2025-02-08, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag tycker föräldrarna har ett stort ansvar. Har man en son så störd som mördaren i Örebro får man fortsätta vara förälder hela livet. Även om man själv är pensionär.

Svårt att vara förälder hela livet när avkomman blåste skallen av sig. Hade han några syskon förresten?
Citera
2025-02-08, 08:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har haft kontakt med soc som yngre. Känner socionomer och de som jobbar med detta. Reglerna säger att man som sökande ska göra rätt för sig, dvs hitta alla sätt som går att få pengar. Att söka massa jobb. Sälja sina saker. Men. Allt ska hanteras av en människa som ska bry sig personens förmåga. Finns det ingen arbetsförmåga ska man uppmuntra till läkarintyg och sjukskrivning. Funkar inte detta så har man rätt att ge pengar utan motkrav. Då kraven inte ska överstiga vad personen klarar. Dvs det finns inga regler som säger att alla ska söka 20 jobb i månaden. Hade hon följt de riktiga reglerna hade offren levt. Jag hoppas detta blir en läxa till sockärringarna.

Nej man behöver inte alls sälja sina saker.
Citera
2025-02-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har det kommit ut Facebook, instagram osv på gärningsmannen och hans föräldrar?

Pappan ska vara politiker enligt uppgift.
Citera
2025-02-08, 08:25
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steph1
De befinner sig i en helt fruktansvärd situation där de säkert tänker att deras liv är förstörda. Väldigt stor risk för självmord. Jag undrar också hur deras situation ser ut nu och tänker väldigt mycket på dem. Man förstår också att många ifrågasätter mamman och pappan och lägger skulden på dem för att inte ha kunnat ta hand om sin son. Självklart är det helt vidrigt det som han gjorde och de anhöriga till offren har ett helvet. Det förstår alla. Men, förstår alla vilket helvete familjen har och vilken hjälp får dem.

Vården är bristfällig på många punkter, men lyckligtvis brukar dom vara ganska duktiga när det kommer till sånt här. Kan bara hoppas att även föräldrarna får det stöd dom behöver. Även om det förmodligen är ett plåster på ett köttsår. Det finns inte mycket som kan förmildra sorg på den här skalan.
Citera
2025-02-08, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Svårt att vara förälder hela livet när avkomman blåste skallen av sig. Hade han några syskon förresten?

Ja en syster.
Citera
2025-02-08, 08:27
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Jag tycker föräldrarna har ett stort ansvar. Har man en son så störd som mördaren i Örebro får man fortsätta vara förälder hela livet. Även om man själv är pensionär.

Absolut har dom ett ansvar. Jag tror dom är ännu mer kritiska mot sig själva än vad vi är just nu.

Hade dom haft ens en tanke på att deras son kanske skulle mörda någon hade dom nog agerat annorlunda dock.
Citera
2025-02-08, 08:28
Medlem
Citat:
Ja en syster.
Och en bror
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Man måste vara bra sjuk för att begå så grov rasism. Tråkigt att han inte fick vård.

Rakhmat Akilov?
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down

Tre stycken vill jag minnas. En syster och en bror är jag säker på. Någon nämnde ett tredje syskon.
Citera
2025-02-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttbalkong
Kan regeringen legalisera prostution så dessa ensamvargar kan få lite närhet så dom slipper utförs sånt här skit. Jag förstår att det är hemskt det som inträffat. Men människan har förfan inte träffat en människa har haft svårt med kompisar jag säger bara att det är samhället är fel alla ni som sitter här och klappar er för bröstet ni är jävligt duktiga pånatt frysa ut folk och det märks tydligt i mycket låg ålder. Detta är kontentan av det...
Man behöver inte legalisera prostitution för det.
Du kan ju ge lite värme och kärlek för ensamvargar helt frivillig utan att någon annan tvingar dig.
Varför skulle man offra de som redan är offer??
Citera
2025-02-08, 08:30
Medlem
Citat:
Pappan ska vara politiker enligt uppgift.

Tolkar det som ett nej.
Citera
2025-02-08, 08:32
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Hur kommer det sig att han haft ekonomiska medel till vapen och licens, något som fadern infört i hans något "eländiga" liv?

Någonstans borde väl föräldrarna se sonens situation i livet, det kan ju onekligen ha förbigått dessa om hur hela "bilden" ser ut (med han) och att det nästan är ett praktexempel på att något kan gå extremt fel därefter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in