2025-02-07, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Mycket snack här om att han var psykiskt störd. Många rasister och SD-are är psykiskt störda så det stämmer nog.

Vart får du informationen om att han skulle varit rasist eller röstat på SD?
Citera
2025-02-07, 16:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Polisen Lars Bröms säger att gärningsmannen förmodligen tog sitt liv strax efter att den första patrullen gick in. Så polisen förhindrade fler döda.

https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag

Vilket totalt jävla tompladder, utan en enda siffra rätt. Han motsäger dessutom sig själv och säger dessutom att han bygger sitt uttalandet på en känsla. Skandalöst!

https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag
Citera
2025-02-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Mycket snack här om att han var psykiskt störd. Många rasister och SD-are är psykiskt störda så det stämmer nog.
Ja han var psykiskt störd. Det är inte riktigt organiserad terror där man i grupp i flera år planerar dåd som går ut på att döda så många random personer som möjligt. Du vet vilka jag pratar om? De är de som har familjer som planerar hur de ska döda t ex ens brorsdotter där pappa, farmor, mormor och några kusiner tänker ut lämpligt mord. Dessa personer är inte psykiskt störda utan bär endast ren ondska.
Citera
2025-02-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han har säkert haft kontakt med psykvården men det verkar ligga några år tillbaka i tiden.

Ingen av de anhöriga som intervjuats har pratat om någon aktuell vård.

Exakt min tankeställning också. Ingen anhörig har pratat om vård. Och lek med tanken att han fallit mellan två stolar. Soc och vård. Sedan isolerat sig. Borde inte det ringa en del klockor som anhörig? Att man kanske dykt upp på varje julafton fram tills man är 35, boom, då dyker man inte upp. Plus att man har isolerat sig sedan ett halvår tillbaka. Lägg till att de dessutom vet om hans historik. Och lek med tanken att de inte hade en aning om vapen och planer. Hur fan kan man ändå släppa något sådant genom fingrarna och säga i en intervju, "tja, senaste halvåret har han isolerat sig från familjen". Okej...
Senast redigerad av Joker001 2025-02-07 kl. 16:41.
Citera
2025-02-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Asså, han har ju gått i flera år i skolor för det. Så rätt hög chans att han har något i stil med typ autism..

Och om man undrar hur han kan ha haft råd med vapen.. Så får du ju en klumpsumma på 300k om du är ung, och det är bevisat att du lider av autism.

Det stämmer idag tex genom en barnförsäkring hos Trygg Hansa. Deras försäkring kan nyttjas fram t.o.m. 25års ålder förutsatt att man fortsätter betala den.

Det är dock en relativt ny företeelse, existerade inte för 10år sedan tex. Eller ens 5år sedan vad jag vet.

Vad har du koll på egentligen?
Citera
2025-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Såklart. Vad som blir fel är när människor på fullt allvar lyckas ställa både diagnos och hittat en syndabock inom Soc. eller politiken som förklaring för en okänd människas vidriga våldsdåd.

Det är att ursäkta gärningen.
Nja men det kan ju vara ett sätt att försöka förstå händelsen.

Jag vill i alla fall att regler ändras så att sådant här inte händer igen, om det är möjligt.

Jag anser att samhället borde kunna agera med mer tvång när folk beter sig så här självdestruktivt och isolerar sig samt undandrar sig vård för problem som kan behandlas.
Citera
2025-02-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Håller helt med!
Dessutom skamligt att den såkallade ljudexperten fick ett helt eget inslag igår där han försvarade varför tv4 hade publicerat klippet och att hela TVÅ stycken experter (på tv4) helt oberoende av varandra hade hört exakt samma sak utan yttre påverkan och utan att veta vad klippet handlade om.
(Klippet hade ju inte alls cirkulerat runt överallt liksom.)

Märkligt att tv4 inte har visat klippet en endaste gång idag när det va ett sånt expertteam som hade analyserat ljudet så bra att det t.om va tvungen att textas!
Idioti!
Tv4 har en tydlig agenda med att detta SKA vara rasistiskt!

Ja, jag är förvånad över att TV4 överhuvudtaget sände detta klipp.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Vet inte om denna länken har funnits här inne.
Det går ju så himla fort så att jag hinner inte med.

Polisens egen förklaring:

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/bergslagen/2025/februari/poliserna-mottes-av-ett-inferno-vid-skolskjutningen-i-orebro/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker001
Exakt min tankeställning också. Ingen anhörig har pratat om vård. Och lek med tanken att han fallit mellan två stolar. Soc och vård. Sedan isolerat sig. Borde inte det ringa en del klockor som anhörig? Att man kanske dykt upp på varje julafton fram tills man är 35, boom, då dyker man inte upp. Plus att man har isolerat sig sedan ett halvår tillbaka. Lägg till att de dessutom vet om hans historik. Och lek med tanken att de inte hade en aning om vapen och planer. Hur fan kan man släppa något sådant genom fingrarna och säga i en intervju, "tja, senaste halvåret har han isolerat sig från familjen". Okej...
Jag tror att det är precis som du antar och jag skulle vilja att media fokuserade mer på det problemet.
Citera
2025-02-07, 16:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det stämmer idag tex genom en barnförsäkring hos Trygg Hansa. Deras försäkring kan nyttjas fram t.o.m. 25års ålder förutsatt att man fortsätter betala den.

Det är dock en relativt ny företeelse, existerade inte för 10år sedan tex. Eller ens 5år sedan vad jag vet.

Vad har du koll på egentligen?

Vaddå relativt ny företeelse? Vet hur många som helst som har fått pengar från det i barndomen.. Och vi är långt över 10 år gamla..

Gå och läs den där boken så lär du dig lite mer om saker sen.
Citera
2025-02-07, 16:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Jag tror inte på någon schizoid-diagnos. Dådet är alldeles för välplanerat för att detta skulle skett under en psykos. En person med t.ex schizofreni som är 35 år gammal skulle också ha spenderat mycket tid inlagd på psyket av och till under åtminstone ett decennium då sjukdomen brukar debutera i 20-års åldern. Något sådant borde ha läckt. Släktingar borde väl veta om han är inlagd på sjukhus i flera omgångar under lång tid. Så nej, jag tror inte att han trodde att de han sköt var demoner eller drakar. Han hade även gått på skolan så sent som 2021, en schizofren person hade stundtals uppfört sig så konstigt i skolan att det hade gått många varningsklockor.

Tror snarare på grov autism a la Adam Lanza och att motivet för dådet var att hämnas på socfolket för att de strypt penningaflödet. Alltså ett personligt motiverat vendetta snarare än ett psykotiskt vansinnesdåd utan mål och mening.

Jag tror du blandar ihop begreppen.
Vi pratar schizoid inte schizofreni.

Om du tittar på diagnoskriterierna hos såväl ICD-10 och DSM-5 nämns inte psykos alls.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schizoid_personlighetsstörning
Senast redigerad av T34Panzer 2025-02-07 kl. 16:53.
Citera
2025-02-07, 16:45
Medlem
Gick hos psykolog som 13-åring och har två olika diagnoser enligt anteckningar DN tagit del av.
https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in