2025-02-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Skitsnack. Jag slutade kunna prata i övre tonåren pga att jag hade en instabil kille. Dvs jag blev oförmögen till kommunikation pga min situation. Så jo, selektiv mutism kan du drabbas av som äldre och det kan se ut som att någon bara slutar prata lika mycket som tidigare.

Sannolikt hade han en mycket mer allvarlig problematik än depression och social fobi då det flesta av oss inte utför massmord på/av sådan grund. Hans problem var allomfattande och helt integrerade i hans person med tydliga symptom som var kroniska och beständiga. Man återhämtar sig från psykisk ohälsa men sällan från psykiska störningar då det första är något man kan självläka från i de flesta fall. Det andra är beständiga delar hos en person och kräver vård och i många fall medicinering.

Saken är att han om hans problem inte var svår störning/mental ohälsa, hade kunnat lösa den här situationen genom att leva på CSN. Problemet är med andra ord att han var mentalt störd och oförmögen till att arbeta och studera. Inte att han inte kunde hantera ekonomin. Den här sortens killar kan sitta och samla sina pengar på hög för att de inte konsumerar som andra människor eller har sociala aktiviteter.

Han har aldrig haft ekonomiska problem då han inte har en enda skuld och vad det verkar, inte heller så har haft. Därför har han aldrig varit aktuell för godmanskap eller förvaltare och det hade varit ett ordentligt övergrepp att frånta honom rätten att själv hantera sin ekonomi då det saknats grund för sådana beslut.
Om man inte kan studera så klarar man inte jägarexamen och då får man ingen vapenlicens.
Han var ju inte godkänd i grundskolan heller men ändå har han ju tydligen lyckats ta jägarexamen.
Vet inte riktigt hur det där hänger ihop men lite märkligt är det.
Han kanske inte är så störd egentligen som det påstås
Citera
2025-02-07, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
du borde definitivt fundera på att själv flytta in dit. ännu ett sd slödder som skyller på psykisk ohälsa.
Vad i gärningsmannens agerande tycker du är friskt då?
Citera
2025-02-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det har du nog rätt i. Schizotyp personlighetsstörning verkar passa in bra på honom.

Kanske utvecklade han schizofreni men drag av autism hade Jonas Simon.
Citera
2025-02-07, 15:08
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är ingen som hittills kunnat styrka att GM över huvud taget var diagnosticerad med autism eller någon NPF-diagnos. Möjligt, ja visst, kanske till och med troligt men alltså inte bekräftat. Något han i vilket fall har gemensamt med hundratusentals yngre män i Sverige.

I övrig, man kan inte tvinga någon att delta i medicinska utredningar och/eller delta i åtgärder för att utröna om och hur man bäst stöttar personen framöver i syfte att exempelvis studera och/eller kunna försörja sig själv på längre sikt.

GM ger bilden av en 35-årig man som nekade till allt han erbjöds eftersom det är soft och kravlöst att inte behöva göra ett skit dvs bara låta försörjningsstödet ticka in varje månad.

Sova hur länge man vill, spela datorspel, ha hyran betald för en centralt belägen lägenhet. När det till sist faktiskt ställdes krav på någon form av motprestation tappade han det helt.

Han gick ju i en specialklass för personer med autism. Det står i media, och det finns dessutom kopior på hans betyg därifrån som någon postade här tidigare.
Citera
2025-02-07, 15:09
Medlem
Gällande gärningsmannen så verkar det bara framkommit lite semesterbilder privat. Varifrån de nu fick bilderna? Ingen social media konto?

I övrigt är det mest information från folk som berättat om honom eller officiell information från myndigheter,

Det är väldigt mycket information som saknas. En del är nog sekretessbelagt hos myndigheter, vi saknar också information om han överhuvudtaget var aktiv någonstans i sociala media eller något forum. Om han hade kontakt med någon annan människa via internet.
Citera
2025-02-07, 15:10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det har du nog rätt i. Schizotyp personlighetsstörning verkar passa in bra på honom.

Om det hade varit fallet så hade Soc, som ju träffade honom regelbundet under flera års tid, skickat honom till psykvården för utredning, möjligen med beslut om tvångsåtgärder om han vägrat.

Det finns många i den här TS som påstår att GM skulle ha varit psykiskt sjuk men ingen som hittills kunnat uppvisa ett spår av belägg för detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillenEklund
Kanske utvecklade han schizofreni men drag av autism hade Jonas Simon.
Nja nu är jag ingen psykiatriker men psykossjudom tror jag inte han led av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
Bottom line är: 11 döda och 5 överlevanda skadade. Konstig proportion i sådana sammanhang. Betyder att GM hade tid att avrätta liggande skadade med extra skott. Det förklarar också varför identifieringen tar evigheter. Huvuden är sönderskjutna och DNA analys krävs. Jämföra bara med liknande attentat i USA. Varför ingrep polisen så sent fast de blev själva beskjutna? I korridoren fanns inga springande civila. Förväntar mig många stämningar mot polisens inkompetens och underlåtenhet.

Vilka attentat i USA jämför du med? Vad är det du vill jämföra, menar du identifieringen, sent ingripande eller vad?

Polisen kanske inte kunde ingripa snabbare just därför att de själva blev beskjutna.

Enligt ögonvittnen på skolan var det rökfyllt och folk sprang omkring i panik. Var skulle de springa om inte i korridoren?

Kan inte anklaga polisen för inkompetens och underlåtenhet. Vad hade du själv gjort i denna situation som måste ha lamslagit de flesta? Det enda jag har reagerat på är polisens första pressintervju då presstalesmannen inte nämnde de döda. Detta var inte rätt.
Citera
2025-02-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Polisen vågar inte gå in ..... Ynkligt , varför då bli polis .

Polisen gick in på 5 minuter och räddade förmodligen många liv.

Lyssna. https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag
Citera
Medlem
Jag tror han känner igen sig i honom men har inte förstått det och projicerar för att undvika obehagliga känslor. Detta rör upp starka känslor i oss alla, och det tog mig tid att förstå och hantera mina egna känslor rationellt.

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad i gärningsmannens agerande tycker du är friskt då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Han gick ju i en specialklass för personer med autism. Det står i media, och det finns dessutom kopior på hans betyg därifrån som någon postade här tidigare.
Framgår det i media hur många skolskjutningar han begick under sin tid i den klassen? Han spelade tydligen hockey också, har någon utrett sambandet mellan f.d. hockeyspelare och skolskjutningar?
Citera
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Och för hårda regler som regeringen bestämt!
Nej, inte när det gäller grav ohälsa och framförallt autism/aspberger där du inte förstår sociala sammanhang, kommunikation, ironi etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in