2025-02-07, 22:29
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
När dem såg med vapen GM och han började skjuta, varför sprang dem inte iväg? Då hade dem inte blivit skjutna och dött

eller stoppat fingret i pipan så det inte gick att skjuta
Citera
2025-02-07, 22:30
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
När dem såg med vapen GM och han började skjuta, varför sprang dem inte iväg? Då hade dem inte blivit skjutna och dött

Skämtar du?
Citera
2025-02-07, 22:30
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Spelade han gitarr? Känns relevant i sammanhanget eller åkte han och köpte en fodral till en gitarr. Han kanske var självlärd för det känns inte som att han var den typen som gick kurser för att spela. Han kan ju haft talang ändå men jag har gitarr för eget bruk men varför skulle jag ha ett fodral? Det använder man främst för transport och han var ju mest hemma
Om han inte spelade så är ju det till hans nackdel helt klart.. Bra tänkt.. Brukade själv lägga bössan i ungarnas fodral för innebandyklubba... Köpte han caset utan att ha en gitarr så är det en indicie på att han tänkt på brottet och ha viss planering.
Citera
2025-02-07, 22:31
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns ju även MASSOR med vittnen som vet när skjutandet upphörde och när "sista skottet" hördes. Rätt konstigt att det inte framkommit ännu i media... Men det kommer snart är jag säker på.

Finns det att läsa någonstans? Insatsstyrkan kan ju mycket väl ha kastat chockgranater.
Citera
2025-02-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Absolut nej en viss personlighet finns såklart. Det jag menar är att inte begå massmord och att avstå massmord är en tunn tråd i våra psyken. Det mordiska finns där. Fråga vår kära svenska försvarsmakt.

Det är en ”tunn tråd” mellan att begå massmord och att avstå? Nä fan vad sjukt sagt. Tala för dig själv.
Citera
2025-02-07, 22:32
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Med tanke på hur lång tid som det måste tagit för att få vapenlicens och skaffat dessa vapen så undrar man om detta var planerat sedan flera år tillbaka eller om det var stundens infall och om vapnen istället skaffats för tävlingsskytte. Mängden ammunition och magasin tyder ju på att det varit planerat och inte någon akut psykos.
För tävlingsskytte skaffar man sportlicens och inte licens för jakt.
Man kan tävla oavsett men om tanken är att tävla från början valde han fel.
Sen är det inte ovanligt att men äger flera gevär, både som jägare och sportskytt.
För sportskytt för olika grenar och som jägare för olika djur.
Det är 5 klasser inom jakt.
Djuren är indelade i dessa klasser. Så du använder inte samma gevär för tex fågel, hare, rådjur, gris, älg, björn osv.
Djuren skjuts med olika grov ammunition.

Man kan söka licens för flera vapen samtidigt. Men du kan inte ha flera vapen av samma klass, utan specifika skäl.

Så att han hade 4 gevär är inte konstigt, de har många jägare som jagar mer än ett sorts djur.

Magasinen får max ha 2+1 (2 i magasin och 1 i patronläge) patroner förnhagel och 5+1 för övriga gevär.
Men för träning finns inga begränsningar.
Citera
2025-02-07, 22:33
Medlem
Polisen sa på presskonferensen att de vill hålla,så mycket som möjligt hemligt av utredningstekniska skäl, dvs om det kommer ut att RA sagt nåt under skjutningen så tror andra vittnen att de hört samma, bättre då att insamla alla vittnesuppgifter innan ett narrativ kommer ut. Logiskt.
Citera
2025-02-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mindre troligt att aktiv skytt får för sig något - avläst kontinuerligt genom sitt deltagande i jaktlag/klubb och genom kontrollorgan.
Det är skjutvapen vi pratar om.

Jag vet hur det ser ut. Vissa vapenägare drar o skjuter på bana några ggr på sommaren enbart och är relativt loj över sin hobby.
Men inte heller dessa skulle drabbas av en slags besiktning var 6e månad. Är man sund i sin hobby borde man uppmuntra detta.
Vapen är en het fråga och alltid varit, så det är numer mest en teoretisk fråga i verkligheten jag anför.
Reellt vore det fan inga problem att besiktiga sig

Det är lite bajsnördigt att kalla mitt förslag för straff - att införa besiktning utan att det drabbar vanlig vapenägare är ej kontroversiellt.
Det är ändå skjutvapen vi snackar, man ska nog glömma gammal tarmröta då.
Håller inte med dig.
Vad menar du gör att aktiva skyttar är mer immuna mot dessa psykbryt? Har du någon data som backar upp det eller är det bara en ”känsla”? Personligen så anser jag inte folket på skjutbanor eller i jaktlag vara dom bäst lämpade för att detektera psykisk sjukdom eller liknande, men kan ju vara att jag träffat fel personer.

Att det innebär merjobb och mer omständighet att genomgå en ”besiktning” var 6:e månad håller hag fast vid. Vet inte heller vad för slags besiktning du ser framför dig.

Håller helt med om att det är allvarliga saker det handlar om, vapen är per sin definition livsfarliga och skall behandlas med yttersta respekt och försiktighet. Och de som handhar dom skall ju såklart vara sunda att göra så.

Det blir dock en intressant frågeställning när man sedan kollar på hur många som skadas och dör av knivdåd eller av bilar/fordon. Sen är jag helt med på att det är ojämförbart med en 30-06 och en kökskniv. Men vilken har skadat flest?
Citera
2025-02-07, 22:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
[. . .]
obehagligt att det finns monster som denna person som går under radarn i vårt samhälle och tyvärr finns det många fler av hans kaliber mitt ibland oss 😳!

Det finns ingen radar som söker efter den här typen av personer, därför kunde han gå lös och slå till som blixt från klar himmel.

Inte förvånande att det kunde ske.
Citera
2025-02-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tänkte Ai men svårt att veta.. det skulle ju kunna förklara samma tröja eller så bytte han det aldrig på sin resa..
men varför publicerades dom anonymt för ett år sedan? Och vem visste att dom fanns?

Jättekonstigt!
Citera
2025-02-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Miljöfaktorerna tidigt i livet kan spela en stor roll för vissa. Om hans skolgång hade varit mindre smärtsam så kanske han hade suttit hemma hos sin mamma och pappa just nu och tittat på Indiana Jones efter en mysig tacokväll.

...Eller så fanns det aldrig någon annan väg än denna. Determinism, som du nämner.

Vi kommer aldrig veta med säkerhet såklart, men jag tror på den fria viljan och RA framstår inte som en person som var omöjlig att ”rädda”.. om så med en rejäl spark i arslet.
Citera
2025-02-07, 22:36
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Bra poäng.
Vi får se vilken info som släpps för det låter ju inte helt otroligt att han kallats på möten eller deltagit på träffar samt suttit på Zoom med handläggare som han med sin begränsade sociala uthållighet inte pallar med. Och om han inte har diagnos på pappret kan han hamnat hos folk som har regler och inte anpassade lösningar att förhålla sig till. Några månader eller år av detta med sökande av jobb han aldrig kommer orka med och nekad ersättning så antar jag att han är redo att lösa allt på sitt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in