• 1
  • 2
2025-02-06, 23:54
Medlem
magis avatar
--
Få betalt för att träna AI system i matematik och fysik ?

Jag får erbjudanden om att jobba med att träna AI system i matematik och fysik.
Någon här som provat?
Är det ok eller bluff?

Vilket system jobbade du med och vilket tränade du?
Vad tjäna man ca?

Kan du berätta hur det fungerar?

Jag vågar inte skriva vilka system jag får erbjudanden från, då jag kanske blir blockerad här,
men om någon svara med vilka system ni använt,
kanske jag vågar prata om de jag får erbjudanden från.

Blir jag blockerad på flashback om jag skriver vilka system jag får erbjudanden från?

M.Sc. MagI
-------------
Citera
2025-02-07, 04:10
Medlem
ANFALLSKRIGs avatar
Ta jävligt bra betalt helt enkelt, de verkar ju vilja ha dig. Vad du såg som en bra lön är nu 10x, sälj dig inte billigt, du är väldigt åtråvärd
Citera
2025-02-07, 16:08
Medlem
Fick ett sånt erbjudande på LinkedIn men det skulle bara ge 35 dollar/h så jag hoppade det...
Citera
2025-02-07, 16:58
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Fick ett sånt erbjudande på LinkedIn men det skulle bara ge 35 dollar/h så jag hoppade det...

Haha! Precis när jag läste ditt inlägg så ploppade det upp ett meddelande i LinkedIn för mig också!
Misstänker att det mosas ut en hel del spam gällande detta.

Citat:
Hej ------------------,

Gillar du att lösa komplexa problem?

Hos Outlier betalar vi dig €30-50 i timmen för att använda din matematiska expertis inom AI-träning. Du tar dig an spännande utmaningar medan du tjänar konkurrenskraftig lön - allt enligt ditt eget schema.

Redo att sätta dina kunskaper i arbete?

The Outlier Team
Citera
2025-02-07, 17:07
Medlem
Läs mellan raderna och småskrifter på outlinder. Man får betydligt lägre under första perioden samt beroende på deras bedömning av sina kvalifikationer.
Citera
2025-04-03, 23:58
Medlem
tantrs avatar
Gammal tråd. Men jag har kört Outlier sedan Januari, och tjänat ca 70 000 sedan dess..
Jobbar bara när jag känner att jag vill tjäna extra utöver mitt heltidsjobb. Utbetalning sker varje Onsdag via PayPal.

Köttade en del i början, och fick väl ut 7000 i veckan ibland 12 000.

Jobbar dock inte med Matematik och fysik utan rättar och betygsätter svaren bara(grammatik, stavelser osv osv) som ai:n genererar.

Det är dock viktigt att man är extremt noggrann. Annars får man bad reviews och blir tillslut kickad från projektet.

Mattematikprojekt samt proggrameringsprojekt brukar dock ge en ersättning på $50 per timme.

I mina ögon är Outlier legit, och ett bra sätt att extraknäcka på. Du tjänar betydligt mer än att jobba på donken t.ex.

Sedan redovisar dom ju inte dina intäkter för skatteverket, utan det är upp till dig.
Så du kan ju även skita i att redovisa dessa om du törs.
Senast redigerad av tantr 2025-04-04 kl. 00:00.
Citera
2025-04-04, 11:42
Medlem
Lite underligt för matematik behöver MINDRE AI eftersom matematik är "statisk" d v s formlerna finns sedan länge och behöver bara få till vilka värden som ska sättas in var i formler...
=Få varriabler att "tänka" på.

Även schackdatorer har ett begränsat område att "analysera" så datorn kan helt enkelt RÄKNA på ALLA varrianter och välja det med bäst resultat...

MEN gällande "livet" finns det fler varriabler och olika situationer som människohjärnor är tränade att analysera och lösa, så AI har problem...
Citera
2025-04-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Gammal tråd. Men jag har kört Outlier sedan Januari, och tjänat ca 70 000 sedan dess..
Jobbar bara när jag känner att jag vill tjäna extra utöver mitt heltidsjobb. Utbetalning sker varje Onsdag via PayPal.

Köttade en del i början, och fick väl ut 7000 i veckan ibland 12 000.

Jobbar dock inte med Matematik och fysik utan rättar och betygsätter svaren bara(grammatik, stavelser osv osv) som ai:n genererar.

Det är dock viktigt att man är extremt noggrann. Annars får man bad reviews och blir tillslut kickad från projektet.

Mattematikprojekt samt proggrameringsprojekt brukar dock ge en ersättning på $50 per timme.

I mina ögon är Outlier legit, och ett bra sätt att extraknäcka på. Du tjänar betydligt mer än att jobba på donken t.ex.

Sedan redovisar dom ju inte dina intäkter för skatteverket, utan det är upp till dig.
Så du kan ju även skita i att redovisa dessa om du törs.
Sitter själv på både outlier och dataAnnotation och kör såna uppdrag, men hur gör du med dina utbetalningar? Jag personligen är inte så sugen på att redovisa för skatteverket då typ bara hälften blir kvar isf. Min tanke är att sprida via något kreditkort och min vanliga bank, samt köpa direkt via paypal när det går.

Samt hur får du projekt som betalar 50? Jag sitter på ett med 30 just nu på outlier, matte. Men jag brukar ofta vänta på missions, då kan ersättningen med bonusen bli omkring 35-45 vilket känns mer värt.

Har en qualification på dataAnnotaion för kodning som ska ge 40 men vet inte om jag är tillräckligt bra på koda för den.
Citera
2025-04-10, 20:34
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Kan du producera 10-tusentals exempel på kort tid? Ja då kanske du kan få betalt, annars kan du glömma din dröm.

För att förtydliga... Matematik och Fysik råkar vara två av de bäst dokumenterade ämnen vi har, så om du inte befinner dig på Roger Penrose nivå eller dyl så kan du nog bara glömma det.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2025-04-10 kl. 20:36.
Citera
2025-04-10, 21:12
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Kan du producera 10-tusentals exempel på kort tid? Ja då kanske du kan få betalt, annars kan du glömma din dröm.

För att förtydliga... Matematik och Fysik råkar vara två av de bäst dokumenterade ämnen vi har, så om du inte befinner dig på Roger Penrose nivå eller dyl så kan du nog bara glömma det.

Om du crunchar outlier en helg kan du få ihop $5000, så var är din gud nu?
Citera
2025-04-10, 21:27
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Om du crunchar outlier en helg kan du få ihop $5000, så var är din gud nu?

Berätta mera... jag förutsätter du är mångmiljonär med sådana tips, eller kanske mer än så. Jag tror de flesta inte hade haft något emot att jobba 2 dagar i månaden för en lön på $5000... och här skriver jag som den noob som jag är- som statistiskt tillhör höginkomstagare men ändå jobbar varje dag varje månad... Jag är idel öra.
Citera
2025-04-10, 23:00
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Berätta mera... jag förutsätter du är mångmiljonär med sådana tips, eller kanske mer än så. Jag tror de flesta inte hade haft något emot att jobba 2 dagar i månaden för en lön på $5000... och här skriver jag som den noob som jag är- som statistiskt tillhör höginkomstagare men ändå jobbar varje dag varje månad... Jag är idel öra.

Du blir tilldelad projekt (i Outlier) med en budget. När budgeten är slut så upphör även mjölkandet av guldkon. Ifall du är snabb och effektiv kan du förflytta stora delar av budgeten från projektet till din egen ficka. Inget konstigare än så?

Dessutom kan du vara snabb. Säg att en uppgift har 1h 40m uppskattad tidsåtgång och budgeterad därefter. Du kan ändå bränna av det på dryga timmen och få hela belöningen. Det låter som årets scam men än så länge kommer utbetalningarna.

Nackdelarna är att plattformen är stökig och deras onboarding material är pest.

Vad hindrar dig?

Ska tilläggas att varje intjänad dollar egentligen ska skattas och kanske även momsas? Men dom bitarna får du reda ut själv.
Senast redigerad av kaerakel 2025-04-10 kl. 23:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in