2025-02-08, 01:24
Medlem
Det stämmer att samhället skapade detta. De väckte autistlejonet till liv med deras malplacerade godhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Oavsett dessa bidrag skulle jag vilja säga att inget av de borde gå ihop med vapenägande

Man får inte äga en egen bil ens när man söker socialbidrag

Jag skulle vilja säga att en deklarerad inkomst på 300k om året borde vara standard och att man skulle få ansöka om special dispens om man har under det. Har man inte ett vanligt regelbundet jobb eller är företagare är man inte en lämplig innehavare av vapen .

Att man här skapat en så pass farlig situation där man pressar en människa man inte vet någonting om, som inte haft ett jobb hela sitt liv och som är av döma lidande av något form av handikapp att man pressar honom med avslag samtidigt som han har tillgång till vapen. Jag är ledsen och säga det men varenda en av de dödas anhöriga och skadade borde vara fullständigt vansinniga på samhället.
Citera
2025-02-08, 01:29
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Oavsett dessa bidrag skulle jag vilja säga att inget av de borde gå ihop med vapenägande

Att man här skapat en så pass farlig situation där man pressar en människa man inte vet någonting om, som inte haft ett jobb hela sitt liv och som är av döma lidande av något form av handikapp att man pressar honom med avslag samtidigt som han har tillgång till vapen. Jag är ledsen och säga det men varenda en av de dödas anhöriga och skadade borde vara fullständigt vansinniga på samhället.

Instämmer. En enormt stor skuld till detta tragiska dåd har Örebro kommun och socialförvaltningen där. Och samhället i stort (=politikerna) bär också ett stort ansvar för detta eftersom de monterade ner vår väl fungerande psykvård på 1990-talet.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Att de valde att retirera i väntan på insatsstyrkan går emot polisens instruktioner angående PDV-situationer. Då är det första polisen på plats som ska in och dra på sig gärningsmannens uppmärksamhet och signalera att polisen är här nu, då skjuter sig gärningsmannen oftast.

Fan coolt. Då var de typ det som hände ju!
Citera
Medlem
Yxzers avatar
Det är många inlägg i tråden.
Kan någon lägga in "resultatlista" över BO efter skjutningen på första sidan i tråden?
Citera
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
En fråga till er som kan detta — borde det inte gå att luska upp vilka diverse nätalias han använt? Hittar man ett borde man väl kunna hitta flera?

Polisen kommer säkert kommentera detta inom tid. Det tar säkert en del tid att få allting på plats. Och man vill vara säker på sin sak.

Om nu inte skytten har krypterat allting, men det tror jag inte. Det vore dock extremt kul om allting var krypterat och polisen inte kan få fram någonting.

Men, så kul ska man väl inte få ha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Jag har läst FUP:en om Flinks offer. Ingångshålet var litet. Utgångshålet var i dom flesta fall upp till 5-8 cm!
MO som överlevde träffades "bara" med 2 skott i höften. Ändå hade hon 2 hjärtstillestånd på operationsbordet pga skadorna som dessa skott förorsakat. Skadorna på samtliga offer var fruktansvärda.

Så försök inte att påskina att Flinks offer var lätta att identifiera medans RA:s offer krävde PCR-teknik!

Du får upplysa dig lite om vad Lars Bröms sa. Att man inte vill gå ut vilka skador offren hade pga respekt för deras anhöriga. Det säger väl en del? Eller har du svårt att förstå även den biten?
Senast redigerad av sevanol123 2025-02-08 kl. 01:33.
Citera
2025-02-08, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Vad vet du, känner du honom? Om han hade autism i skolan, betyder det att han har det som diagnos. Då hade han inte nekats värnplikt pga av avsaknade gymnasiebetyg (matte) utan pga autism då de inte får göra värnplikt!

Det sade du något.
Man får inte mönstra med autism, men man får inte heller gå i en skola för autism utan läkarintyg.
Vill inte säga för mycket om mig men har en väldigt nära släkting med autism nivå 2. Den släktingen var tvungen att ha intyg för gymnasiet. Alltså för att få gå specialanpassad skolgång för autistiska.
Med andra ord måste hans avslag berott på diagnos. Men, han kan ha låtit bli att skriva om sin autism på ansökan och fått avslag pga bristfälliga betyg.
Citera
2025-02-08, 01:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
En fråga till er som kan detta — borde det inte gå att luska upp vilka diverse nätalias han använt? Hittar man ett borde man väl kunna hitta flera? Vad finns det för läckta databaser mm där man kan se vilken e-postadress folk angett?

Killen har suttit uppe på nätterna och sett NHL, finns det någon som gör det utan att kommunicera i något medium online? Vilket lag höll han på? Finns en örebroare, Simon Forsmark, som han säkert följt och kommenterat.

Han är vapenintresserad — nog fasiken måste han ju han skrivit på något sådant forum någon gång?

Skulle man väl hitta någon länk, typ e-post som används vid registrering av konton, måste ju massa kunna nystas upp.

Hittills har man endast hittat att han spelade counter strike. Jag tror inte att han var särskilt aktiv i några som helst forum på nätet. Han ville inte interagera med andra människor.
Citera
2025-02-08, 01:33
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
En sån "hårding" som vågade mörda mer än dubbelt så många kvinnor som män. Önskar polisen haft förstärkning av Dirty Harry, han hade inte backat. "Make my day, punk". GM skulle fått be för sitt liv under vapenhot och uppleva fruktansvärd dödsångest. Om det fanns någon rättvisa.

Det är exakt lika lätt att skjuta ihjäl en obeväpnad man som att skjuta ihjäl en obeväpnad kvinna.
Citera
2025-02-08, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Personligen tror jag inte att han fanns här på flashback. Han verkar ha varit totalt ointresserad av att interagera med andra människor, t.o.m. anonymt på nätet. Inga sociala medier-konton har hittats hittills. Men han spelade counter strike.

Var har det framkommit info kring att han spelat CS?
Citera
2025-02-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Fan coolt. Då var de typ det som hände ju!
Nej. GM fortsatte massakern betydligt längre efter det att den första styrkan retirerat. Ingen polis har ens besvarat GMs eldgivning.

"Poliserna går in i skolan och konfronteras av en person beväpnad med vad som ser ut att vara ett “gevärsliknande vapen”. De uppfattar det som att de blir beskjutna.

– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén."

https://samnytt.se/polisen-om-massakern-i-orebro-ett-inferno
Citera
2025-02-08, 01:36
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Var har det framkommit info kring att han spelat CS?

Jag har läst det här i tråden och det hänvisades till en seriös källa, minns inte vilken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in