2025-02-07, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Enligt Salamancarapporten så är det bara ett fåtal individer som inte klarar av en vanlig skola, men GM har ju tydligen gått i specialklass, så baserat på det kanske man kan undra om specialklassen med alla udda fåglar var så bra för hans utveckling? Han kanske hade behövt "normala" förebilder i en vanlig klass?

Svensk skola bygger en inkluderingstanke som inte är så lyckosam för alla elever. De här eleverna är i regel högpresterande och ligger högre i intelligens än övriga elever, det är inte där svårigheterna ligger utan i skolmiljön och i det sociala. Och närvarar man inte på lektionerna så får man inga betyg - det säger inget om elevens kunskaper eller intelligens. Är du med?
Citera
2025-02-07, 17:58
Medlem
Flaklypans avatar
Kanske lite OT men någon som vet hur det går till med saneringen efter ett dåd som detta. Tas det in bud från privata formor eller finns det någon instans inom staten?
Citera
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbilly23
Inte osannolikt. Bitter över att kvinnor både nobbat honom hela livet och sedan tagit ifrån honom hans försörjning.

Verkar inte som han varit intresserad av människor och mest velat vara för sig själv, så att han blivit nobbad av kvinnor har jag svårt att se som ett motiv, verkar inte vara typen som var ute och raggade.

Han ska ha varit ute efter hämnd mot socialen och det är väl mest kvinnor som arbetar i den branschen.
Citera
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Kan det inte vara så enkelt att dom flesta som jobbar på Zoc är kvinnor, dvs Soctanter och det var därför dom dog. Kvinnor fanns det nog gott om han hade velat skjuta flera. Vem vet, han kanske hade en lista som han tickade av och var klar helt enkelt

Håller nog med dig där.
Själv gått på komvux introvert som jag är bott på HVB.
Haft kontakt med soc hela mitt liv tillräckligt mycket för att dra en snyftare.
Ägnar 75% av min lediga tid uppkopplad på nätet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Kanske är så enkelt som att socialtjänsten består till en stor majoritet av kvinnor. Men så långt har du kanske inte tänkt.

Exakt min poäng. Fokusera du på att tänka lite själv istället för att vara dryg online.
Citera
2025-02-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi vet inte hur könsfördelningen på Risbergska ser ut. 2/3 kvinnor och 1/3 män skulle ju kunna avspegla könsfördelningen på platsen.

Men om GM har selekterat sina offer, så kan han ju ha gjort det efter typ socialarbetarkärring - snarare än kvinnor i största allmänhet.
Så kan det säkert vara. Han sköt ju dessutom inte enbart kvinnor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Då kanske incel biten faller på plats i alla fall. Fegt jävla kräk och ge sig på kvinnor till största del.
Ja. Det här är verkligen ett vidrigt dåd. Men egentligen oavsett om män eller kvinnor dödats eller skadats.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite grann här, för det är relevant.
Aftonbladet fick tag i pappan samma kväll detta hände vill jag minnas. Gott ansträngd och medialt galen intervju, och andra som beskrivits ”anhöriga” ger samma knasiga intryck.
Hur fan kan man inte reagera på en 35-åring som mot vetskap (?) är en ”luva”.
Mannen sitter hemma med vapen, troligtvis ej okänt för anhöriga och är enstörig, deltager ej i jakt/skytte osv.
Visst, nått mått av hemmablindhet bör råda men att släppa förbi sådant som anhörig är extrem lättja/dekadans.
Alla familjer kämpar på nått sätt, och strutshuvudet i sanden råder precis överallt om man ska vara ärlig, men det här är för mycket.
Skjutvapen existerar här, och då måste någon ”anhörig” tamejfan vakna.

Märkligt rättsfall detta. Ej förvånad att individen finns till, men förvånar att skjutvapen existerar i individens tillvaro och liksom passerat obemärkt, eller utan eftertankar.
Såg nån bild på honom som grabb med jaktutstyrsel och en bössa - jakt ligger helt säkert i familjen men det ska inte få lov att skeva såhär pass.

Motiv är säkert egenkonstruerat men högst relevant i samhället idag. Gissar att han lessnat på +30 sprängningar bara i Januari och allt våld av… blattar.
Därtill att dom ”snor” hans jobb.
Full bägare således.
Något kommer alltid hemifrån i vart fall, och den här lättjan som jag mellan raderna upplever hos anhöriga är läskig.

Kan ju vara så att hans intresse var jakt och att familjen väldigt naivt sett det som positivt och inte velat ta ifrån honom det. Licensen fick han år 2017 om jag minns rätt.

Men visst är det lite konstigt. Släkten nämner att han mår psykiskt dåligt, så kan de verkligen varit medvetna om alla hans vapen, isåfall borde de ha larmat psykiatrin tycker man?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Det här om att jag "bör jobba inom polisen" för att jag "redan löst allt"? Nej, jag bara ser det som är uppenbart för alla som inte är hjärntvättade rasistiska idioter. En svensk man valde en skola full av invandrare, letade upp sina offer och avrättade dem. Men istället för att erkänna vad som hände, sitter du här och krystar fram de mest patetiska undanflykterna.

Du kan vrida dig hur mycket du vill – det förändrar ingenting. Det här var en rasistisk terrorattack, och folk som du, som försöker dölja det, är en del av problemet.
Registrerat konto i Januari 2025..
En fundering bara: vilken skola är inte "full av invandrare" idag? Ok, Lundsberg kanske men den är å andra sidan full av andra änden av problematiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TradingSuckz
Så du menar att han valde att slakta invandrare för att det var lättare logistiskt? Att han egentligen ville attackera socialtjänsten men ba: "Nej, det verkar för svårt, jag går och avrättar invandrare istället"? Vilken sjuk jävla logik är det ens?

Om han verkligen ville gå loss på socialtjänsten hade han hittat ett sätt. Folk har attackerat myndigheter förr, det är inte direkt omöjligt. Men han gjorde inte det. Istället gick han till en skola där majoriteten var invandrare och letade upp sina offer. Inte för att det var "lättare", utan för att det var dem han ville döda.

Sluta försöka bortförklara en rasistisk massaker med jävla säkerhetsanalys-snack. Det här var ett hatbrott, och alla jävla piruetter du försöker göra för att undvika det faktumet är bara pinsamma.

Rickard hade gått på skolan tidigare. Inte så konstigt om han då söker sig dit om han vill hitta på något. Vuxenutbildning och SFI är ju fullt med låg-(ut)bildade babbar/svarta så inte konstigt om alla eller en stor majoritet av offren blir därefter. Tragiskt tycker jag att Rickard aldrig fick den hjälp som han behövde. Vi vet ju alla på vilka resurserna läggs i dagens Sverige.
Citera
2025-02-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Viktig synpunkt. Med tanke på att dessa diagnoser bara blir vanligare och vanligare kommer vi få mer problem med sånt här i framtiden. Det pågår en epidemi av autism, ADHD och allehanda liknande diagnoser, och samhällets syn på hur det ska hanteras (drivet av arga morsor till dessa barn) är att omedelbart ta bort alla krav, allt måste få vara luststyrt och anpassas till vad barnet vill, önskekost i skolan, sänk alla krav i skolan, låt barnet härja fritt på de andra barnens bekostnad, och nåde den som skulle andas något om att barnen kanske skulle behöva bjuda till lite själva, som de fick göra förr.

Nej, ”skedmatning till inlärd hjälplöshet” som någon så träffande skrev här i tråden.

Hemskt på alla plan.

Alltså en kommentar när man inte har någon kunskap i detta. En person med viss funktionsnedsättning kan ha intresse för vissa saker och bli över intresserad av det ämnet till förlust av andra saker. Ibland kan intresset för vissa saker vara gynnsamma medan i andra fall helt värdelösa kunskaper såsom ex memorera till alla som heter Johansson. Det är just detta som är deras problem tillsammans med att de distraheras av yttre stimuli om de ser annat som är av intressse.
Familjer som bryr sig försöker säkerligen upprätthålla normal uppväxt. De (om de har råd) betalar för körkort och kanske också jakt licens. Vad som helst för att deras familjemedlem ska hitta något som de blir bra på. Psykiatrin suger. Dålig information och dålig hjälp/stöd. Psykiatrin säger att man inte ska lägga sig i deras ”svär” utan låta de vara. Och inte heller får anhöriga be om hjälp för den som inte fungerar och kanske inte förstår det eller orkar ta hjälp anses vara den som ska be om hjälp.

Anhöriga får bära ett extremt stort lass. Lägg av att lasta anhöriga genom att skriva ”sked i munnen”. Och förnedra inte dem med funktionsnedsättning genom att säga de ska en spark i röven. Var glad om du slipper detta helvete de bär dagligen.
Citera
2025-02-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Jag har svårt att tro att han ens har satt sig i situationer där han kunnat bli nobbad.

Det behöver man inte, sådana där kan bevittna saker vid sidan av och få giftiga tankar. Ångest över att åren gått och att man aldrig fått ligga. Sett ett par som kysser varandra etc. Man behöver alltså inte ens bli nobbad i verklighet. Det har redan skett i hjärnan på dom.

Feg som fan var han, skäms nästan över hur patetisk man måste vara som nästan uteslutit skjutit kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in