Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Man får inte blanda ihop god man med förvaltare! De båda funktionerna har i själva verket knappt några likheter (utom möjligen att det är tingsrätten som beviljar dem).
En god man är inte din överordnade utan tvärtom din lydige tjänare! Med en god man har du fortfarande fri tillgång till dina pengar (om du inte begär annorlunda, vilket isåfall är en sak du själv gör upp med den gode mannen). Vidare är ekonomin långtifrån det enda du kan använda din gode man till (även om pengar, låt vara indirekt, väl oftast finns med någonstans i bilden).
Med en god man skulle exempelvis RA inte ha dignat och gett upp inför den övermäktiga bördan av ansökningar, intyg, blanketter och annat elände som krävs för att som arbetslös få ut sin rättmätiga ersättning, ty detta hade den gode mannen helt kunnat ta hand om. (Själv har jag haft all min post i fönsterkuvert omdirigerad direkt till min gode man, så jag har inte ens behövt se skiten)! Likaså kan en god man föra din talan inför soc, AF, försäkringskassan eller snart sagt vilken myndighet eller organisation som helst, och vet hur sådana skall hanteras.
En god man är i själva verket ett ditt vapen i den ändlösa kampen mot likgiltiga, förstockade, imbecilla eller ondskefulla myndigheter; ett vapen långt mäktigare än en kulspruta!
Vad är då avigsidorna med en god man? Egentligen inga; utom just det att hen måste sökas hos och beviljas av tingsrätten. Även om det kanske inte är ett formellt krav (detta vet jag inte) är nog chansen att få ansökan beviljad störst om du har någon medicinsk-psykiatrisk dokumentation som styrker ditt behov. Så, i RA:s fall hade det varit där han behövt börja.
Det gjorde jag inte. Jag skrev godman
eller förvaltare. Jag är väl införstådd med skillnaderna.
Nej det är det inte. Jag har sökt vård i evigheter för trauman utan att få sådant men istället försökte psykiatrin
tvinga mig attskriva underför godman vilket jag gjorde under press. Skälet var att jag skuldsatta som ung och bostadslös varpå man försökte tvinga mig att helt fråntas rätten att styra över min ekonomi. Jag har aldrig slutat betala räkningar grund av annat än socioekonomisk utsatthet och avsaknaden av pengar/inkomst.
Det är inte något som behöver diskuteras. Rickard
saknade helt skäl för godmanskap eller förvaltare.Däremot har samhället undanlåtit att vidta andra nödvändiga insatser rörande honom.
https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/sip/
Citat:
SIP är lagstiftat
I både socialtjänstlagen (2 kap. 7 § SoL) och hälso- och sjukvårdslagen (16 kap. 4 § HSL) finns en bestämmelse om att kommunen och regionen ska upprätta en individuell plan när de bedömer att insatser behöver samordnas. I lagstiftningen används begreppet individuell plan, enligt Socialstyrelsens termbank kan begreppet ”samordnad individuell plan” användas synonymt med ”individuell plan enligt SoL och HSL”. Samordnad individuell plan benämns ofta SIP i dagligt tal.
Jag har pluggat psykiatri och psykologi. Att jag inte vil arbeta inom området beror på att jag knappast vill ha befinna mig bland en sådan utbredd inkompetens som psykiatrin innebär, i yrkeslivet lika lite som jag frivilligt vill ha den låga kunskapsnivån blan människor som sköter min medicinska behandling rörande ADHD medicinering och medicinering kring sömnen men de går knappast att välja bort om jag inte bryter mot lagen och börjar köpa mediciner på gatan. Att angripa människor som mig med tvångsmedel och felaktiga behandlingar anser samhället okej baserat på mitt kön medan män likt Rickard går fria oavsett om de bara möter enstaka handläggare eller är välkända för våldsproblematik och missbruk.
Dravlet om godmanskap frångår det verkliga behov av insatser som förekom. En godman är dessutom inte utbildad utantill och med jag skulle kunna söka till att bli sådan. Vi
måste börja värdera kompetens med krav ot människor som har o,ikapp uppdrag och yrken. Rickard var en person som knappast skulle velat ha in en godman att röra omkring i grytan som asocial men definitivt ändå ett föremål av intresse för insatser och samordnade sådana där människor som får betalt efter adekvat utbildning, hade gått in.