2025-02-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perspektivare
De som man syftade på när man sa att ”personer saknas från socialen” är personer som pluggar deltid på skolan SFI/komvux och har en anställning hos kommunen. De har inte representerat socialen när de varit i skolan, utan försökt utbilda sig vid sidan av sin anställning hos socialen.

Därför är socialen-motivet så löjligt. Vill höra hur polisen och media resonerat kring detta. Socialkontoret finns 5 min från RAs bostad. En attack mot de hade han kunnat utföras med mycket större precision om det var hans verkliga motiv. Inte i en del av Risbergska skolan där SFI håller hus och i en skola där det finns massa elever med invandrarbakgrund och i princip omöjligt att urskilja vem som har en anställning hos socialen.

Jag håller med om att socialen-motivet är väldigt långsökt. Men faktum är att de kan ha varit där på sin arbetstid och formellt representera kommunen. Det finns ett statsbidrag som heter äldreomsorgslyftet som just är till för att personal ska kunna utbilda sig på arbetstid till undersköterska eller vårdbiträde.
Citera
2025-02-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Hur tänker ni om benämningen Skolskjutning?
Jag tycker det blir lite fel.
Skjutningen var på en skola, för vuxna. Men nu hamnar det i samma fack som när barn/unga dödat barn.
Det är ju mycket tveksamt att gärningsmannens plan var att döda just elever. Han kunde lika gärna gått in på en annan arbetsplats och skjutit.
Det blir ju svårare att förstå vad som hänt om man jämför med andra skolskjutningar även om det finns likheter då han gått på skolan.
Om han skjutit på parkeringen, eller i annan lokal/butik i närheten hade det väl knappast varit en skolskjutning?
Förstå mig rätt. Jag försöker inte förminska det som hänt, men han har dödad vuxna och inte barn.
Skolskjutning förknippas direkt med barn.

Ja Skolskjutning är helt fel ord.
Citera
2025-02-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror också att tesen att det var ett angrepp mot socialtjänsten är felaktig. Tänker att ifall offren är elever och inte personal direkt knutet till socialtjänst så var det uppenbarligen inte motivet eftersom gärningsmannen omöjligen kan identifiera vilka elever som råkar jobba på socialtjänsten.

Det kan också vara så enkelt att han ansåg att invandrare bar skulden till hans avslag på bidrag.
Många etniska svenskar som anser att dom får avslag p g a fel efternamn och att invandrare per automatik får igenom stöd just för att dom är invandrare.

OBS! Jag säger inte att det ÄR så, men jag vet att många klienter anser att det är på det viset.
Citera
2025-02-08, 10:12
Medlem
Citat:
Jag tror också att tesen att det var ett angrepp mot socialtjänsten är felaktig. Tänker att ifall offren är elever och inte personal direkt knutet till socialtjänst så var det uppenbarligen inte motivet eftersom gärningsmannen omöjligen kan identifiera vilka elever som råkar jobba på socialtjänsten.

Detta nämns bland annat i en intervju:

”Campus Risbergska är en hubb för vuxenutbildningen i Örebro. Här finns både komvux och SFI, svenska för invandrare. Många av skolans runt 2 500 elever har en anställning på kommunen och pluggar på deltid.

– Vi har massor av medlemmar som går på Risbergska, säger Britt-Marie Balaj.

En kort paus. Sedan fortsätter hon:

– Och vi vet att flera av dem saknas på sina arbetsplatser efter det som hände.”
Citera
2025-02-08, 10:13
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men vem posta länken/resebilderna efter dådet? Som visste om att det anonyma kontot fans? Ska ju inte funnits några digitala spår alls ju.. inte heller mobilnummer eller e-post.

Jag känner att något är väldigt konstigt här..

Ett möjligt och troligt scenario baserat på den information vi har hittills:

Sökmotorindexering och algoritmisk spridning/rankning, i kombination med AI och bildigenkänning.

Även om albumet ursprungligen var okänt, kan det ha varit tekniskt synligt för sökmotorer och AI-algoritmer. När Rickard plötsligt blir eftertraktad i sökningar, börjar det dyka upp i resultaten.
Citera
2025-02-08, 10:13
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruppmupp
Noterar att det nu är färre bilder på freeimghost än när länken först postades. (Exempelvis bilder på RA + syster, + bror, + några studenter är borta.) Kan någon begärt att bilder där andra än RA förekommer tas ned? Om någon närstående gjort en sådan begäran - borde de inte ha velat att alla bilder tas ned?

Inte märkvärdigt att någon inte vill synas i sammanhang med en massmördare men anmärkningsvärt att någon anställd sitter och sorterar bilder på order av personer som inte äger kontot.

Jag noterade att han nästan alltid varit svartklädd från tidig upp till vuxen ålder. GM har på sig svarta t-shirten på majoriteten av bilderna oberoende på stora hopp i tidslinjen. Rent vansinnigt att gå svartklädd i solen i Thailand, Miami, Jamaica etc.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2025-02-08 kl. 10:21.
Citera
2025-02-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanmunter
Det kan också vara så enkelt att han ansåg att invandrare bar skulden till hans avslag på bidrag.
Många etniska svenskar som anser att dom får avslag p g a fel efternamn och att invandrare per automatik får igenom stöd just för att dom är invandrare.

OBS! Jag säger inte att det ÄR så, men jag vet att många klienter anser att det är på det viset.

Du beskriver ett ideologiskt motiverat motiv.
Citera
2025-02-08, 10:15
Medlem
Citat:

Det är ju mycket som talar för att det indragna försörjningsstödet är det som har triggat honom, så Socialtjänsten är ju indirekt involverat.

Många på Socialtjänsten vurmar säkert mer för nyanlända och vill politiskt korrekt hjälpa den befolkningsgruppen väldigt mycket och därigenom försummar man kanske andra. Kan ju vara en utlösande faktor hos GM att han tyckte att det satsades väldigt mycket på vissa i samhället och andra blev ifrågasatta. Det här kan man nog anse även utan rasistiska förtecken.
Citera
2025-02-08, 10:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Pyroteknik, sånt som används på var och varannan läktare i allsvensk fotboll...

Det brukar funka med en halsduk, det är i alla fall den utrustning som fotbollssupportrar använder...

"Innan dådet ska han ha köpt rökgranater på nätet, enligt uppgift till Ekot"

Är det sådant man brukar använda på fotbollsmatcher säger du? Halsduk?
Citera
2025-02-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Media skrev igår den sista skjutna kom till sjukhuset vid fyra tiden!!!!!!!! Helt sinnessjukt. Denne hade alltså legat i flera timmar för dom behövde säkra området.
Titta på kartan över byggnaden så ser du 100 st toaletter och 200 övriga rum. Att gå igenom alla på ett säkert och kontrollerat sätt tar mycket lång tid. Om BO har gömt sig under exempelvis en soffgrupp så kan det ta tid innan man blir hittad. Tog flera timmar att tömma lektionssalar där folk hade inrymt och det är troligt att det där fanns mer eller mindre skadade personer.
Citera
2025-02-08, 10:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perspektivare
De som man syftade på när man sa att ”personer saknas från socialen” är personer som pluggar deltid på skolan SFI/komvux och har en anställning hos kommunen. De har inte representerat socialen när de varit i skolan, utan försökt utbilda sig vid sidan av sin anställning hos socialen.

Därför är socialen-motivet så löjligt. Vill höra hur polisen och media resonerat kring detta. Socialkontoret finns 5 min från RAs bostad. En attack mot de hade han kunnat utföras med mycket större precision om det var hans verkliga motiv. Inte i en del av Risbergska skolan där SFI håller hus och i en skola där det finns massa elever med invandrarbakgrund och i princip omöjligt att urskilja vem som har en anställning hos socialen.

Det är väl inte polisen som resonerat utan media? Sen är det en sak att nu säger det när man vet hur det ligger till men i början så vet ingen någonting så då måste man kolla alla spår.
Citera
2025-02-08, 10:19
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har det kommit ut Facebook, instagram osv på gärningsmannen och hans föräldrar?

Nej men en släkting till honom berättade att han ofta passade föräldrarnas hund när dom var ute och reste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in