Citat:
Ursprungligen postat av
arboristjavisst
Ett funktionshinder blir ett hinder först i förhållande till sin omgivning, fick jag lära mig. I en optimal omgivning behöver det inte vara ett hinder. Och kravlösheten är ju uppenbarligen inte optimal ser vi ju. Omgivningen kan göra mycket för att dessa udda fåglar inte ska behöva bli funktionsnedsatta.
T ex genom att säga ”jaja, du är lite eljest men det är helt ok! Vi tror på dig ändå. Det är inget patologiskt med din personlighet. Du får gärna memorera telefonnummer till alla som heter Johansson om du vill, men förvänta dig inte att någon vill höra dig prata om det. Du kan detta och detta och detta” istället för att betrakta dem som sjuka (och därmed göra dem sjuka)
Du verkar ha ett genuint förakt för barn med diagnoser, och en väldigt felaktig bild av hur det hanteras i skolmiljö (eller lämpligen bör hanteras). De exemplen du tar upp är direkt felaktiga. Du har ju uppenbarligen ingen koll alls, utan sitter bara häver ur dig diverse fantasifoster.
Jag fattar att Flashback är ett sälle dit både vuxna och mindre vuxna individer ibland söker sig för att ge uttryck för åsikter som de inte kan ge uttryck för i sitt privat- eller yrkesliv. Men jag hoppas att du själv förstår att de åsikter du ger uttryck för är förtäckta känsloyttringar och inte objektiva beskrivningar av verkligheten.