2025-02-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
1 Kvinna 32 år
2 Kvinna 38 år
3 Kvinna 46 år
4 Kvinna 52 år
5 Kvinna 54 år
6 Kvinna 55 år
7 Kvinna 68 år
8 Man 28 år - Salim Iskef
9 Man 31 år
10 Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, pluggade på SFI
(11 Man 35 år - Rickard Andersson)

Vet vi åldrar på de hittills kända så vi kan placera dem i listan?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/niloofar-mordades-av-rickard-andersson--har-tar-maken-hossein-farval/

Expressen har skrivit fel ålder. Hon är 46 år. ” Hon arbetade men pluggade också till undersköterska på skolan.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Kan det vara så att "9 Man 31 år" är MGMs egna granne boendes precis under honom på trappa 1 på Storgatan 53?

Varför skulle det vara det?
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
Blandade åldrar, och även blandade kön på den listan. Uppgifterna om att GM valde att ”skona” vissa på skolan är alltså fortfarande ett mysterium.. blir intressant att veta vilken etnicitet det är på de olika offren.
De flesta relativt gamla. Stärker tesen att det rör sig om främst socarbetare. Detta stämmer överens med åldersgruppen och att dessa varit det primära målet.
Citera
2025-02-07, 17:13
Medlem
Prokloss avatar
Ja lite äldre människor som fick sätta livet till.

Människor som gick fortbildning dvs människor som jobba och var skötsamma.

Ja vilken psykopat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Kommer dom senare publicera offrens namn utöver kön och ålder?

Nog för att det går många invandrare på komvux, men om alla offer har utländska namn kanske nån kan tro att det fanns ett rasistiskt motiv.

Eller är alla av dom offren som skrivits artiklar om varit invandrare eller har utländskt utseende?

Det är minst två med svenska namn. Majoriteten jag läst om i artiklar är av utomeuropeisk härkomst..
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Ja det är en av teorierna.
MEN jag undrar... det talas ju om att det fanns fler vapen i byggnaden. Det tolkar jag som att någon gömt vapen "litet här och var". Kan det vra så att någon av de som var i korridorerna/motsv visste var vapen fanns och lyckades skjuta RA.
Skickas tillade kulor till analys från exakt vilket vapen de träffats av? Ifall kula gått igenom kroppen blir det ju lite svårt förstås.

Enligt polisen hittades tre vapen i direkt anslutning till GM:s döda kropp.
Det fjärde vapnet han ägde är ”omhändertaget” men jag har dock själv inte sett någon info om var någonstans detta gevär återfanns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Vill inte korsposta men jag gjorde den här inlägget i en annan tråd: (FB) Skolskjutningen i Örebro (2025-02-04), politisk diskussion

Jo, och då måste något ha hänt. Antingen gav han upp vården, vilket man kan och får göra i Sverige. Eller så han han fallit mellan två stolar. Och då är det fail av myndigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Man får inte blanda ihop god man med förvaltare! De båda funktionerna har i själva verket knappt några likheter (utom möjligen att det är tingsrätten som beviljar dem).

En god man är inte din överordnade utan tvärtom din lydige tjänare! Med en god man har du fortfarande fri tillgång till dina pengar (om du inte begär annorlunda, vilket isåfall är en sak du själv gör upp med den gode mannen). Vidare är ekonomin långtifrån det enda du kan använda din gode man till (även om pengar, låt vara indirekt, väl oftast finns med någonstans i bilden).

Med en god man skulle exempelvis RA inte ha dignat och gett upp inför den övermäktiga bördan av ansökningar, intyg, blanketter och annat elände som krävs för att som arbetslös få ut sin rättmätiga ersättning, ty detta hade den gode mannen helt kunnat ta hand om. (Själv har jag haft all min post i fönsterkuvert omdirigerad direkt till min gode man, så jag har inte ens behövt se skiten)! Likaså kan en god man föra din talan inför soc, AF, försäkringskassan eller snart sagt vilken myndighet eller organisation som helst, och vet hur sådana skall hanteras.

En god man är i själva verket ett ditt vapen i den ändlösa kampen mot likgiltiga, förstockade, imbecilla eller ondskefulla myndigheter; ett vapen långt mäktigare än en kulspruta!

Vad är då avigsidorna med en god man? Egentligen inga; utom just det att hen måste sökas hos och beviljas av tingsrätten. Även om det kanske inte är ett formellt krav (detta vet jag inte) är nog chansen att få ansökan beviljad störst om du har någon medicinsk-psykiatrisk dokumentation som styrker ditt behov. Så, i RA:s fall hade det varit där han behövt börja.
Det gjorde jag inte. Jag skrev godman eller förvaltare. Jag är väl införstådd med skillnaderna.

Nej det är det inte. Jag har sökt vård i evigheter för trauman utan att få sådant men istället försökte psykiatrin tvinga mig attskriva underför godman vilket jag gjorde under press. Skälet var att jag skuldsatta som ung och bostadslös varpå man försökte tvinga mig att helt fråntas rätten att styra över min ekonomi. Jag har aldrig slutat betala räkningar grund av annat än socioekonomisk utsatthet och avsaknaden av pengar/inkomst.

Det är inte något som behöver diskuteras. Rickard saknade helt skäl för godmanskap eller förvaltare.Däremot har samhället undanlåtit att vidta andra nödvändiga insatser rörande honom.

https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/sip/

Citat:
SIP är lagstiftat
I både socialtjänstlagen (2 kap. 7 § SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (16 kap. 4 § HSL) finns en bestämmelse om att kommunen och regionen ska upprätta en individuell plan när de bedömer att insatser behöver samordnas. I lagstiftningen används begreppet individuell plan, enligt Socialstyrelsens termbank kan begreppet ”samordnad individuell plan” användas synonymt med ”individuell plan enligt SoL och HSL”. Samordnad individuell plan benämns ofta SIP i dagligt tal.
Jag har pluggat psykiatri och psykologi. Att jag inte vil arbeta inom området beror på att jag knappast vill ha befinna mig bland en sådan utbredd inkompetens som psykiatrin innebär, i yrkeslivet lika lite som jag frivilligt vill ha den låga kunskapsnivån blan människor som sköter min medicinska behandling rörande ADHD medicinering och medicinering kring sömnen men de går knappast att välja bort om jag inte bryter mot lagen och börjar köpa mediciner på gatan. Att angripa människor som mig med tvångsmedel och felaktiga behandlingar anser samhället okej baserat på mitt kön medan män likt Rickard går fria oavsett om de bara möter enstaka handläggare eller är välkända för våldsproblematik och missbruk.

Dravlet om godmanskap frångår det verkliga behov av insatser som förekom. En godman är dessutom inte utbildad utantill och med jag skulle kunna söka till att bli sådan. Vi måste börja värdera kompetens med krav ot människor som har o,ikapp uppdrag och yrken. Rickard var en person som knappast skulle velat ha in en godman att röra omkring i grytan som asocial men definitivt ändå ett föremål av intresse för insatser och samordnade sådana där människor som får betalt efter adekvat utbildning, hade gått in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja detta är faktiskt konstigt. Det dog faktiskt 10 personer i denna skolskjutning, inte 11 personer som media påstår. Den 11:e är ju ingen skolskjutning utan ett självmord, inget annat.

Man brukar räkna in alla döda i mediarapportering, även skytt/ar.
Citera
2025-02-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Rickard äger inga fordon.
https://www.ratsit.se/19890810-Rickard_Andersson_Orebro/zPpYYsmtj5rhlnW4sjite9YVo7Q_bpje7MhOae-jApo
Nej han går ju på soc så den är skriven på nån annan.
Citera
Medlem
swimmingpools avatar
Känns lite läskigt att Expressen nu använder alla dom bilder han lagt upp bara på sig själv på nätet för 11 månader sen.
https://files.fm/f/jutkfgjmfc
Citera
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
OK, tack.

Detta tyder på att MGM fortsatte döda utvalda personer, och att polisen kunde ha förhindrat honom om de skjutit direkt. Att vittnena säger att ”det började igen” tolkar jag som att de hörde flera skott, och talar för att det var andra han sköt än sig själv (då hade det endast hörts ett skott).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in