever som råkar jobba på socialtjänsten.
Citera
2025-02-08, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ja så är det. Kostnader försöker de skyffla över på nån annan så egna sparkrav och budget kan hållas.

Det snålas på fel saker och slösas pengar på helt fel saker i Sverige.

Precis till vissa saker i samhället är resurserna outtömliga, man prioriterar så märkligt i dagens Sverige.

Man kanske inte ska få gå på SFI år efter år utan krav på egen försörjning. Människor som är psykiskt sjuka på riktigt ska inte stressas ut i sysselsättning där ska det finnas en annan försörjningsmöjlighet.
Citera
2025-02-08, 10:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Hur tänker ni om benämningen Skolskjutning?
Jag tycker det blir lite fel.
Skjutningen var på en skola, för vuxna. Men nu hamnar det i samma fack som när barn/unga dödat barn.
Det är ju mycket tveksamt att gärningsmannens plan var att döda just elever. Han kunde lika gärna gått in på en annan arbetsplats och skjutit.
Det blir ju svårare att förstå vad som hänt om man jämför med andra skolskjutningar även om det finns likheter då han gått på skolan.
Om han skjutit på parkeringen, eller i annan lokal/butik i närheten hade det väl knappast varit en skolskjutning?
Förstå mig rätt. Jag försöker inte förminska det som hänt, men han har dödad vuxna och inte barn.
Skolskjutning förknippas direkt med barn.
Citera
2025-02-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag gissar på hans vapen kunde spåras.. men jag vet inte.. tänker om det fanns något. Under på dom tex som bilar..?

Fast man såg gm som MISSTÄNKT gärningsman. Polisen var tydlig med att man inte fastställt hans identitet till 100% förrän dom hade en säker DNA-matchning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in