2025-02-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är ju där det blir knepigt när det börjar dras slutsatser baserat på offrens etnicitet.
Om han gick in och sköt 10 random personer på en skola där 7 av 10 har invandrarbakgrund och 7 av offren var invandrare, är det då ett rasistdåd?

Det var även 7 kvinnor vs 3 män, men ingen har anfört teorin att motivet var kvinnohat.
ÄNTLIGEN en klok kommentar till det fullkomligt galna flödet av tyckande och egna agendor.....
Tack!
Citera
Medlem
Detta är ett hatbrott mot invandrare. Vänta när namnen släpps på alla BO, ni kommer att se. De håller ut på det av en anledning, rädsla för upplopp, då invandrare har lite större pung än svennar. Om du råkar ha invandrat hit och läser detta, gör det inte. Jag vet att du vill. Men vi är många som är med er i det här. Alla hatar er inte. Detta psykfall som gjorde detta hade dessutom inte kontaktat sin familj på 6 månader. Och familjen sket fullständigt i honom. Han har aldrig fått se en fitta i hela sitt liv. Är detta normalt i ditt hemland? Troligen inte. Men i Sverige är det tydligen normalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är ju där det blir knepigt när det börjar dras slutsatser baserat på offrens etnicitet.
Om han gick in och sköt 10 random personer på en skola där 7 av 10 har invandrarbakgrund och 7 av offren var invandrare, är det då ett rasistdåd?

Det var även 7 kvinnor vs 3 män, men ingen har anfört teorin att motivet var kvinnohat.

Mycket tyder ju på att det är något med kommun/socialtjänst.
Där är dessutom kvinnor kraftigt överrepresenterade.
Men vi får väl se
Citera
2025-02-07, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Lyssna till vittnena din dryga jävel.

https://omni.se/elever-inrymda-pa-skolan-vi-kan-inte-ga-ut/a/jQxgye

Verkligen skumt.
Återigen något som inte stämmer.
Mycket som inte stämmer om hela den här händelsen om jag ska vara uppriktig.
Citera
Medlem
Nu verkar ju både svenska och invandrare blivit skjutna. Svårt att hävda ett rasistiskt dåd då. Många säger att högern tystnar nu när det är en svensk GM. Vet ingen som tystnar. Hade det varit en invandrare som skjutit hade vänstern dock tystnat helt. Kanske hållt en manifestation mot rasism på sin höjd. De pratar själva om att inte göra skillnad på människor, ändå gör de själva just det. Att TV4 hävdar att GM sannolikt skrek att "ni ska ut från Europa" är en skandal om det visar sig att det inte stämmer. Har hört klippet flertalet gånger och det går inte tyda vad exakt han säger eller ens vem som yttrar orden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Korrekt.
Och TV4 borde skämmas som spridit att det är ett rasistiskt dåd som sedan har spridit sig till utländsk media...
Deras opartiska experter som lyssnade och bedömde vad som sades på ljudklippet? TV4's egna ljudexperter...
På klippet hörs det snarare hur han skriker "MEN JAG KAN JU INTE JOBBA! VA FA-" *BOOM*...

Myndigheterna har tydligen pressat in honom i ett hörn!
Citera
2025-02-07, 17:30
Medlem
Dödsbud har börjat getts nu enligt Existenz: https://x.com/Existenzse/status/1887879923424960704
Citera
2025-02-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Han sköt alltså på totalt 10 kvinnor och 5 män! I huvudsak kvinnor som jobbar på socialen, verkar som att den motivbilden kommer hålla och att det var socialkontoret som var målet efter att han förlorat sin försörjning...
Nja, de jobbade för socialförvaltningen, inte på socialkontoret. För förvaltningen jobbar omsorgspersonal inom hemtjänsten etc.
Citera
2025-02-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Han sköt alltså på totalt 10 kvinnor och 5 män! I huvudsak kvinnor som jobbar på socialen, verkar som att den motivbilden kommer hålla och att det var socialkontoret som var målet efter att han förlorat sin försörjning...

Om det var socialkontoret, varför går han inte dit och skjuter då?
Citera
2025-02-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Visa en jaktbild då. Det finns en bild ute där han är typ 7? Och håller i ett gevär. Senaste åren då? Snarare var han fascinerad av vapen. Avsky för muslimer ja. Frågan alla missar är hur familjen har behandlat honom. Vad hände i högstadiet osv.

Med en GM som Richard finns det alltid en förhoppning att bli älskad.
När den blir obesvarad o hans el hennes mekanismer inte räcker, vänts det utåt.
Jag vill inte påstå m någon säkerhet att det är EB, men allt tyder på att aggressionen vänts utåt o inte skadat den/de han ville bli älskad av.
Detta är klassiskt sedan antiken.
Då det inte är flickan bredvid, riktas det mot samhället o okända hot.
För övrigt o tills nu vill jag påstå att Örebro o samhället har skött det utmärkt.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Jag tycker denna frågeställning är relevant för tråden och har inte tagits upp speciellt mycket hittills, mycket berör bakgrunden till själva dådet.

1) Måste han ha haft just diagnosen Asperger? En specialklass för Asperger kan väl vara till för elever med en uppsjö olika diagnoser? Varför är vi så låsta på autismspektrat när det gäller GM? Vad sägs om Schizoaffektivt syndrom med social fobi / selektiv mutism?

2) Spåret att det skulle vara hämnd mot socialtjänst pga indraget soc bidrag känns mindre och mindre relevant ju längre tiden går. Samtliga döda är typ invandrare? Förmodligen hade han ett djupt hat mot invandrare, att soc krånglade var själva gnistan till en bomb som förr eller senare hade exploderat oavsett. Är det bara jag som tänker såhär? Snart släpps listan på brottsoffer, då vet vi. Inte för att jag gillar TV4, och ljudklippet låter mer som "alla behöver inte jobba" kontra "ni ska ut från Europa". Men jag tror ändå vi kommer få se det här som terrorism mot invandrare när facit väl släpps.

4) Varningstecknet att han isolerade sig från sin egna familj borde tagits på djupt allvar. Låter som om anhöriga skiter i honom fullständigt? De visste väl att han har vapen? Även om de inte visste att han hade vapen så är det ett enormt varningstecken att missa en jul med familj? Snubben har ju isolerat sig i minst ett halvår? Hallå familjen, ringer inga klockor när något sådant händer? Ni vet ju dessutom att han är ultra isolerad. Ni är hans sista livlina liksom.

5) Och semestrarna utomlands? Är detta en slags ekonomisk kompensation från anhöriga då de vet att de behandlat honom som skit under hela hans uppväxt? Har han blivit våldtagen som barn eller vad fan har hänt? Varför bjuder de honom till utlandsresor över hela jordklotet? Medlidande eller kompensation för något riktigt nasty som hände i högstadiet?

Angående punkt 4. För det första har RA har isolerat sig från folk och familj i många år.

För det andra; Att inte fira jul med sin familj är inget konstigt i sig. Både jag själv och många med mig gör lite olika saker från jul till jul. Ibland firas det med familj, ibland utomlands, ibland hemma i stillhet, ibland firar man inte alls, ibland på nån skidort i norr, ibland med kompisar osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Mycket tyder ju på att det är något med kommun/socialtjänst.
Där är dessutom kvinnor kraftigt överrepresenterade.
Men vi får väl se

Bara att hoppas på att polis och media håller sig till sanningen. Det är si och så med det i Sverige nuförtiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in