2025-02-08, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Absolut har dom ett ansvar. Jag tror dom är ännu mer kritiska mot sig själva än vad vi är just nu.

Hade dom haft ens en tanke på att deras son kanske skulle mörda någon hade dom nog agerat annorlunda dock.

Hade de varit IQ befriade whitetrash hade jag förstått det. Men detta är ju välutbildade personer som borde veta vilka möjligheter samhället ger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Svårt att vara förälder hela livet när avkomman blåste skallen av sig. Hade han några syskon förresten?

Två helsyskon, en storebror i Vällingby född 1986 och en lillasyster i Ängelholm, född 1992.

Inkomståret 2023 tjänade brodern 678 900 kr och systern 707 500 kr före skatt.
Senast redigerad av Knochenbrecher 2025-02-08 kl. 08:51.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Rakhmat Akilov?

En intressant frågeställning bara;

Kan man kalla det rasism om man handlar i religionens namn mot s.k. otrogna? Alltså, om motivet mer handlar om avsaknaden av tro än etnicitet, är det ett rasistiskt dåd?
Citera
2025-02-08, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag tycker föräldrarna har ett stort ansvar. Har man en son så störd som mördaren i Örebro får man fortsätta vara förälder hela livet. Även om man själv är pensionär.

Hur vet du att de inte har gjort allt för att finnas för sin son??
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Hade de varit IQ befriade whitetrash hade jag förstått det. Men detta är ju välutbildade personer som borde veta vilka möjligheter samhället ger.

Nu vet ju inte vi hur GM var som person. Vi vet inte hur han uppfattades, vi kände inte honom. Han kanske bara var tystlåten och egen utan några större oroväckande beteenden. INGEN förälder tänker väl att "om socialen inte ger Rickard bidrag kanske han begår massmord". Det vore ju helt sjukt.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
Personalen på socialen borde få sig en tankeställare nu. Hur de ska bemöta människor i framtiden så slipper ni detta elände.

GM borde ha blivit beviljad sjukersättning och en sysselsättning, tex daglig verksamhet. Alternativt börjat studera med sjukersättning och extra stöd i det han skulle kunna vara intresserad av.

Det är allt för många inkompetenta personer i myndigheter idag. Suck!

Vi spekulerar.
Vi vet fortfarande ingenting.
Ingenting mer än att han brutalt mördat tio personer.
Citera
2025-02-08, 08:36
Medlem
Någonstans så har väl hans diagnoser någonting att berätta. Någonstans har samhället brustit i att hjälpa en person med handikapp som gjort att han inte klarat av skola eller jobb. Vilket stöd som den här typen av människor behöver kan jag inte svara på.
Jag vet dock att vissa människor som har svårt att klara vardagen själv får bo på ett LSS boende där de får hjälp att klara vardagen och är i ständig kontakt med för uppgiften utbildad personal.
Att sitta år ut och år in i en liten lägenhet med sina diagnoser utan förmåga att klara sig själv känns hopplöst.
Jag är rädd att utan mänskligt umgänge är det lätt för denna typ av människor att försvinna in i internets värld och där radikalisras.
Kanske vi bör hålla mer koll på människor med den här typen av diagnoser så att de kan få hjälp med att få en meningsfull vardag. Däremot bör de ju stoppas från att ha vapenlicens givetvis.
Citera
2025-02-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Hur vet du att de inte har gjort allt för att finnas för sin son??

Känner du familjen så du vet att de gjort det ??
Citera
2025-02-08, 08:37
Medlem
Citat:
Vården är bristfällig på många punkter, men lyckligtvis brukar dom vara ganska duktiga när det kommer till sånt här. Kan bara hoppas att även föräldrarna får det stöd dom behöver. Även om det förmodligen är ett plåster på ett köttsår. Det finns inte mycket som kan förmildra sorg på den här skalan.
Verkligen inte. Jag tror inte att jag skulle kunna leva med det. Ständiga anklagelser om vad man har gjort för fel, misslyckats kapitalt som förälder och att man är medskyldig till något helt obegripligt och det vidrigaste man kan tänka sig.
Citera
2025-02-08, 08:37
Medlem
Någon som vet om GM hade några syskon?
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-08 kl. 08:40.
Citera
2025-02-08, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
Verkligen inte. Jag tror inte att jag skulle kunna leva med det. Ständiga anklagelser om vad man har gjort för fel, misslyckats kapitalt som förälder och att man är medskyldig till något helt obegripligt och det vidrigaste man kan tänka sig.

På vilket sätt menar du att föräldrarna är medskyldiga?
Citera
2025-02-08, 08:38
Medlem
Citat:
Nu vet ju inte vi hur GM var som person. Vi vet inte hur han uppfattades, vi kände inte honom. Han kanske bara var tystlåten och egen utan några större oroväckande beteenden. INGEN förälder tänker väl att "om socialen inte ger Rickard bidrag kanske han begår massmord". Det vore ju helt sjukt.

Men 5 vapen ??
Hur ofta var han ute och jagade med dem egentligen ??

Om inte föräldrarna var helt världsfrånvända borde de väl läst eller hört hört om alla dåd som utförts av enslingar med vapen ?
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-08 kl. 08:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in