2025-02-07, 17:03
Medlem
Inget prat om hans föräldrar. Förakt mot modern därav han böt bort mammans namn? Hört mig för i min krets.
Citera
Medlem
Ser att offren varierar mellan 10 och 11 i antal. Ibland räknas alltså gärningsmannen som tog självmord in bland offren. Sjukt.
Citera
Medlem
1 Kvinna 32 år
2 Kvinna 38 år
3 Kvinna 46 år - Niloofar, pluggade till undersköterska (Expressen angav åldern till 44)
4 Kvinna 52 år
5 Kvinna 54 år
6 Kvinna 55 år
7 Kvinna 68 år
8 Man 28 år - Salim Iskef
9 Man 31 år
10 Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, pluggade på SFI
(11 Man 35 år - Rickard Andersson)
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-07 kl. 17:15.
Citera
Medlem
GM gick hos psykolog redan som 13-åring visar hans journal, skriver DN.

https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Kan man inte bara vara galen utan att ha en diagnos? Måste det alltid vara något med psykisk ohälsa? Låter kanske konstigt men det kan väl finnas normalt fungerande människor som är galna?

Det beror på vad du menar med galen. Många våldsbrott, t.ex. misshandel, sker ju på fyllan då en del folk blir tillfälligt galna. Det kallas öven dåligt ölsinne.
Citera
2025-02-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Jodå de har allt åsikter om det med, till många läkares frustration. Hur många läkare som lagt ner timmar på att formulera läkarintyg eller läkarutlåtanden, som FK sedan sågar i småsmulor eftersom det finns något litet utrymme någonstans att inte behöva betala ut pengarna har jag inga siffor på men de är åtskilliga. Har du en rehab-plan, och en planerad återgång till arbete, då är det sällan några problem. Men psykiatriska diagnoser går inte att mäta som bekant, och då tolkar man till sin fördel så långt det är möjligt.

Då har vi helt olika erfarenheter. Har minst 10 ansökningar, allt har gått igenom klockrent. Jobbar i perioder när jag mår bättre. Sedan borta på 100% när jag kraschar, har schizoaffektivt syndrom depressiv typ. Inte en kotte har ifrågasatt något någonsin mer än om medicinjusteringar har haft effekt, då sa jag "aa mer bieffekter". Ville inte återgå i slaveriet.

Jag menar inte att du har fel nu. Bara att jag skriver mitt svar utifrån mina erfarenheter och du utifrån dina. Ingen, inte en kotte, har någonsin granskat mig. Och jag har en vän som är schizo, han har glidit i 10 år nu. Han befinner sig inte i Sverige, han är jugge och driver eget i bosnien på inkomstbaserad sjukersättning. Noll koll.

GM hade förmodligen haft rätt till sjukersättning livet ut. Troligen på garantinivå eftersom inkomst saknas. Men ändå, ligga hemma och fisa fram tills 66 kontra slava för en psykopat till mellanchef för 20k netto i månaden. Vad väljer man? Om man är normalt funtad? Och vidare vad väljer man om man hatar människor? GM hade kunnat ha fått ett bra liv och BO hade levt, om soc hade flaggat för vården och FK. Men sådan kommunikation finns inte i dagens läge. Vi lär se mer av sådana här dåd, tyvärr.
Citera
2025-02-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Det kanske redan har skrivits om, men såg nu att han redan som liten, 11-12 år? står i militärkläder och ett gevär i handen, jävla skitföräldrar säger jag nu.

J-a skitföräldrar? Vad har de gjort för fel anser du?

Små killar och tjejer brukar gilla att klä ut sig. Har du aldrig lekt cowboy någon gång? I 11-12årsådern har man rätt att leka och fantisera. Det hör barndomen till och betyder inte att man planerar att mörda flera personer vid en skolskjutning senare i livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Vaddå relativt ny företeelse? Vet hur många som helst som har fått pengar från det i barndomen.. Och vi är långt över 10 år gamla..

Gå och läs den där boken så lär du dig lite mer om saker sen.

Det märks att du har svårt att använda hjärnan.

GM i detta fall har högst troligen helt enkelt inte haft möjlighet att nyttja en liknande försäkring då det inte ingick i dom mest kända livförsäkringarna för barn födda samtidigt som honom.

I princip alltid krävs det även att försäkringen varit tecknad före 6års ålder och att diagnosen inte ställts FÖRE villkoret ens infördes för en handfull år sedan.
Dvs. Diagnocerades du för 10år sedan så har du idag ingen möjlighet till ersättning. Får du din diagnos idag eller dom senaste åren så kan du ha rätt till ersättning.

Av vissa anledningar har jag rätt bra koll på försäkringsvillkor gällandes just detta.

Du framstår inte som väldigt mycket äldre än 10år faktiskt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
1 Kvinna 32 år
2 Kvinna 38 år
3 Kvinna 46 år
4 Kvinna 52 år
5 Kvinna 54 år
6 Kvinna 55 år
7 Kvinna 68 år
8 Man 28 år
9 Man 31 år
10 Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, pluggade på SFI
(11 Man 35 år - Rickard Andersson)

Vet vi åldrar på de hittills kända så vi kan placera dem i listan?

Camilla och Elsa är en utav kvinnorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Polisen lät inte GM fortsätta skjuta utan drog på sig skyttens eld, så att han slutade skjuta på eleverna. Sedan tog han sitt eget liv.

Att polisen inte ville skjuta elever förstår nog alla.

De retirerade. Tror du de stod kvar som måltavlor åt GM för att suga åt sig GMs eldgivning?
Citera
2025-02-07, 17:06
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Har du någon trovärdig källa på det här?

Teoretiskt sett hade han hunnit skjuta 40 personer innan första patrullen äntrade lokalerna.

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Intressant, har du någon länk till där det citeras?

Citat:
Miriam Järlevall och Patrik Söderman, som arbetar på skolan, hörde skottlossningen i korridoren.
– Det var många skottsalvor till en början och sedan tyst en halvtimme och sedan började det igen. Vi låg och tryckte under våra arbetsbord, säger de till DN.
https://omni.se/elever-inrymda-pa-skolan-vi-kan-inte-ga-ut/a/jQxgye

Edit: Har läst andra vittnesuppgifter om uppehåll 20 minuter, men finner dem inte nu.
Senast redigerad av skoputs 2025-02-07 kl. 17:09.
Citera
2025-02-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
Inget prat om hans föräldrar. Förakt mot modern därav han böt bort mammans namn? Hört mig för i min krets.

Ja det stämmer han var mellanbarn. De får oftast minst uppmärksamhet av alla. Klassisk välfärdspsykos detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in