2025-02-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbagron
SFI-skolan som mål och spåret om högerextremism känns allt mindre troligt.

Han gick till Risbergska mot sin vilja. Där berättade de för han att hans ekonomisk bistånd kommer dras in/reduceras.

Han flippade fullständigt.

Det är mer logiskt att än att han skulle vara världens mest anonyma nazist.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-visar-rickard-andersson-var-elev/

Du tror han flippade FYRA ÅR efter att han gick där...?
Citera
2025-02-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo651
Okey. Så ensam enstöring, social fobi. Men ändå inga problem med att resa jorden runt. Medierna visar hans foton från Miami och Bangkok. Är man psykisk sjuk och har sociala problem. Så är det en oerhört påfrestande uppgift att flyga 10-12 timmar hit och dit.

Exakt!! Men framförallt vem betala dom resorna?.. är inte det typ 15-20 papp per resa?
Citera
2025-02-07, 21:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Risbergska hade låssystem – som inte användes
Publicerad 20.52

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MeGGP/risbergska-hade-lassystem-som-inte-anvandes
Citera
Medlem
JSpuns avatar
ALLTSÅ - det verkar passa så perfekt in på GM mentalt, psykiskt.

'Schizofreni debuterar ofta i ung vuxen ålder. Ibland är det ett smygande förlopp där personen gradvis drar sig undan studier och arbete samt undviker att umgås med anhöriga och vänner. Personen får en förändrad uppfattning av sig själv och en förändrad verklighetsuppfattning.'

Någonstans vill jag bara förstå - istället för att totalt gå sönder i all sorg; som ligger hela tiden under ytan. Jag undrar hur mycket samhället egentligen har koll på schizofreni hos individer, speciellt isolerade, och hur psykiatrin lyckas fånga upp dessa, hjälpa dom. En fundering bara, för framtiden.
Senast redigerad av JSpun 2025-02-07 kl. 21:20.
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Jag har en fråga som jag går o grubblar på. Tror ni detta var ett hatbrott mot utlänningar (araber)? Han ska tydligen ha skonat (?) vissa. Kan det vara så att han skonade de nordiska människorna?

Jag ser det som ytterst troligt att han la skulden på invandringen för att hans eget liv misslyckats.
Citera
2025-02-07, 21:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Jag har lyssnat på klippet från skjutningen i Örebro, där TV4 rapporterat att man ska höra “Ni ska ut från Europa”. När jag lyssnar kan jag inte med 100 % säkerhet säga att det inte är fel, men jag uppmärksammar en annan intressant detalj.

I det skede TV4 hänvisar till hörs hylsan falla till golvet direkt efter skottet. Detta skulle innebära att gärningsmannen stått i princip precis utanför. Om så är fallet, bör skriket “Ni ska ut från Europa” ha hörts mycket tydligare? Om det nu är så att detta är med 100% säkerhet att det ropas ”Ni ska ut från Europa” så betyder ju det att det finns två gärningsmän. Enligt mig så skulle detta ropandes iallafall höras högre än att en hylsa faller till marken.

Här är klippet: https://vm.tiktok.com/ZNeoQuXdR/

OCH jag vet att det är svårt för dig att acceptera men det är okej.

Detta har diskuterats långt bak i tråden men för att sammanfatta så är det inte ett klipp du hör. Han som filmade har många olika klipp som någon klippt ihop till ett. Så det kan vara 1 timme mellan ljuden
Citera
2025-02-07, 21:20
Medlem
K.Blomkvists avatar
Dokument visar: Rickard Andersson var elev
Publicerad 7 feb 2025 kl 19.46
Uppdaterad kl 19.58

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dokument-visar-rickard-andersson-var-elev/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Du motsäger dig själv för du erkänner att han valde en komvuxskola där majoriteten av eleverna är invandrare som läser sfi men samtidigt säger du att det inte fanns någon motiv bakom det trots att han specifikt valde denna skola och skrek "ut från Europa". Verkligen imponerande argument, smartaste Flashback användare.

Suck. Läs vad jag har skrivit smartis! Jag säger ingenting om motivet! Jag säger bara att det är inte konstigt att det är flest invandrare som är offer eftersom det är majoritet av invandrare som går på Komvux. Av det följer inte självklart att motivet var rasistisk och att han ville just skjuta invandrare. Han kan ha varit förbannad på skolan, förbannad på samhället o ville skjuta så många som möjligt, tänkte på en skola o tog den han själv gått kurser på, utan tanke på att just döda invandrare. På skolan han valt råkade det gå många invandrare, så enkelt kan det vara. Hade han valt Sigtunaskolan hade majoriteten varit rika vita svenskar. Hade vi då automatiskt ” vetat” att han drevs av hat mot välbärgade?
Så var litet logisk och skilj på typ av offer och uppsåt. De förra vet vi vilka de är, det sista har vi ingen aning om!
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Jag har lyssnat på klippet från skjutningen i Örebro, där TV4 rapporterat att man ska höra “Ni ska ut från Europa”. När jag lyssnar kan jag inte med 100 % säkerhet säga att det inte är fel, men jag uppmärksammar en annan intressant detalj.

I det skede TV4 hänvisar till hörs hylsan falla till golvet direkt efter skottet. Detta skulle innebära att gärningsmannen stått i princip precis utanför. Om så är fallet, bör skriket “Ni ska ut från Europa” ha hörts mycket tydligare? Om det nu är så att detta är med 100% säkerhet att det ropas ”Ni ska ut från Europa” så betyder ju det att det finns två gärningsmän. Enligt mig så skulle detta ropandes iallafall höras högre än att en hylsa faller till marken.

Här är klippet: https://vm.tiktok.com/ZNeoQuXdR/

OCH jag vet att det är svårt för dig att acceptera men det är okej.

Sitta på Tiktok och titta på videos av massmord. Hur jävla dekadent kan du bli?
Citera
2025-02-07, 21:21
Medlem
cleerboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Varför valde han Komvux och SFI klass?

Du svara ju inte på min fråga, har du någon källa på att han just valde SFI klass?
Har du läst media så framgår det att han har gått på den skolan, om han planer att göra en skolattack då är det väl smartare att ta en skola som man redan känner till och vet alla gångar och så vidare.

Vet du vilken ingång han valde för att komma in i skolan?
Vet du vart denna SFI klass ligger i skolan?

Om jag hade gjort detta så skulle jag ta den första klassen så fort man har kommit in i huset, för man har bara ett försök innan dom låser in sig, det står på media att han förvara vapen i ett gitarrfodral visst skulle man kunna komma längre in i skolan på det sättet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spearlinxx
Gärningsmannen var inte utanför dörren. I den originala videon hörs det han säger väldigt lågt, det enda som var högt där var skottljuden men det är inte så konstigt, spciellt inomhus. Men om vi nu säger att det du säger är sant, varför valde han just en skola där de flesta är utländska och läser sfi? Varför valde han att skona dem som inte var utländska och bara gick förbi dem? För mig är detta en terrorattack och hans motiv är väldigt tydligt.

Ingen säger emot att det kan kommas att kallas terroristbrott.

Jag tycker iallafall att det är konstigt att det låter som att det är hylsor som faller ner på marken direkt efter båda skotten efter han ska ha ropat ut det som tv4 påstår. Enligt mig så skulle ropet isåfall höras mycket mer tydligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Dokument visar: Rickard Andersson var elev
Publicerad 7 feb 2025 kl 19.46
Uppdaterad kl 19.58

Har varit elev. Inte var elev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in