Citat:
Ursprungligen postat av
noyellowhats
Olämpliga? Jo, det är fint.
Men hur ska den lagen utökas för att fånga upp dessa "olämpliga"?
Krävs det att man har ett FB-konto med minst ett visst antal vänner?
Är tystlåtna olämpliga?
Är skrävlare olämpliga?
Vem avgör vem som är olämplig och hur? Läkare? De som knappt klarar av att anmäla blinda till Transportstyrelsen.
Ska jag anmäla.., tex jägar-grannen, som bor i dörren bredvid och som är lite för trevlig mot min fru?
Åter igen, få bort alla illegala handeldvapen, sprängämnen o handgranater som strömmar in så har vi löst mycket av den faktiska problematiken.
Sen, efter det, kan vi börja de avväpna de "livsfarliga" jägarna o sportskyttarna.
Håller med dig.
Där jag bor på somrarna är det mycket skog och det jagas säsongsvis både älg och rådjur.
Anser inte att jag på något sätt borde oroa mig för eller anmäla någon av jägarna. Det är samma personer som jagar varje år.
Jag undrar: Ska de personer som
har haft sin licens i flera år verkligen synas i sömmarna också? Ska de boka tid hos någon läkare eller psykolog som ska intyga att de är kloka/inte kloka nog för att få behålla sin licens och fortsätta jaga som de har gjort i 30-40 år? (Visserligen är en av dessa litet snål av sig, men det borde väl inte indikera olämplighet till att ha licens, eller?) Skämt åsido, men detta förslag är litet märkligt. Hur ska man gå tillväga med lämplighet?
Enligt vad jag förstår söker man vapentillstånd hos polisen. Man söker tillstånd för varje vapen man har och dessa ska preciseras i ansökan med en hel del fakta. För att få tillstånd ska man bl.a. anses vara 'skötsam' (står i en av punkterna för ansökan). Detta innebär, enligt polisen, att man ska vara ostraffad. Låter bra.
Myndigheterna blev helt tagna på sängen igen när denna skolskjutning inträffade bara dagar efter en massiv skjut- och bombvecka. Efter många års tystnad tvingades våra ministrar stå till svars och det var ett väldigt prat om hur 'förskräckligt', 'ofattbart' för att inte tala om 'ALVARLIGT' läget helt plötsligt hade blivit.
Lägg krutet på att hitta och beslagta illegala vapen som används av kriminella.