2025-02-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Verkar inte som han varit intresserad av människor och mest velat vara för sig själv, så att han blivit nobbad av kvinnor har jag svårt att se som ett motiv, verkar inte vara typen som var ute och raggade.

Han ska ha varit ute efter hämnd mot socialen och det är väl mest kvinnor som arbetar i den branschen.

Ja. Antagligen är det som polisen säger. Det handlar inte om ideologiska motiv. För då finns ju andra uppenbara måltavlor.
Citera
2025-02-07, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet inte exakt när han slutade skjuta folk och varför han slutade.

Vore intressant om det finns en koppling(gemensam nämnare) mellan offren.
Ja, om nu uppgifterna jag hört från teve för någon dag sedan skulle stämma, så ska det tydligen vara folk från socialtjänsten som gått nån utbildning i skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Det behöver man inte, sådana där kan bevittna saker vid sidan av och få giftiga tankar. Ångest över att åren gått och att man aldrig fått ligga. Sett ett par som kysser varandra etc. Man behöver alltså inte ens bli nobbad i verklighet. Det har redan skett i hjärnan på dom.

Feg som fan var han, skäms nästan över hur patetisk man måste vara som nästan uteslutit skjutit kvinnor.

Var nu inte patetisk och skäms över vad en annan människa gjort. Absurt godhetssymptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Du är precis den typen av hycklande jävla råtta som gör att folk spyr på den här debatten. En svensk man begår den värsta massakern i modern svensk historia, men istället för att prata om det, försöker du vrida det till att handla om invandrare. Som en patetisk jävla papegoja upprepar du samma skit – "invandring", "brottslighet", "islam" – som om det var en invandrare som gick in i en skola och avrättade folk.

Och snacket om att "invandrare daddas"? Snälla, sparka inte neråt medan du slickar stövlarna på ett system som gör allt för att förminska det här dådet. När en invandrare begår ett brott, är det löpsedlar i veckor, det är debatter i riksdagen, det är skrik om massutvisningar. Men när en vit svensk man mördar 11 personer? Då ska vi plötsligt "inte spekulera", "vänta på mer information", och prata om hans "psykiska ohälsa". Hade han hetat Ahmed hade han redan kallats terrorist och hans familj hade varit utvisade vid det här laget.

Och det där "folk hatar invandrare men vågar inte säga det"? Hörru, folk har vräkt ur sig hat mot invandrare i årtionden. På Flashback, i kommentarsfält, i politiken. Så snälla, sluta leka underdog när hela jävla samhället redan är byggt för att skydda folk som dig.

Det som hände i Örebro var en rasistisk terrorattack. Och folk som du, som vrider och vänder sig för att slippa erkänna det, är inget annat än fega jävla kryp.

De flesta socialkontor är låsta och har hög säkerhet. Ett möte på Komvux däremot, där socialtjänstanställda befann sig utan samma skydd, kan ha varit en lättare måltavla för gärningsmannen. Min teori är att han var medveten om detta och agerade därefter.

Ser man till offrens ålder var flera av dem äldre kvinnor, vilket överensstämmer med den typ av personal som ofta arbetar inom socialtjänsten.

Att skolan hade många elever med invandrarbakgrund innebär inte automatiskt att det var syftet med attacken – särskilt inte när polisen kopplar dådet till socialtjänsten. Det är mer troligt att gärningsmannen visste att personal därifrån skulle vara på plats.

En viktig fråga att ställa sig är: Ska socialtjänsten verkligen ha möten på ett Komvux????Om de anser att säkerhetsriskerna är så stora att deras egna lokaler måste vara låsta…varför är man då på en skola? De arbetar ju med sjuka människor?!
Citera
2025-02-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starx
Jag får mer incel-vibbar än rasist-vibbar. Men skulle förståss kunna vara både och. Huvudmotivet kanske inte var rasism men han passade på att skjuta ner några utländska. Vi vet ju inget ännu. TV4as klipp tycker jag inte är något att gå på förens mer bevis tillkommer. Ska tilläggas att jag inte är rasist.

Men varför skulle GM då låta många gå medan han valde ut några andra kvinnor och några män?
Citera
2025-02-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Kanske lite OT men någon som vet hur det går till med saneringen efter ett dåd som detta. Tas det in bud från privata formor eller finns det någon instans inom staten?

Det finns privata saneringsfirmor som sköter det. Det är nog därför att skolan inte kommer igång nästa vecka.
Citera
2025-02-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Tvärtom. Trots anpassningar, patologisering av udda beteende och borttagna krav blir det ju inte bra. Förr (och i andra länder) funkade det trots krav och utan anpassningar.

Då är kanske inte borttagna krav, patologisering av udda beteende och anpassningar rätt väg att gå?
Kanske är det trots allt bättre att visa att man tror på människan, se möjligheter istället för hinder och ställa tydliga rimliga krav som förbereder för verkligheten i vuxenlivet? Inte bara säga ”nej men stackars dig, du kan inte lära dig något, alla andra är dumma och oempatiska, du får vara hur udda du vill, här får du en lägenhet och livslång försörjning”

Du vet vad en funktionsnedsättning innebär? Att det handlar om en bristande, nedsatt förmåga till funktion inte om en bristande vilja.

Läs det igen.

Och det du skriver om bortskalade krav och anpassningar etc motsvarar dessvärre inte verkligheten. Det ska vara lika för alla i dagens Sverige, det finns väldigt lite förståelse för avvikelser i dagens skola tex. Där förekommer det tex att alla barn - även de med npf - ingår ett skriftligt kontrakt med skolan om att man ska sköta sig. Det tas inte så mycket hänsyn till avvikelser.
Citera
2025-02-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Bra jobbat!

Håller med dig, det låter inte alls som han säger ”Europa” tycker med att TV 4 har misslyckats och det märks att de försökte vara först på en boll!

Sen tycker jag att det är hemskt hur denna kille har gått under radarn, det sägs att han inte pratade och levde isolerad och jag vet av egen erfaren av att arbeta med människor som redan mår psykiskt dåligt, hur påfrestande det är när myndigheter nästan sätter käppar i hjulen för redan utsatta människor. Orkar man knappt gå upp och borsta tänderna så orkar man inte heller sitta i telefonköer och försvara sig och lyssna på hur dålig man är ”och nu är det så här va…” från tjänstemän som egentligen inte bryr sig. Han skulle ha fått hjälp för länge sedan, det ska inte ställas krav om arbete av en person som inte fungerar ute i samhället. Han skulle fått vård och sin hyra betald.

Därför betalar vi skatt – för att vi är ett samhälle som ställer upp för varandra!

Jag kan inte jobba säger han!

Tv4 har ju tagit första ljudklippet här från flashback och påstår att dom gjort ljudanalysen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi vet inte exakt när han slutade skjuta folk och varför han slutade.

Vore intressant om det finns en koppling(gemensam nämnare) mellan offren.

Minst tre pluggade till undersköterska. De klasserna hade precis gjort klart ett prov. Kanske mötte han dessa i korridoren.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjaa ...
Hur tycker du ditt resonemang stämmer med det av lärare i tid beskrivna mycket utdragna förloppet??

https://www.sverigesradio.se/artikel/lararen-jacob-gomde-sig-gick-rakt-igenom-roken-och-blodlukten

Han har primärt letat efter social-tanter.

Det tycker jag inte säger så mycket om nånting egentligen.

Vittnens tidsuppfattning är för det första nästan garanterat skev, i riktningen att de uppfattar sekunder som minuter. Ett uppehåll på "20 minuter" utan skottlossning kan i själva verket vara 5 minuter.

Att GM gick långa perioder utan att skjuta behöver inte betyda att han letade efter någon. Det kan helt enkelt vara så att han inte hittade någon/något att skjuta på.
Det är inte ett omöjligt scenario att de som sköts föll offer under attentatets första minuter, och därefter hittade inte GM nån civil att skjuta på. Skotten som hörts därefter är bara GM som skjuter mot polis, eller på måfå.
Jag vet naturligtvis inte, jag använder bara ovanstående som ett exempel på andra förklaringar. Men utifrån befintlig information ser jag i alla ingen anledning att utgå från att GM hade någon urskillning i sitt agerande.
Citera
Medlem
starxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Men varför skulle GM då låta många gå medan han valde ut några andra kvinnor och några män?
Det är sant han hade ju haft möjlighet att skjuta otroligt många fler.
Citera
2025-02-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Så du menar att han valde att slakta invandrare för att det var lättare logistiskt? Att han egentligen ville attackera socialtjänsten men ba: "Nej, det verkar för svårt, jag går och avrättar invandrare istället"? Vilken sjuk jävla logik är det ens?

Om han verkligen ville gå loss på socialtjänsten hade han hittat ett sätt. Folk har attackerat myndigheter förr, det är inte direkt omöjligt. Men han gjorde inte det. Istället gick han till en skola där majoriteten var invandrare och letade upp sina offer. Inte för att det var "lättare", utan för att det var dem han ville döda.

Sluta försöka bortförklara en rasistisk massaker med jävla säkerhetsanalys-snack. Det här var ett hatbrott, och alla jävla piruetter du försöker göra för att undvika det faktumet är bara pinsamma.
Hade han velat döda bara invandrare hade han kunnat peppra Vivalla bussen, eller vivalla centrum. Där finns inte en enda svensk. Din lille rasist i offerkofta. Ni gråter för lite papper brinner. HAHA. Ni firar terror dåd mot andra mordet på Salvan firade ni. NI ÄR HIVAN .Värsta rasisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in