Citat:
Ursprungligen postat av
rubbergirl
För att handläggarna huserade där oxå. Kanske skulle de ha möte med R?
Han är ju smart nog att attackera dem på en öppen skola än ett socialkontor med massa stängda dörrar pga säkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
svenskidiot
Om du inte hade varit så jävla slapp så hade du snappat upp att socialen, förmodligen tillsammans med arbetsförmedlingen, just denna dagen hade anordnat en arbetsmarknadsinsats på berörd plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheBrains
Jag håller med i din argumentation och tycker att den är rimlig och vettig. Men Kommunal saknar medlemmar eller medarbetare som med största sannolikhet är bland de döda, och pressen (+ polisen? Missat det i så fall) har gått ut med att det är soc-anställda. Kan de ha haft något planerat besök på komvux som GM visste om eller kanske till och med var inbjuden till? Rena spekulationer såklart, men det är väl mycket det vi håller på med här.
Citat:
Ursprungligen postat av
De79
Jag börjar hålla med dig efter det lilla facit vi har i nuläget samt på grund av hur myndigheterna hanterar infoflöden till allmänheten..
Tror att det som inicierade hans dåd är pengar i första hand, alltså SOC och vill gärna tro att han valde skolan för att det var enklare att ta sig in än på ett låst kontor.
Samtidigt verkar han medvetet valt ut vissa offer utifrån utseende och ev tjänst, kanske också "risk" för att bli avbruten.
En utav offren från SOC har jag förstått är en bosnisk kvinna. Kanske att han ville hämnas på människor med liknande utseende.. Långsökt förmodligen men inget är nog normalt hos en sån person.
Att Enheten för ekonomiskt bistånd (Försörjningsstöd) i Örebro skulle bedriva någon slags verksamhet eller hålla en utbildningsdag på Risbergska skolan den aktuella dagen är obekräftade uppgifter. Det finns inga medier som rapporterat om detta. Jag har inte hittat något som styrker att Enheten för ekonomiskt bistånd i Örebro varit på skolan den dagen, och det hela verkar snarare vara en "trådsanning". Om ni,
rubbergirl och
svenskidiot, har en källa som styrker detta får ni gärna dela den.
Vad som däremot är bekräftat är att skolan, förutom SFI-studier, erbjuder vårdutbildningar såsom undersköterska och vårdbiträde. Detta sker i samarbete med Vård- och omsorgsnämnden i Örebro, som är en del av socialtjänsten.
Källa
Citat:
”Flera kommunanställda saknas efter masskjutningen i Örebro. Tre dagar har gått sedan masskjutningen och flera kollegor vittnar om att deras arbetskamrater inte dykt upp på arbetsplatsen. – Det handlar om vårdpersonal som studerade på skolan, säger Britt-Marie Balaj, ordförande sektion vård och omsorg.”
Källa
Min uppfattning är följande: Polisen har troligen fått information om att Vård- och omsorgsnämnden är involverad i dom utbildningsprogram som skolan driver för att utbilda vårdpersonal. Flera av dessa anställda "kommunalare" är nu döda. Det är förståeligt att polisen har undrat varför flera inom vård- och omsorgspersonal finns bland dom döda och därför kan ha spekulerat i att dådet var riktat mot "socialen".
Det vi senare har fått veta är att Skytten, var nolltaxerad, hade försörjningsstöd och blivit av med det. Flera i tråden verkar ha av misstag (eller avsiktligt) blandat ihop detta med att Skytten var emot socialtjänsten och ville skada myndigheten. Det är fel.
Jag tror att han helt enkelt ville skada dom som folk av hans typ oftast uppfattar att socialtjänsten ger allt åt (blattar) och inte till dom som verkligen behöver, alltså han själv.
Och vilka är det som framför allt arbetar som undersköterskor och vårdbiträden i Sverige? Det här är fett okomplicerat för den som är villig att öppna ögonen.