2025-02-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
nä det är ju också märkligt hur man kan få vapenlicens då. verkar väldigt slappt. göra ett litet test ta jägarexamen sedan hämta ut licens och vapen.

Tycker bara djurvänner ska få vapenlicens som har rätt syfte med det viltvård
Inte vapenintresserade bara.
Inte fixa skolan men att klara jägarexamen lite sjukt, vapenfixerad?
Senast redigerad av radbean 2025-02-07 kl. 19:28.
Citera
2025-02-07, 19:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
men nu pratar vi om motivet.

är det av intresse för dig? tydligen inte.

men det är det för mig. därför diskuterar jag det. svårare än så är det inte.

vill du mig nåt mer kan du skicka pm.

Motivet är väl fortfarande oklart men visst skriv pm så kan vi klara ut det
Citera
2025-02-07, 19:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Nej så är det väl. Vad är ens deras jobb? Och kan man överhuvudtaget påstå att de är bra på sitt jobb, vad nu det är?
De lyckades iallafall inte göra ett dugg för att stoppa detta pågående dödliga våld.
Gärningsmannen tilläts skjuta de han ville skjuta och sedan ta sitt eget liv.
Polisen gjorde väl, vad man läst, inte mycket för att förhindra detta.

De får gärna gå ut med information för att motsäga mina antaganden, men att förse folket med information är som sagt inte deras starka sida. Eller ens deras uppgift, enligt vissa.
Så då får man ju bygga sina antaganden på medias skriverier istället. Och det kan ju också vara problematiskt.

Men faktum kvarstår, polisen lyckades inte stoppa gärningsmannen så denna insats måste väl anses misslyckad.
Sen kan de skylla på ett inferno i en rökig lokal med skrikande människor.
10 dödade, 1 självmord, 5 skottskadade i en lokal på 17000 kvadratmeter kanske är ett inferno i svenska mått mätt.
Undrar då hur vi ska beskriva dagen vi får vårt eget Bataclan eller Manchester Arena.

Ditt inlägg hade inget med det att göra. Du nämnde bara att du får för lite information från polisen. Jag och svarade då att deras jobb inte är att lämna skvaller och antaganden till höger och vänster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
7 kvinnor och 3 män mördade. Kan det ha funnits en fabricerad supersur incel som viskade i RA's öra för att han aldrig träffade hud? Livet är ju inte lätt för alla, särskilt när det måste levas.

Många som gissar det.. är väl tre män döda bland dom identifierade och då räknas skytten med.. männen kanske då försökte hindra honom eller nått eller skydda tjejer..🥺
Citera
Medlem
Det finns väldigt många svenskhatare här i tråden och på flashback. Håll ihop ni och ge fan i oss svenskar.
Citera
2025-02-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Man får ju inte ens licens om man inte har ett eget vapenskåp. Skulle han dessutom riskera att bli av med alla vapen om polisen knackade på och såg att han inte har vapnen hemma? Polisen kan nämligen komma på besök och kolla så att allt ser bra ut.

Man kan ansöka om förvaring hos annan vid särskilda skäl, men knappast för att man är en fara för sig själv, då hade ju licenserna rykt...

Har aldrig hört talas om någon som fått besök av polisen för kontroll och jag känner många som har vapen. Men visst kan det ske.

Bodde han i lägenheten redan 2011? Lite osäker på exakt när han flyttade dit.
Citera
2025-02-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
nä det är ju också märkligt hur man kan få vapenlicens då. verkar väldigt slappt. göra ett litet test ta jägarexamen sedan hämta ut licens och vapen.

Läste någonstans att han blev nekad att göra militärtjänsten, om det stämmer vet jag inte. Men om man inte anses vara lämplig i det militära så borde man inte få ta jägar examen eller få vapenlicens heller! Beklagligt hur myndigheter tillåter det!
Citera
2025-02-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
7 kvinnor och 3 män mördade. Kan det ha funnits en fabricerad supersur incel som viskade i RA's öra för att han aldrig träffade hud? Livet är ju inte lätt för alla, särskilt när det måste levas.

Man måste inte leva och han tog antagligen sitt liv. Synd att han inte gjorde det innan dådet bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvad25
Läste någonstans att han blev nekad att göra militärtjänsten, om det stämmer vet jag inte. Men om man inte anses vara lämplig i det militära så borde man inte få ta jägar examen eller få vapenlicens heller! Beklagligt hur myndigheter tillåter det!

Tror det var pga brist på slutbetyg i första hand.. men gissar väl på att testerna hade nekat honom sen om han nu hade diagnoser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
Att någon är blatte är väl tillräckligt för någon att bli skjuten?

Att någon är vit och svensk räcker väl för att bli kallad rasist!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewamaj123
Han gick ju på särskola p.g.a hans autism

Särskola är till för elever med intellektuella handikapp. Specialskola snarare.
Citera
2025-02-07, 19:27
Medlem
cleerboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Socialtjänst och skola är kommunala angelägenheter, varför lägger du skuld på staten?

Vem ska man annans lägga skulden på?
Om någon mår psykiskt dåligt, så är det staten ansvar att personen får rätt hjälp.

Ta bara tex "Anna" hon brännande ner en hel ICA butik, och verka inte fått något större straff för det heller.
Tro du hon sa att det var hennes fel att detta hända, nej hon skylla allt på vården och att det inte var hon som tände eld utan typ av en kopia av henne.

Om "Anna" får lägga all skuld på vården (staten) varför skulle inte GM kunna lägga det på staten (hans skolgång och hälsa ej mord), vad är skillnaden?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/anna-brande-ned-ica-butik-i-vasteras-jag-borde-ha-tvangsvardats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in