2025-02-07, 16:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Många efterfrågar ökade resurser inom psykvården, inte minst nu.
Såg någon på X skriva om att regeringen gör stor satsning.
Tydligen kom det ut den 3e, dagen innan dådet.
Detta bör va viktigare att prata om än ett ev förbud av vissa vapen.

Dela gärna länken när det skrivs om psykvården.
https://regeringen.se/pressmeddelanden/2025/02/miljardsatsning-pa-psykisk-halsa-och-suicidprevention/
Citera
2025-02-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Den teorin beror på att folk är idioter i hög grad. Någon har nämnt att det är personal som socialförvaltningen/nämnden hanterar och tror att det är socialsekreterare. De fattar inte att de även hanterar undersköterskor inom äldreomsorg och hemtjänst.
Ja, jag tror du har helt rätt här.
Citera
2025-02-07, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Detta måste vara den sämsta och vidrigaste ursäkten för ett massmord någonsin.

Alla som möter den minsta kravbilden ska såklart ha rätt att mörda precis vem dom vill….

Att du tror att det där var någon ursäkt, eller att jag påstår där att det faktiskt har gått rätt till.. Bevisar bara för mig att du är en helt vanlig imbecill....

Vad jag säger är att med idioter som dig överallt är det inte konstigt när nån skjuter.
Senast redigerad av vildhane 2025-02-07 kl. 16:13.
Citera
2025-02-07, 16:08
Medlem
Hur är det förväntat av polis att agera när dom varken ser eller hör något. Ska dom ingripa när det är rökigt och börja skjuta hejvilt utan att veta vem man skjuter på?
Citera
2025-02-07, 16:09
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymus-to-end
Vart har du hört att insatsstyrkan gick in efter 10 min?
Tror du att insatsstyrkan kom till platsen och rusade in?
Insatsstyrkan var på plats efter ca 10 min. Polisen har inte släppt info om när de gick in i byggnaden.

Jag använder mig av polisens uttalanden;

"Drygt tio minuter efter larmet anlände den första insatsstyrkan, som hade rätt andningsutrustning och kunde gå in i lokalerna. Men då hade gärningsmannen tappats bort, skriver DN"
Citera
2025-02-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som jag sa - inget reellt problem med jaktvapen i landet.
Men vadå straffa? Det vore som sagt sunt och därtill noll effort med någon form av instämpling, och om det är jobbigt att stämpla in genom att delta i jaktlag eller skytteklubb för vapeninnehavare så är det förmodligen folk som skall ifrågasättas om varför dom ens har vapen.
Har man vapen så ÄR det förenligt med deltagande i jaktlag/skytteklubb, eller möjligtvis samling.

Jag köper den teoretiska friheten Sverige erbjuder invånare, men skjutvapen är vad det är.
10 döda nu vore samma som 10 döda i omgång 1st/år, och då vore debatten igång sedan länge.

Hur många fler ”luvor” lever hemma med fulla vapenskåp nere i psykisk avgrund?
Potentiellt fler, än som deltager i jaktlag? Fan vet jag?

Jag är absolut inte emot en kontinuerlig uppföljning av de som har vapen. Helt klart för detta. Men det som nu diskuteras däremot är ett förbud mot AR plattformen. Man vill alltså förbjuda ett vapen som INTE användes i Örebro. På grund av dess utseende, trots att det fungerar likadant som det vapnet som användes. Logik eller simpla politiska poäng?
Smack, förstasidan på SVD "REGERINGEN TAR KRAFTTAG, KRIGSAUTOMSTMASKINVAPEN FÖRBJUDS" med en bild på en AR15 exempelvis.. Då straffar man de laglydiga som har ett jaktintresse OCH samtidigt, MED SAMMA VAPEN - bedriva målskytte och dynamiskt skytte!
Citera
2025-02-07, 16:10
Medlem
Vilka insatser ordnades för honom från hans socialsekreterare?
Citera
2025-02-07, 16:10
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loversingame
Hur är det förväntat av polis att agera när dom varken ser eller hör något. Ska dom ingripa när det är rökigt och börja skjuta hejvilt utan att veta vem man skjuter på?

Verkar vara några som tycker det här hade varit en bra idé, ja. Dom kanske snart även föreslår att man skulle släppt en bomb på skolan för att oskadliggöra gärningsmannen.
Citera
2025-02-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Man får inte blanda ihop god man med förvaltare! De båda funktionerna har i själva verket knappt några likheter (utom möjligen att det är tingsrätten som beviljar dem).

En god man är inte din överordnade utan tvärtom din lydige tjänare! Med en god man har du fortfarande fri tillgång till dina pengar (om du inte begär annorlunda, vilket isåfall är en sak du själv gör upp med den gode mannen). Vidare är ekonomin långtifrån det enda du kan använda din gode man till (även om pengar, låt vara indirekt, väl oftast finns med någonstans i bilden).

Med en god man skulle exempelvis RA inte ha dignat och gett upp inför den övermäktiga bördan av ansökningar, intyg, blanketter och annat elände som krävs för att som arbetslös få ut sin rättmätiga ersättning, ty detta hade den gode mannen helt kunnat ta hand om. (Själv har jag haft all min post i fönsterkuvert omdirigerad direkt till min gode man, så jag har inte ens behövt se skiten)! Likaså kan en god man föra din talan inför soc, AF, försäkringskassan eller snart sagt vilken myndighet eller organisation som helst, och vet hur sådana skall hanteras.

En god man är i själva verket ett ditt vapen i den ändlösa kampen mot likgiltiga, förstockade, imbecilla eller ondskefulla myndigheter; ett vapen långt mäktigare än en kulspruta!

Vad är då avigsidorna med en god man? Egentligen inga; utom just det att hen måste sökas hos och beviljas av tingsrätten. Även om det kanske inte är ett formellt krav (detta vet jag inte) är nog chansen att få ansökan beviljad störst om du har någon medicinsk-psykiatrisk dokumentation som styrker ditt behov. Så, i RA:s fall hade det varit där han behövt börja.
Personligt ombud är väl också något som gör att man kan få hjälp och stöd med just kontakter med myndigheter och liknande och det söker man hos om hos kommunen och det borde väl vara ganska att få om man är i en situation där man under många år haft ekonomiskt bistånd och inte lyckas få sysselsättning av något slag
Citera
2025-02-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Har inte kommuner uppsökatteam som kollar hur ensamvargar har det?
Nej. För hur skulle det gå till? Någon form av tvångsåtgärd? På vilka grunder i så fall? Det är trots allt inte förbjudet att vara en ensamvarg.
Citera
2025-02-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Precis så. Och varför skulle ha medverka till vård, när han hade allt att vinna på att ha sina ”svårigheter” kvar? Arbetsfri försörjning, kravlös tillvaro, obegränsat med dataspel och sovmorgnar. Varför då bli ”frisk” och riskera att behöva anstränga sig, passa tider och styras av ett schema som alla andra?

Såna här diagnoser förekommer ju bara i samhällen med ett socialt skyddsnät som gör det möjligt att överleva utan att jobba. För 120 år sedan, eller i fattiga länder idag, kunde man inte sitta sysslolös och skylla på ”ångest” och ”social fobi” för då fick man inte mat för dagen eller tak över huvudet.

Så det är inte säkert att det varit någon poäng alls att skicka honom till sjukvården.
Han verkar ha lidit av social fobi och ångest, enligt anhöriga och båda de tillstånden går att behandla.
Citera
2025-02-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Han kanske tyckte att det var orättvist att hans ekonomiska stöd och livlina togs ifrån honom av soc samtidigt som det gödslas med pengar över invandrare.

Bäde soc eller kommunanställda och resurskrävande elever fanns väl på plats i skolan för tidpunkten för dådet-

Det "gödslas" inte med pengar över invandrare.
Den här regeringen gödslar inte med pengar till någon som inte kan arbeta, inte ens om man är ordentligt sjuk. Söker man dessutom inga jobb dras stödet in, lika för alla.

Jag är övertygad om att han likt Breivik och Anton Lundin Pettersson blivit högerradikaliserad via internetforum och fått sin frånvända världsbild bekräftad där. På ett sätt bekräftar det din tes, att han liksom du tror att det gödslas med pengar över invandrare.
Men kraven är lika.

Helt övertygad att utredningen kommer till den slutsatsen längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in