2025-02-08, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Ja, du verkar ju undra hur allting blir så dyrt?

Men jag är glad att du iaf verkar ha tänkt lite där med ljudklippet....!

Här var en video som är väldigt rolig och förklarar varför det TV4 gjorde med klippet är så otroligt jävla fel...
https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8&ab_channel=Technito20
Fast staten betalar inte för experterna.

Citat:
TV4 AB är ett aktiebolag och ger ut årsredovisningar som visar på företagets ekonomi. Företaget ägs till 100 procent av Bonnierkoncernen, men 20 juli 2018 tillkännagavs att Telia Company förvärvar hela Bonnier Broadcasting för strax under 10 miljarder SEK.

Nej jag upplevde klippet sommen aggressiv röst som skrek något med "ut allihopa " Kan ärligt talat inte begripa om jag verkligen lyssnar på samma klipp då det inte låter som aggressiv röst. Men vad annars för klipp skulle jag ha hört liksom.

Det låter som, kvinnor och någon med bred dialekt som ropar något varpå en annan person svarar och så dyker det upp någon med ett autistisk beteende. Autistiska människor kan bryta tystnad med sådant psykutrop när de roas av något som absolut inte är kul likt något verbalt tics. Jag känner igen det eftersom man kan bli mållös av förbluffning när en autistisk person bara reagerar med att skrika haha i sammanhang utan humor som respons på informationen deras hjärnor processar. Men det kan även vara en reaktion på extrem stress från ett offer.
Citera
2025-02-08, 02:38
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Är du full eller?

För att jag frågar dig om vilka metoder du tänker på?

Du skrev att det finns bättre metoder utomlands som inte kan tillämpas här i Sverige - och jag undrar vilka?
Citera
2025-02-08, 02:42
Medlem
Citat:
Ja, du verkar ju undra hur allting blir så dyrt?

Men jag är glad att du iaf verkar ha tänkt lite där med ljudklippet....!

Här var en video som är väldigt rolig och förklarar varför det TV4 gjorde med klippet är så otroligt jävla fel...
https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8&ab_channel=Technito20
Extrem stress påverkar minnet enormt och kan ge falska minnen eller ta bort stora delar av händelser. Att inte kunna minnas är inte konstigt men det är så många överlevande att de bör kunna tala om utifall han gick runt och skrek och gapade eller bara var tyst och även om han gick runt och skrattade olämpligt.
Citera
2025-02-08, 02:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Fast staten betalar inte för experterna.

Nej jag upplevde klippet sommen aggressiv röst som skrek något med "ut allihopa " Kan ärligt talat inte begripa om jag verkligen lyssnar på samma klipp då det inte låter som aggressiv röst. Men vad annars för klipp skulle jag ha hört liksom.

Det låter som, kvinnor och någon med bred dialekt som ropar något varpå en annan person svarar och så dyker det upp någon med ett autistisk beteende. Autistiska människor kan bryta tystnad med sådant psykutrop när de roas av något som absolut inte är kul likt något verbalt tics. Jag känner igen det eftersom man kan bli mållös av förbluffning när en autistisk person bara reagerar med att skrika haha i sammanhang utan humor som respons på informationen deras hjärnor processar. Men det kan även vara en reaktion på extrem stress från ett offer.

Jag hörde ett riktigt bra ljudklipp som en hade lekt med här i tråden. Där lät det som något i stil med "Jag kan ju inte jobba!" och sen som om en kvinnoröst svarade "Ja, men rektorn har sagt.." och sen typ "Vafan! Boom..".

Men vittnen sen sa att han gick runt och var tyst där. Så kanske inte ens var dom?

Det ljudklippet blev dock borttaget.. Vet inte om det var timer på hemsidan så den slutade ladda upp.

Och det där med att någon skrattade olämpligt, hörde inte något garv någonstans, däremot någon som kanske tog sina sista andetag? Tyckte jag nått lät som.
Senast redigerad av vildhane 2025-02-08 kl. 02:46.
Citera
2025-02-08, 02:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
För att jag frågar dig om vilka metoder du tänker på?

Du skrev att det finns bättre metoder utomlands som inte kan tillämpas här i Sverige - och jag undrar vilka?

Jag skriver inte alls att det finns bättre metoder utomlands som inte kan tillämpas i Sverige, läs om vad jag skriver. Jag skriver att metoder som fungerar utomlands inte alltid fungerar bra i Sverige även om nån ”polisforskare” tror det. Om du läser vad jag skrev så syftar jag på att några i Sverige tror att utländska metoder är direkt överförbara till Sverige.
Citera
2025-02-08, 02:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Jag har inte provat själv, men utgår från att man stoppar in pipan så långt man kan i munnen och därefter sträcker ner valfri arm och låter ett eller flera fingrar fatta tag om avtryckaren.

Nej, man sitter ner stoppar pipan i munnen håller om pipan och avfyrar med en tå.
Citera
2025-02-08, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Expressen har skrivit mer om GM's bakgrund som student på skolan:

"Senare var han inskriven på den kommunala vuxenutbildningen, komvux, i Örebro, med målet att att läsa upp gymnasiematten. Han var inskriven under höstterminen 2013 och därefter från höstterminen 2019 till vårterminen 2021. "

Detta visar att GM's koppling till själva skolan är större än vad som framgått tidigare.

Han har alltså gått där redan 2013 och sen mellan 2019 och 2021.

Kanske är det här vi kan hitta motivet till dådet - att mycket ilska och hat är förknippat med skolan, kanske mobbning, utanförskap, upplevda eller verkliga orättvisor. andra elever och eller lärare.

Att skolskjutningar sker av tidigare elever är vanligt förekommande och ofta just av orsakerna jag spekulerar i ovan.

Är det tillåtet som journalist att skriva vad som helst nu för tiden? Han gick inte på risbergska 2013. Då det var en gymnasieskola vid den tiden, inte komvux.
Citera
2025-02-08, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det finns tillfällen där det är en lämplig strategi och det finns tillfällen där det är en korkad strategi. Att bli tvingad till att skjuta i en rökig miljö är oftast ingen bra idé, om man inte är tränad på detta och kan undvika att träffa oskyldiga. Så vitt jag vet det var det ingen insatsstyrka som först stötte på gärningsmannen och då är det klokt att temporärt avvakta. Att tillämpa sådant som fungerar i andra länder i Sverige är knepigt.

Så på de orter där det inte finns en särskild insatsstyrka (regional förmåga)ska polis på plats avvakta tills insatsstyrkan anländer från annan ort? Det kan ta lång tid på andra orter.

Eller har grupp A nedan bättre utrustning så vi väntar på dem säger grupp C nedan? Det borde väl finnas skottsäkra sköldar och hjälmar på alla stationer? liksom andningsskydd i händelse av olycka t.ex.?

”Det finns cirka 400 insatspoliser i Sverige på nationell och regional nivå, fördelade på:

A. Nationell förmåga (Nationella insatsstyrkan)
B. Förstärkt regional förmåga (i Stockholm, Väst och Syd)
C. Regional förmåga (Region Nord, Region Mitt, Region Öst och Region Bergslagen).”

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/insatspolis/
Citera
2025-02-08, 03:07
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Så på de orter där det inte finns en särskild insatsstyrka (regional förmåga)ska polis på plats avvakta tills insatsstyrkan anländer från annan ort? Det kan ta lång tid på andra orter.

Eller har grupp A nedan bättre utrustning så vi väntar på dem säger grupp C nedan? Det borde väl finnas skottsäkra sköldar och hjälmar på alla stationer? liksom andningsskydd i händelse av olycka t.ex.?

”Det finns cirka 400 insatspoliser i Sverige på nationell och regional nivå, fördelade på:

A. Nationell förmåga (Nationella insatsstyrkan)
B. Förstärkt regional förmåga (i Stockholm, Väst och Syd)
C. Regional förmåga (Region Nord, Region Mitt, Region Öst och Region Bergslagen).”

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/insatspolis/

Såklart inte, men det anlände en lokal insatsstyrka ca. 10 minuter efter larmet. Det beror helt på situation, vad händelsen rör, var i landet vi befinner oss etc.
Citera
2025-02-08, 03:10
Medlem
Citat:
Jag hörde ett riktigt bra ljudklipp som en hade lekt med här i tråden. Där lät det som något i stil med "Jag kan ju inte jobba!" och sen som om en kvinnoröst svarade "Ja, men rektorn har sagt.." och sen typ "Vafan! Boom..".

Men vittnen sen sa att han gick runt och var tyst där. Så kanske inte ens var dom?

Det ljudklippet blev dock borttaget.. Vet inte om det var timer på hemsidan så den slutade ladda upp.

Och det där med att någon skrattade olämpligt, hörde inte något garv någonstans, däremot någon som kanske tog sina sista andetag? Tyckte jag nått lät som.
Jag kan inte länka men på Tiktok (har inte appen på den här enheten och saknar lösenord till flashbackkontot som ligger i cookie bara) så är det någon John Alexander, som har klippet uppe och då låter det som kvinnor som pratar och någon som ropar något som skulle kunna vara "Vi ska bort från Europa och sedan någon som tydligt svarar, vilket om Europa verkligen nämns är lite märkligt. Sedan kommer ett autistisk garv.

Folk som arbetar med autistiska bör kunna svara på om deras olämpliga skratt brukar komma efter att de sagt något då jag iallafall aldrig upplevt autistiska individer som pratar innan de garvar rakt ut och det gör de då när de tittar på en eller lyssnat på vad man sagt.

Jag har inte särskilt mycket erfarenheter av autistiska människor men det är såpass störande att jag genast kopplar det till egna minnen.

Nästan haft sönder öronen av att lyssna på för hög nivå men det kan bara som så att om det var hans röst så kan det förklara den konstiga dialekten om det är en annan persons ord han går omkring och upprepar. Då behöver han inte hålla sig till rätt dialekt och kan prata konstigt. Då berättar han inte vad han tänker utan vad vad någon annan har sagt. Att byta dialekt sker lätt vid autism och kan reflektera någon han talat med, ett klipp på internet och därmed förklara både dialekt, ord och skratt som kopplat till hans autism men även något/någon som kan ha påverkat honom.

https://www.supportivecareaba.com/aba-therapy/autistic-laughter

Citat:
Another type of autistic laughter is echolalic laughter. This type of laughter is characterized by repeating sounds or words that have been heard before. For example, an individual may laugh in response to a specific word or phrase that they've heard in the past.

Det finns kanske fler filmer där han kanske hörs.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ekolali

Citat:
Ekolali (från nylatinets echolalia, av grekiskans ἠχώ, "upprepa", och λαλιά, "tal") är en typ av ekosymtom där en person meningslöst och oavsiktligt upprepar en annan persons tal. Exempel: "Hej, hur mår du?" – "Hur mår du?".

Ekolali kan förekomma hos personer med autism och det som tidigare kallades Aspergers syndrom, Tourettes syndrom, Rubinstein-Taybis syndrom, afasi, schizofreni, Fragile X och Alzheimers sjukdom. Det är även vanligt förekommande hos barn med blindhet eller synskada, men i dessa fall försvinner oftast beteendet när barnet blir äldre.

Tvångsmässig upprepning av det man själv säger kallas palilali (från grekiskans πάλιν som betyder "igen").
Senast redigerad av OtursAktivist 2025-02-08 kl. 03:16.
Citera
2025-02-08, 03:13
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Att de valde att retirera i väntan på insatsstyrkan går emot polisens instruktioner angående PDV-situationer. Då är det första polisen på plats som ska in och dra på sig gärningsmannens uppmärksamhet och signalera att polisen är här nu, då skjuter sig gärningsmannen oftast.

I kombination med beskjutning medförde röken att polisen bara minuterna efter att man gått in i skolan valde att retirera och söka nya positioner i skydd.

https://www.svd.se/a/4Blvbq/forsta-poliserna-i-orebro-tvingades-retirera-skot-inget

I det koncept som polisen jobbar efter ska första bil på plats gå in. Det spelar ingen roll om en regional insatsstyrka är på ingång.

I Örebro var den tyngre beväpnade och utrustade insatsstyrkan på plats inom tio minuter, uppger polisen.

– Det är ändå en lång tid i sammanhanget, konstaterar Gustaf Redenfors.

https://www.svd.se/a/JbXAJ4/utbildare-forsta-polisen-pa-plats-ska-ingripa-vid-pdv

Mja, nog var det väl just det de 2 aspiranterna som åkte från sin trafikkontroll gjorde.
Dom råkade vara närmast och kom alltså 5 minuter efter larmet om PDV kom in.
Båda gick ju in i byggnaden, ropade polis genom röken såg dom GM som även såg dom.
Dom upplevde att GM vände sin uppmärksamhet mot dom och avlossade skott.
Såklart 2 aspiranter tog sig ut i skydd i väntan på skyddsutrustad polis!
Citera
2025-02-08, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganushpapa
Är det tillåtet som journalist att skriva vad som helst nu för tiden? Han gick inte på risbergska 2013. Då det var en gymnasieskola vid den tiden, inte komvux.
Varför skulle Komvux nödvändigtvis vara helt åtskilt från gymnasieskolan? När jag gick på gymnasiet var Komvux en av många utbildningar som hölls där. Det var en av gymnasieklasserna helt enkelt. Klassen finns med i skolkatalogerna bland andra klasser. Den hette kort och gott Komvux.

Och så var det även på Risbergska fram till skolan las ner som gymnasium 2016. Det framgår här. Sök på Komvux i dokumentet.

https://extra.orebro.se/download/18.1075314b179efbaa6063619/1624284509977/Örebro%20kommun%20Risbergska%20skolan%20-%20arkivförteckning.pdf
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-08 kl. 03:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in