2025-02-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico-Giraldi
Har det framkommit i tråden några rykten att mördaren ska ha skrikit "SD" medan han sköt.
Hörde det av en arbetskollega vars släkting skulle varit på plats i skolan. Detta sa hen innan innan TV4s röstexperter hade uttalat sig.
Fast det låter ju inte speciellt trovärdigt Varför skulle han, även om det var ett rasistiskt dåd, skrika "SD"?
Citera
2025-02-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
"Spark i arslet" och "bjuda till"...
Eh, well... Det hemska är att myndighetersföreträdare med er obefintliga kunskapsnivå kring NPF sitter och fattar beslut som ödelägger människors liv.

Nej, tyvärr finns det en poäng i att personer med npf inte förbereds för det "verkliga livet" under sin skolgång, utan "skyddas" på sätt som inte är långsiktigt konstruktiva. Det är möjligt att det gör det lättare att vara lärare när man ställer låga krav på elever, möjligt att det enklare att vara förälder när man strukturerar vardagen på ett sätt som är lätt att hantera för barnet, men när barnet blir vuxet behöver det verktyg för att hantera oförutsägbarhet och en egen agens. Där brister nog tyvärr svensk skola just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico-Giraldi
Har det framkommit i tråden några rykten att mördaren ska ha skrikit "SD" medan han sköt.
Hörde det av en arbetskollega vars släkting skulle varit på plats i skolan. Detta sa hen innan innan TV4s röstexperter hade uttalat sig.

Är ju en massa rykten .. man vet inte vad som är sant och inte.. men han hade ropat ”ut” sa ett vittne som media visade video på.. tjejen satt i ett rum och gömde sig när han gick förbi utanför och då hade han skrikit UT och sköt.. om det var en förkortning på det som är sagt ”ut ur Europa” vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aoede
Nu verkar ju både svenska och invandrare blivit skjutna. Svårt att hävda ett rasistiskt dåd då. Många säger att högern tystnar nu när det är en svensk GM. Vet ingen som tystnar. Hade det varit en invandrare som skjutit hade vänstern dock tystnat helt. Kanske hållt en manifestation mot rasism på sin höjd. De pratar själva om att inte göra skillnad på människor, ändå gör de själva just det. Att TV4 hävdar att GM sannolikt skrek att "ni ska ut från Europa" är en skandal om det visar sig att det inte stämmer. Har hört klippet flertalet gånger och det går inte tyda vad exakt han säger eller ens vem som yttrar orden.

Tänker att alla människor med en stark övertygelse tystnar så fort narrativet inte passar. Men jag håller verkligen med dig om klippet, det hörs inte alls vad han/någon annan man (?) säger. Kan lika gärna vara "vi måste ut allihopa". Och precis som du skriver, har TV4 fel nu så har de gjort bort sig riktigt ordentligt!
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Jag tror att det hänger ihop. Att allt utlöstes av soc och att han nekades hjälp och att nästa tanke var nåt i stil med att invandrarna får hjälp. Och så fick han en knäpp bara! Det är min teori just nu.

Nåt åt det hållet tror jag också. Mest tror jag han var less på hela livet och samhället.
Citera
2025-02-07, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Eller så väntar vi tills listan på BO är släppt? Tippar på att invandrare är överrepresenterade. Han var rasse. Autistisk sådan, men rasse likväl.

Nej, finns inget som tyder på detta. Han hade Asperger som präglade hans beteende.
Citera
2025-02-07, 17:41
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sju av dom tio döda är alltså kvinnor.. Det pekat starkt mot att GM riktat varit ute efter just socialarbetare. Även det i tid utdragna förloppet pekar i samma riktning. Han har selektivt letat efter individer.

Mja.

Det kan vara så enkelhemskt att när en beväpnad man börjar skjuta vilt omkring sig, då är kvinnor sämst på att sätta sig i säkerhet. De är fysiskt långsammare än män, de får inte samma adrenalinpåslag, de är mer godtrogna, de stannar för att kommunicera med omringvarande personer i större utsträckning, de har mer opraktisk klädsel osv.

Och jag får lite grann intrycket att de omkomna har en slagsida åt något äldre personer, som ju har sämre fysik, uppfattningsförmåga osv och i många fall ansvar för att basa över utrymning/inrymning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag ser inga problem alls med Armalite eller liknande och läser besviket dom skeva åtgärderna som föreslås politiskt.
Panikpolitik råder och det ser fel ut. Det är människan som äger vapen som behövs lagstiftas kring.
Vad som behövs är kontrollorgan genom klubbar, jaktlag och samlare. En ackreditering som skall utföras förslagsvis på 6mån intervall med sjyst möjlighet att pausa/frysa licenser.
Att på något vis hålla liv i licenser och framförallt att licenser faktiskt fyller syften.
En baggis för den som har detta som äkta hobby.

Att sitta djupt försjunken i en etta i centrala Örebro och aldrig jaga eller sportskjuta men ändå sitta på 4 licenser och vapen mm till ett värde av säkert +30k samtidigt som man nolltaxerat i typ 10år - det här måste ju vara lite som myndigheter redan med idags lagstiftning kan plocka i.
Nolltaxerande folk bör alltid granskas i.ö.

Det skall vara strikt kring skjutvapen pga sakens natur, och det måste ställas krav på aktivitet vilket kommer inskränka noll på den som har aktivt intresse.
Det ska däremot bli djävligt jobbigt för den som bara vill sitta med bössor hemma, för det är syfteslöst i paritet mot vilken skada det kan åstadkomma.
Håller med i stora drag, dock är det många som äger vapen, som inte aktivt jagar, men som är och skjuter emellanåt på skjutbana eller lerduveskytte.

Ska dessa då bli straffade för att det finns sjuka äckliga svin som RA som begår den typen av brott?

Att som du skriver ”bara sitta med bössor hemma” genererar ju ingen skada i sig, och vad säger att en aktiv jägare eller IPSC-skytt är immuna mot att begå skjutningar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Jag använder mig av polisens uttalanden;

"Drygt tio minuter efter larmet anlände den första insatsstyrkan, som hade rätt andningsutrustning och kunde gå in i lokalerna. Men då hade gärningsmannen tappats bort, skriver DN"

Varför går det inte ut med specifik info om när de gick in I byggnaden tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Angående punkt 4. För det första har RA har isolerat sig från folk och familj i många år.

För det andra; Att inte fira jul med sin familj är inget konstigt i sig. Både jag själv och många med mig gör lite olika saker från jul till jul. Ibland firas det med familj, ibland utomlands, ibland hemma i stillhet, ibland firar man inte alls, ibland på nån skidort i norr, ibland med kompisar osv.
Här skriver de om diagnos och skolgång:
https://samnytt.se/ig-ig-ig-har-ar-orebro-skyttens-skolbetyg-fran-asperger-klassen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Rent skitsnack, skulle jag kalla det skvallret för.

Klart passar på att slänga dynga på SD. De överlevande är väl politiskt arga såhär efter dådet.
Citera
2025-02-07, 17:42
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Eller så väntar vi tills listan på BO är släppt? Tippar på att invandrare är överrepresenterade. Han var rasse. Autistisk sådan, men rasse likväl.

Att utländska namn är överrepresenterade beror på att det ser ut så på våra komvux idag. En stor del av Sveriges resurser läggs på dessa individer och det kostar en helvetes massa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in