2025-02-07, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Om Polisen går in i en skola under pågående massavrättning och ser GM samt uppfattar det som att de blir beskjutna av GM. Varför skjuter de inte själva då? En GM är identifierad samt skjuter mot poliser. Då är det väl bara att tömma magasinet?

Det fanns hundratals elever på skolan. Det hade varit riskabelt att bara "tömma magasinet" rakt in i röken. Det kanske fanns elever där också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är ingen som hittills kunnat styrka att GM över huvud taget var diagnosticerad med autism eller någon NPF-diagnos. Möjligt, ja visst, kanske till och med troligt men alltså inte bekräftat. Något han i vilket fall har gemensamt med hundratusentals yngre män i Sverige.

I övrig, man kan inte tvinga någon att delta i medicinska utredningar och/eller delta i åtgärder för att utröna om och hur man bäst stöttar personen framöver i syfte att exempelvis studera och/eller kunna försörja sig själv på längre sikt.

GM ger bilden av en 35-årig man som nekade till allt han erbjöds eftersom det är soft och kravlöst att inte behöva göra ett skit dvs bara låta försörjningsstödet ticka in varje månad.

Sova hur länge man vill, spela datorspel, ha hyran betald för en centralt belägen lägenhet. När det till sist faktiskt ställdes krav på någon form av motprestation tappade han det helt.

Din text illustrerar den totala okunskap om npf och andra psykiska besvär som sannolikt också låg till grund för Socialtjänstens bedömning.

Läs gärna på lite men kort kan jag säga att bristande förmåga hos personer med npf inte handlar om bristande vilja utan bristande funktionsförmåga; dvs en funktionsnedsättning på medicinsk grund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
För att handläggarna huserade där oxå. Kanske skulle de ha möte med R?
Han är ju smart nog att attackera dem på en öppen skola än ett socialkontor med massa stängda dörrar pga säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Om du inte hade varit så jävla slapp så hade du snappat upp att socialen, förmodligen tillsammans med arbetsförmedlingen, just denna dagen hade anordnat en arbetsmarknadsinsats på berörd plats.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBrains
Jag håller med i din argumentation och tycker att den är rimlig och vettig. Men Kommunal saknar medlemmar eller medarbetare som med största sannolikhet är bland de döda, och pressen (+ polisen? Missat det i så fall) har gått ut med att det är soc-anställda. Kan de ha haft något planerat besök på komvux som GM visste om eller kanske till och med var inbjuden till? Rena spekulationer såklart, men det är väl mycket det vi håller på med här.

Citat:
Ursprungligen postat av De79
Jag börjar hålla med dig efter det lilla facit vi har i nuläget samt på grund av hur myndigheterna hanterar infoflöden till allmänheten..
Tror att det som inicierade hans dåd är pengar i första hand, alltså SOC och vill gärna tro att han valde skolan för att det var enklare att ta sig in än på ett låst kontor.
Samtidigt verkar han medvetet valt ut vissa offer utifrån utseende och ev tjänst, kanske också "risk" för att bli avbruten.
En utav offren från SOC har jag förstått är en bosnisk kvinna. Kanske att han ville hämnas på människor med liknande utseende.. Långsökt förmodligen men inget är nog normalt hos en sån person.

Att Enheten för ekonomiskt bistånd (Försörjningsstöd) i Örebro skulle bedriva någon slags verksamhet eller hålla en utbildningsdag på Risbergska skolan den aktuella dagen är obekräftade uppgifter. Det finns inga medier som rapporterat om detta. Jag har inte hittat något som styrker att Enheten för ekonomiskt bistånd i Örebro varit på skolan den dagen, och det hela verkar snarare vara en "trådsanning". Om ni, rubbergirl och svenskidiot, har en källa som styrker detta får ni gärna dela den.

Vad som däremot är bekräftat är att skolan, förutom SFI-studier, erbjuder vårdutbildningar såsom undersköterska och vårdbiträde. Detta sker i samarbete med Vård- och omsorgsnämnden i Örebro, som är en del av socialtjänsten. Källa

Citat:
”Flera kommunanställda saknas efter masskjutningen i Örebro. Tre dagar har gått sedan masskjutningen och flera kollegor vittnar om att deras arbetskamrater inte dykt upp på arbetsplatsen. – Det handlar om vårdpersonal som studerade på skolan, säger Britt-Marie Balaj, ordförande sektion vård och omsorg.” Källa

Min uppfattning är följande: Polisen har troligen fått information om att Vård- och omsorgsnämnden är involverad i dom utbildningsprogram som skolan driver för att utbilda vårdpersonal. Flera av dessa anställda "kommunalare" är nu döda. Det är förståeligt att polisen har undrat varför flera inom vård- och omsorgspersonal finns bland dom döda och därför kan ha spekulerat i att dådet var riktat mot "socialen".

Det vi senare har fått veta är att Skytten, var nolltaxerad, hade försörjningsstöd och blivit av med det. Flera i tråden verkar ha av misstag (eller avsiktligt) blandat ihop detta med att Skytten var emot socialtjänsten och ville skada myndigheten. Det är fel.
Jag tror att han helt enkelt ville skada dom som folk av hans typ oftast uppfattar att socialtjänsten ger allt åt (blattar) och inte till dom som verkligen behöver, alltså han själv.

Och vilka är det som framför allt arbetar som undersköterskor och vårdbiträden i Sverige? Det här är fett okomplicerat för den som är villig att öppna ögonen.
Senast redigerad av TGWEI 2025-02-07 kl. 15:25.
Citera
Medlem
Steinarrs avatar
Jag har lyssnat på den där ljudfilen nu som TV4 har pratat om.

Helt ärligt, vad sysslar TV4 med? Det finns ju absolut ingenting som tyder på att Richard ropar "ut ur Europa".
Det finns väl inget som tyder på att det ens är Richard som skriker något.

Hur kan TV4 vara så enormt korkade? Herregud.
Citera
2025-02-07, 15:19
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han hade ju en mycket star aversion mot att samverka med andra människor så det är inte troligt att han medverkat i någon utredning av hans problem.

Kanske det beror på personlighetsdefekter, kanske beror det även på, vilket jag misstänker, att han inte vill medverka till något som kan rubba den kravlösa och bekväma tillvaro han vant sig vid genom att blir försörjd utan krav på motprestation år efter år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej så är det ju. Jag är fortfarande ytterst tveksam till att GM var psyksjuk, alltså i klinisk mening, och ångestproblematik samt social fobi är väl tyvärr lite grann av en folksjukdom i Sverige numera, särskilt bland yngre män. Dvs inget unikt i sig.
Sjuk eller inte är en definitionsfråga.

Jag anser i alla fall att han haft psykiatriska problem som yttrat sig i hans isolering som i sin tur gett ångestproblemen.

Den slutsatsen tycker jag att man kan dra av vad som framkommit i intervjuer med anhöriga.
Citera
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Framgår det i media hur många skolskjutningar han begick under sin tid i den klassen? Han spelade tydligen hockey också, har någon utrett sambandet mellan f.d. hockeyspelare och skolskjutningar?

Där missuppfattade du min poäng rejält.
Citera
2025-02-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Om man inte kan studera så klarar man inte jägarexamen och då får man ingen vapenlicens.
Han var ju inte godkänd i grundskolan heller men ändå har han ju tydligen lyckats ta jägarexamen.
Vet inte riktigt hur det där hänger ihop men lite märkligt är det.
Han kanske inte är så störd egentligen som det påstås
Särintresse. Många killar i kriminalitet skulle utan svårigheter kunnat skriva A,B och som lägst C I kurser om sådana fanns kring kriminalitet, gangsterap, osv. De skulle kunna förklara hur man bygger enklare bomber, transporterar droger, och en massa kring olika droger på ett omfattande vis. Det innebär inte att de inte kan vara underkända i många ämnen och även lägre begåvade. Därför är grundläggande utbildning viktigt som referens.

Att ha en otillräcklig grundskoleutbildning visar på sociala problem oavsett om du har NPF, tillhör de stökigare eleverna eller var såpass mobbad att du bara stannade hemma.

En genomförd grundskola med hög närvaro är inte ett underlag på att du är en frisk och fungerande samhällsmedborgare men avsaknaden visar att du inte fungerar i systemet. Genomfört gymnasieutbildning/yrkesutbildning är en lägsta nivå av vad vi kan se som krav för vapenlicens. Stoppas du från lumpen så är jägarexamen inte heller något som borde vara aktuellt.
Senast redigerad av OtursAktivist 2025-02-07 kl. 15:25.
Citera
2025-02-07, 15:20
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Därför att det är skillnad på polisen och räddningstjänsten här. Polisen har redan tidigare sagt att man räddade liv hela tiden.
Trots omständigheterna var poliserna snabbt inne i byggnaden, menar Wirén.

– I tumultet gällde det att identifiera och avväpna en gärningsperson, samt hjälpa skadade och rädda liv.
https://www.na.se/2025-02-06/polisen-inferno/

På vilket sätt hjälpte polisen skadade under den timme fram till de hittade gm skjuten. Det tycker jag är väldigt oklart just nu.
Citera
2025-02-07, 15:21
Medlem
Vad menar de när de säger 10 döda (11 med skytten), 6 skadade men flera saknas?
Citera
Medlem
Har fler än 2 av de döda offentliggjorts i media?
Två invandrare än så länge va?

Om det är ett hatbrott så är det massinvandringens fel igen.
Bara det att invandrarna själva blir offerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Sjukvården skulle aldrig kunna förhindra att något sånt här händer med en person som GM även om han själv skulle gå med på behandling.
Nej. Inte med lagens utformning idag. Det är nog riktigt.

Tvångsvård hade kunnat fånga upp honom i hans självdestruktiva situation, däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in