2025-02-07, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
'Vaddå 'samhället? Hur vet du vilket stöd han inte fick/borde ha fått? Det är lätt att skylla på samhället.
Samhället består även av dig och mig.

Han gick ju en specialklass. Då hade han väl 'snappats upp?
Om du menar socialen så tror jag han hade erbjudits hjälp, men han kanske avböjde.
För övrigt så är det svårt att 'snappas upp' om man är en ensamvarg (som han var enligt vittnet) vilken tidigare inte har visat några aggressiva tendenser. Enligt vittnet i Aftonbladet så var han fredlig.

Tror inte han är ett offer för försummad hjälp. Säkert fick han också ekonomiskt bistånd av föräldrarna. Skjutvapnen han hade kostar en hel del.
Ja, skjutvapen verkar ha varit ett intresse han haft länge - tror det fanns någon bild när han var barn och höll i ett vapen (?) Säkert har familjen stöttat så mycket de kan och orkar, både ekonomiskt och socialt. Men nu var han ju sedan länge vuxen, säkerligen alltmer isolerade i takt med att åren gick.
Citera
2025-02-07, 16:45
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
[/b]

[i]Vem har bekäftat att han överhuvudtaget fick några bidrag, som dessutom nu dragits in?

V.g.a berätta vilka bidrag han fick. Skulle vara bra att veta en gång för alla.

Nej du har så klart rätt, enbart spekulationer och kvalificerade gissningar.

Jag gissar på att han har haft aktivitetsstöd/aktivitetsbidrag. Dvs gått på något av AF's program.
Siffrorna på hans inkomstdeklaration tyder på det.
Han har förmodligen inte haft försörjningsstöd, då det inte räknas som inkomst och inte skattas.
Om man har försörjningsstöd så har man noll i inkomst.
Citera
2025-02-07, 16:46
Avslutad
Citat:
Uppgifter: Alla döda identifierade

Enligt uppgifter till Aftonbladet har nu alla dödsoffer efter massmordet i Örebro identifierats.

Allas anhöriga ska också vara underrättade, enligt källor.

Frågor till er mer insatta som följt tråden...

Har vi fått någon ny information om hur GM tog sig till platsen? Till fots? Buss? Bil? Vi pratar ändå om 3 vapen, en stor mängd ammunition med en stor mängd magasin, ombyte m.m. Självklart inte lätt att frakta. Det var snack om ett gitarrfodral, har detta bekräftats? Har inte hört några som helst uppgifter eller vittnen som nämnt något.
Citera
2025-02-07, 16:47
Medlem
pestloppans avatar
"Enligt uppgifter till Aftonbladet har nu alla dödsoffer efter massmordet i Örebro identifierats.

Allas anhöriga ska också vara underrättade, enligt källor".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1333375

Vi får väl se hur många namn som publiceras i massmedia. Det brukar normalt bara ske om de anhöriga ger sitt tillstånd till det.
Citera
2025-02-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda

Har vi fått någon ny information om hur GM tog sig till platsen? Till fots? Buss? Bil? Vi pratar ändå om 3 vapen, en stor mängd ammunition med en stor mängd magasin, ombyte m.m. Självklart inte lätt att frakta. Det var snack om ett gitarrfodral, har detta bekräftats? Har inte hört några som helst uppgifter eller vittnet som nämnt något.

Det sägs att hans bil stod kvar på skolparkeringen.
Citera
2025-02-07, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graev
Det sägs att hans bil stod kvar på skolparkeringen.

Har du någon källa på det?
Citera
2025-02-07, 16:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Kanske lite OT:

Akademisk högtid ställdes in – mat till 450 gäster skänktes till behövande
Publicerad idag 16:02

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/akademisk-hogtid-stalldes-in-mat-till-450-gaster-skanktes-till-behovande
Citera
Medlem
helplessness-bluess avatar
Fan vad alla har låst sig vid autism (som inte ens är bekräftat!).

Hur många % av befolkningen har autism?
Hur många % av befolkningen begår massmord?
Hört talas om skillnaden mellan korrelation och kausalitet?

Det är totalt ointressant om GM var på spektrat, det intressanta är om det fanns något ideologiskt motiv, om han fick en psykos, om det fanns någon händelse som utlösande orsak, osv osv.
Om ni vill diskutera autism så finns det säkert trådar om det!
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilket totalt jävla tompladder, utan en enda siffra rätt. Han motsäger dessutom sig själv och säger dessutom att han bygger sitt uttalandet på en känsla. Skandalöst!

https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag

Det börjar bli pinsamt det här. Så han menar på fullaste allvar att RA slutade härja kl 12:38 då? Han sköt alltså i 5 minuter och sen gick han runt en timme innan han sköt sig själv.

Nu hoppas man att någon som var på plats loggar in här snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda

Har vi fått någon ny information om hur GM tog sig till platsen? Till fots? Buss? Bil? Vi pratar ändå om 3 vapen, en stor mängd ammunition med en stor mängd magasin, ombyte m.m. Självklart inte lätt att frakta. Det var snack om ett gitarrfodral, har detta bekräftats? Har inte hört några som helst uppgifter eller vittnen som nämnt något.

Svårt att svara, jag tippar på bil. Anhöriga har sagt att han gillar att köra bil. Så varför inte köra bil på "den sista dagen"? Sedan får vi kontra detta med att han går på soc. Tillåter soc att han har en bil? Troligen inte? Kan någon gräva fram om han ens är reggad på en bil? Vi har personnummer, namn, det mesta vid det här laget.
Citera
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
De anhöriga verkade ha en ganska bra bild över hans vardag. Bland annat framkom att han tog hand om föräldrarnas hund.

Dessutom borde han ha haft sjukersättning om han hade haft en vårdkontakt.
Det är Försäkringskassans läkaare som avgör vilka som får detta och dom brukar inte ens träffa patienterna.
Så det är nästan omöjligt idag att få sjukersättning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Du har fel, och har troligen aldrig själv upplevt total ekonomisk kollaps. Risk för hemlöshet. Myndigheter samverkar inte överhuvudtaget. De ser inte helheten, bara sin begränsade del, och detta är problemet. Ingen tar helhetsansvar. De skjuter problemen mellan varandra, den hjälpbehövande ses som ett besvärligt problem. Detta är välkänt.

MGM är inte ensam om att hata dessa myndigheter (även om det finns en spärr hos de flesta att inte skada andra). Vad jag förstår drogs MGMs aktivitetsersättning in.
Huruvida jag har rätt eller fel lär väl visa sig med tiden, men erfarenhet av myndigheter och hur de fungerar har jag det kan jag intyga. Exakt vad och hur mycket tänker jag inte ta upp här, men det är inget allmänt tyckande däremot en åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in