2025-02-08, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Mycket kloka åsikter.

Politiker väljer givetvis att prioritera låsta skolor och tuffare vapenregler.

Och media vrider sig krampaktigt för att hitta rasism som motiv.

Kejsaren är naken.
Så sant.
Citera
2025-02-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Tror du på riktigt att han betalat dem själv? Många semesterort är tagna på avstånd. Av med störsts sannolikhet mamma eller pappa som också betalat resan. Inget bekräftat men inget långsökt. En kille som honom åker nog inte helt på eget initiativ till Thailand.

Jag har fått bilden att han var väldigt ensam och inte ens hade kontakt med sina föräldrar.
Citera
2025-02-08, 08:14
Medlem
Skulle vara intressant att se GM lägenhet. Brukade han städa?
Citera
2025-02-08, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Ingen personal finns bland offren som man vet namn på

Isåfall är hela påståendet om att det var en attack mot socialtjänsten en hoax och ett falsk påstående. Detta gör att väldigt många teorier om motivet, som byggde på det påståendet faller pladask.
Citera
2025-02-08, 08:17
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Läs tidningarna. Både polis och kommunchef har gått ut med att "eleverna" var "anställda" på socialförvaltningen samtidigt som de studerade SFI. Det är numer vanligt att kommunerna och myndigheter som Försäkringskassan anställer praktikanter på SFI som handläggare med delegation (då tjänsten kräver högskoleutbildning).

Har du nån länk till en källa där polis kommunchef nämner socialtjänst och SFI?
Man har väl hittills bara pratat väldigt allmänt om anställa och elever?
Citera
2025-02-08, 08:17
Medlem
Media kokar soppa på en spik eller hittar på i brist på vettig information.
Politiker tävlar i att visa handlingskraft. Samtidigt är de rädda för hämndaktioner så Sverige ska spåra ur ännu mer än det redan har gjort.

Finns inga bra ledare som både kan tala sanningen och göra vettiga förändringar.
Sverige behöver en "god man".
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-08 kl. 08:23.
Citera
2025-02-08, 08:19
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Jag kan inte sluta tänka på hur hans föräldrar hanterar detta. Det måste vara en oerhört svår situation att inse att ens son har gjort något sådant. Samtidigt tycker jag inte att vi ska lägga alltför stor skuld på dem. Utifrån de uppgifter som kommit fram verkar de vara en ordnad familj som säkerligen har gjort sitt bästa för Rickard.

Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.

Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.

Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.

Sanningen är att man som förälder nog aldrig går vidare efter en sån här sak.

Dom försöker antagligen förtvivlat komma fram till om det fanns något dom kunde gjort, något för att förhindra detta.

Och sanningen är nog tyvärr att ja, det fanns det. Men dom kunde ju aldrig ha förutsett det här.

Det måste vara en enormt tung börda att bära. Att veta att trots att det inte är ens eget fel så hade man kunnat förhindra det. Men det är svårt att förhindra något man inte vet kommer hända.

Anhöriga till t.ex självmordsoffer går ofta igenom samma sak. Det kan jag intyga.
Citera
2025-02-08, 08:20
Medlem
JackArrows avatar
Vet man något ännu om GM var beroende av psykiatriska droger ordinerade av doktorer?
Citera
2025-02-08, 08:21
Medlem
Citat:
Jag kan inte sluta tänka på hur hans föräldrar hanterar detta. Det måste vara en oerhört svår situation att inse att ens son har gjort något sådant. Samtidigt tycker jag inte att vi ska lägga alltför stor skuld på dem. Utifrån de uppgifter som kommit fram verkar de vara en ordnad familj som säkerligen har gjort sitt bästa för Rickard.

Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.

Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.

Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.

Jag tycker föräldrarna har ett stort ansvar. Har man en son så störd som mördaren i Örebro får man fortsätta vara förälder hela livet. Även om man själv är pensionär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Han föräldrar verkar resa mycket så han följde antagligen med dom mycket.

Har det kommit ut Facebook, instagram osv på gärningsmannen och hans föräldrar?
Citera
Medlem
Citat:

De befinner sig i en helt fruktansvärd situation där de säkert tänker att deras liv är förstörda. Väldigt stor risk för självmord. Jag undrar också hur deras situation ser ut nu och tänker väldigt mycket på dem. Man förstår också att många ifrågasätter mamman och pappan och lägger skulden på dem för att inte ha kunnat ta hand om sin son. Självklart är det helt vidrigt det som han gjorde och de anhöriga till offren har ett helvet. Det förstår alla. Men, förstår alla vilket helvete familjen har och vilken hjälp får dem.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Vet man något ännu om GM var beroende av psykiatriska droger ordinerade av doktorer?

Vi vet inte ens om GM hade en vårdkontakt, så nej. Inte än, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in