2025-02-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Svårt att svara, jag tippar på bil. Anhöriga har sagt att han gillar att köra bil. Så varför inte köra bil på "den sista dagen"? Sedan får vi kontra detta med att han går på soc. Tillåter soc att han har en bil? Troligen inte? Kan någon gräva fram om han ens är reggad på en bil? Vi har personnummer, namn, det mesta vid det här laget.

Den står troligen på någon förälder.
Citera
2025-02-07, 17:07
Medlem
swimmingpools avatar
Kommer dom senare publicera offrens namn utöver kön och ålder?

Nog för att det går många invandrare på komvux, men om alla offer har utländska namn kanske nån kan tro att det fanns ett rasistiskt motiv.

Eller är alla av dom offren som skrivits artiklar om varit invandrare eller har utländskt utseende?
Citera
2025-02-07, 17:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Höga åldrar på de flesta, yngsta 28 år många över 30

Jag tror att det ser ut så idag på många komvux. De yngre lär sig det nya språket snabbare och får lättare jobb. Bara en gissning dock.
Citera
2025-02-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoiVoiVoi
Alla dödsoffer efter massmordet i Örebro identifierats.

Sju kvinnor och tre män sköts till döds i skolskjutningen.
Offren ska enligt Aftonbladet vara
"En kvinna 32 år, kvinna 38 år, kvinna 46 år, kvinna 52 år, kvinna 54 år, kvinna 55 år, kvinna 68 år, man 28 år, man 31 år och en man 48 år."
Blandade åldrar, och även blandade kön på den listan. Uppgifterna om att GM valde att ”skona” vissa på skolan är alltså fortfarande ett mysterium.. blir intressant att veta vilken etnicitet det är på de olika offren.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Ser att offren varierar mellan 10 och 11 i antal. Ibland räknas alltså gärningsmannen som tog självmord in bland offren. Sjukt.

Ja detta är faktiskt konstigt. Det dog faktiskt 10 personer i denna skolskjutning, inte 11 personer som media påstår. Den 11:e är ju ingen skolskjutning utan ett självmord, inget annat.
Citera
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
1 Kvinna 32 år
2 Kvinna 38 år
3 Kvinna 46 år
4 Kvinna 52 år
5 Kvinna 54 år
6 Kvinna 55 år
7 Kvinna 68 år
8 Man 28 år - Salim Iskef
9 Man 31 år
10 Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, pluggade på SFI
(11 Man 35 år - Rickard Andersson)

Vet vi åldrar på de hittills kända så vi kan placera dem i listan?

Kan det vara så att "9 Man 31 år" är MGMs egna granne boendes precis under honom på trappa 1 på Storgatan 53?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schultz.
Jag är absolut inte emot en kontinuerlig uppföljning av de som har vapen. Helt klart för detta. Men det som nu diskuteras däremot är ett förbud mot AR plattformen. Man vill alltså förbjuda ett vapen som INTE användes i Örebro. På grund av dess utseende, trots att det fungerar likadant som det vapnet som användes. Logik eller simpla politiska poäng?
Smack, förstasidan på SVD "REGERINGEN TAR KRAFTTAG, KRIGSAUTOMSTMASKINVAPEN FÖRBJUDS" med en bild på en AR15 exempelvis.. Då straffar man de laglydiga som har ett jaktintresse OCH samtidigt, MED SAMMA VAPEN - bedriva målskytte och dynamiskt skytte!

Jag ser inga problem alls med Armalite eller liknande och läser besviket dom skeva åtgärderna som föreslås politiskt.
Panikpolitik råder och det ser fel ut. Det är människan som äger vapen som behövs lagstiftas kring.
Vad som behövs är kontrollorgan genom klubbar, jaktlag och samlare. En ackreditering som skall utföras förslagsvis på 6mån intervall med sjyst möjlighet att pausa/frysa licenser.
Att på något vis hålla liv i licenser och framförallt att licenser faktiskt fyller syften.
En baggis för den som har detta som äkta hobby.

Att sitta djupt försjunken i en etta i centrala Örebro och aldrig jaga eller sportskjuta men ändå sitta på 4 licenser och vapen mm till ett värde av säkert +30k samtidigt som man nolltaxerat i typ 10år - det här måste ju vara lite som myndigheter redan med idags lagstiftning kan plocka i.
Nolltaxerande folk bör alltid granskas i.ö.

Det skall vara strikt kring skjutvapen pga sakens natur, och det måste ställas krav på aktivitet vilket kommer inskränka noll på den som har aktivt intresse.
Det ska däremot bli djävligt jobbigt för den som bara vill sitta med bössor hemma, för det är syfteslöst i paritet mot vilken skada det kan åstadkomma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Den står troligen på någon förälder.

Pappan har en XC70
Citera
2025-02-07, 17:09
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han har säkert haft kontakt med psykvården men det verkar ligga några år tillbaka i tiden.

Ingen av de anhöriga som intervjuats har pratat om någon aktuell vård.

Min gissning är att hans anhöriga är okunniga gällande psykiskt ohälsa. De är säkerligen snälla, men okunniga. Detta är nog ganska vanligt.

Jag tror absolut inte att det var bra att Richard fick bo helt ensam. Undrar om han verkligen innerst inne ville flytta hemifrån när han var 21?
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag tror att det ser ut så idag på många komvux. De yngre lär sig det nya språket snabbare och får lättare jobb. Bara en gissning dock.

Inte för att var dryg eller så men jag vet ganska säkert att många unga människor som inte klarat av sin gymnasieutbildning kommer direkt från gymnasiet in till komvux. Dock vet jag inte hur det ser ut på just denna komvux
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M4lteser
Blandade åldrar, och även blandade kön på den listan. Uppgifterna om att GM valde att ”skona” vissa på skolan är alltså fortfarande ett mysterium.. blir intressant att veta vilken etnicitet det är på de olika offren.

Vi vet redan, majoriteten är invandrare men 2 svenskar i gruppen. Ingen chock precis om man forskar lite och kollar demografin på platsen där skjutningen skedde.
Citera
2025-02-07, 17:10
Medlem
Hm.. Man blir ju lite nyfiken på R.A's jakt- och vapenintresse. Man kan väl gissa att det är pappan som fått honom in på denna bana redan som ung. Undrar om pappan känner sig lite som Dahmers pappa nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in