2025-02-08, 01:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
RA där har du den enskilt dyraste medborgaren i mannaminne. Notan efter hans massaker lär blir dyr och kosta miljontals skattekronor.

Fortfarande ingenting jämfört med vad den importerade gängkriminaliteten kostar.
Citera
2025-02-08, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
men det var bara media som gick ut med vem han var, om du lyssnade på presskonferensen var det inget polisen ville kommentera. de ville inte gå ut med vem han var/ namn på GM innan identifieringen var klar. Detta trots att han var överallt i media.
Var fick media den informationen då menar du? Hur kunde dom veta innan polisen fick reda på det?
Citera
2025-02-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Han blev formellt identifierad först idag tillsammans med offren.

Vapnen låg bredvid honom och det tog väl högst några minuter innan man visste vem som hade licens för dessa. Därefter gjordes husrannsakan och media hängde på. Inte krångligare än så.
Vadå finns väl flera personer som har licens för samma vapen? Man har vetat vem detta är sedan innan.
Citera
2025-02-08, 01:20
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
För du har citerat mig i två dagar, och varenda gång jag säger något så är det svar "det spelar ingen roll...:"

Jag har ingen aning om varför du är passiv aggressiv, var kul o prata en stund i början, sedan vände det!

Jag är as lugn, men är du?..

Passivt aggressiv? Jag känner inte igen ditt användarnamn, mycket möjligt att jag svarat dig tidigare. Dock ingenting riktat mot dig specifikt.
Citera
2025-02-08, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Misstänker att svar aldrig kommer återfås på detta men en fundering jag själv har är om offren som sköts till döda återfanns inom ”samma centrerade område” (typ samma korridor med närmsta närområde)?
Eller om offren återfanns långt utspridda på skolan (som är väldigt stor med - som jag läst - ca 1700 kvm)….
Och vart någonstans på skolan återfanns sen mördaren Richard? Återfanns han ”långt ifrån” dödsoffren eller i nära anslutning?
Offren har jag ingen aning men jag har hört från källor som var där att de (som befann sig i korridor E) uppfattade det som att han gick och sköt i korridor C och D, alltså i mitten ungefär precis bakom toaletterna, som ligger i mitten av byggnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
RA där har du den enskilt dyraste medborgaren i mannaminne. Notan efter hans massaker lär blir dyr och kosta miljontals skattekronor.

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fortfarande ingenting jämfört med vad den importerade gängkriminaliteten kostar.

Bedömer man kostnad under ett liv och inte en enskild händelse, då kostar nog en vanlig gängmedlem som mördar mer än honom.
Och till skillnad från honom är de tusentals och importerade.

Inte för att rättfärdiga honom. Bara för att sätta saker i perspektiv. Dessutom är hans agerande förmodligen utlöst av senaste tidens migrantvåld i Sverige. Det fick väl det hela att rinna över.
Senast redigerad av Malapagos 2025-02-08 kl. 01:24.
Citera
Medlem
En sån "hårding" som vågade mörda mer än dubbelt så många kvinnor som män. Önskar polisen haft förstärkning av Dirty Harry, han hade inte backat. "Make my day, punk". GM skulle fått be för sitt liv under vapenhot och uppleva fruktansvärd dödsångest. Om det fanns någon rättvisa.
Senast redigerad av kringkring 2025-02-08 kl. 01:31. Anledning: Tillägg
Citera
2025-02-08, 01:22
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
En fundering.
Fanns gärningsmannen här på Flashback.
Finns det trådar som han kunde ha skapar, tex för frågor om attentat, vapen eller något annat.
Eller vilka andra forum kan han ha varit aktiv, kanske robsoft.
Är det fler som har haft dessa tankar.

OBS!
Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna svara eller diskutera denna fundering då reglerna förbjudet att man anger någon/avslöjar någon bakom ett konto. Så tänk på det innan ni ev svarar.
Kanske är svar på PM bäst.

Personligen tror jag inte att han fanns här på flashback. Han verkar ha varit totalt ointresserad av att interagera med andra människor, t.o.m. anonymt på nätet. Inga sociala medier-konton har hittats hittills. Men han spelade counter strike.
Citera
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malapagos
Han hade det inte svårt i skolan med teorin eller inlärningen. Han hade autism och social fobi i skolan, därför fick han usla betyg. Viss skillnad. Han kan i själva verket vara rätt begåvad under rätt förutsättningar och när han gillar något.
Vad vet du, känner du honom? Om han hade autism i skolan, betyder det att han har det som diagnos. Då hade han inte nekats värnplikt pga av avsaknade gymnasiebetyg (matte) utan pga autism då de inte får göra värnplikt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Var väl socialbidraget han blev av med. Var har du läst nåt om sjukbidrag? Heter förresten sjukersättning eller sjukpenning. Sjukpenning vid sjukdom. Sjukersättning är det som förr kallades förtidspension (och det får en vid livsvarig sjukdom).

Oavsett dessa bidrag skulle jag vilja säga att inget av de borde gå ihop med vapenägande

Man får inte äga en egen bil ens när man söker socialbidrag

Jag skulle vilja säga att en deklarerad inkomst på 300k om året borde vara standard och att man skulle få ansöka om special dispens om man har under det. Har man inte ett vanligt regelbundet jobb eller är företagare är man inte en lämplig innehavare av vapen .

Att man här skapat en så pass farlig situation där man pressar en människa man inte vet någonting om, som inte haft ett jobb hela sitt liv och som är av döma lidande av något form av handikapp att man pressar honom med avslag samtidigt som han har tillgång till vapen. Jag är ledsen och säga det men varenda en av de dödas anhöriga och skadade borde vara fullständigt vansinniga på samhället.
Citera
2025-02-08, 01:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Passivt aggressiv? Jag känner inte igen ditt användarnamn, mycket möjligt att jag svarat dig tidigare. Dock ingenting riktat mot dig specifikt.

Oki, jag tyckte du verkade lite sur.

Jag tycker enbart att det låter som att polisen fick ta skydd. Blev dom skjuten på så kan det ju vara svårt att höra, men det kändes nog.
Citera
2025-02-08, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Som sagt i mitt första svar till dig; polisen uttryckte att dom "upplevde det som att dom blev beskjutna". Så säger man inte om man är säker. Det är fullt möjligt att dom blev det, och jag tror också att dom blev det, men det är viktigt att skilja fakta från spekulation.

Att de valde att retirera i väntan på insatsstyrkan går emot polisens instruktioner angående PDV-situationer. Då är det första polisen på plats som ska in och dra på sig gärningsmannens uppmärksamhet och signalera att polisen är här nu, då skjuter sig gärningsmannen oftast.

I kombination med beskjutning medförde röken att polisen bara minuterna efter att man gått in i skolan valde att retirera och söka nya positioner i skydd.

https://www.svd.se/a/4Blvbq/forsta-poliserna-i-orebro-tvingades-retirera-skot-inget

I det koncept som polisen jobbar efter ska första bil på plats gå in. Det spelar ingen roll om en regional insatsstyrka är på ingång.

I Örebro var den tyngre beväpnade och utrustade insatsstyrkan på plats inom tio minuter, uppger polisen.

– Det är ändå en lång tid i sammanhanget, konstaterar Gustaf Redenfors.

https://www.svd.se/a/JbXAJ4/utbildare-forsta-polisen-pa-plats-ska-ingripa-vid-pdv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in