2025-02-07, 14:55
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Man behöver nog jobba med nåt som kallas krismedvetenhet hos polisen. Att vara beredd på att hemska våldsdåd verkligen kan inträffa och då kunna agera raskt och resolut. Man kan inte invänta fakta och beslut och regelverk och säkerhet - man måste kunna ingripa när något händer. Det kan handla om minuter och då kan man inte dra sig tillbaka för överläggningar.
Om myndigheterna inte kan försvara medborgarna får man göra som i USA, man får tillåta att medborgarna beväpnar sig och kan försvara sig själva.

Nä, du måste lugna ner dig och sluta jämföra denna enskilda händelse med USA. Vi behöver inte beväpna oss för att försvara oss. Men visst vet väl även du att det finns specialstyrkor som arbetar med just detta? Inte en vanlig polis som gått en två-årig utbildning. Polisernas jobb är inte att offra sina liv för allmänheten…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Ska inte poliser göra absolut allt som bara är möjligt för att stoppa en GM som avrättar elever inne på en skola? Det är ett av de uppdrag man åtar sig när man väljer att bli Polis. Att bli polis är inte för alla.
Det kan vara så att alla var skjutna redan när första patrullen anlände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Sen får man ju inte aktivitetsersättning bara sådär utan vidare. Det krävs en massa (meningslösa) utredningar via AF och FK, läkarintyg där åtminstone NÅGON defekt av något slag måste framgå osv. Om han hade någon psykiatrisk diagnos borde ju det ha kommit ut nu. Så aktivitetsersättning hade han förmodligen inte.

Precis, det verkar som RA var en person som aldrig försökt eller behövt ta eget ansvar. Bara glidit med så länge det gick.
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Vem var det då som sköt en massa skott över 30 min senare?
Hur vet du att det sköts 30 minuter senare?
Citera
2025-02-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Å andra sidan inte särskilt troligt att selektiv mutism debuterar plötsligt. Jag tror mer på depression/social fobi som gjorde honom mer inbunden och obenägen att kommunicera.
Skitsnack. Jag slutade kunna prata i övre tonåren pga att jag hade en instabil kille. Dvs jag blev oförmögen till kommunikation pga min situation. Så jo, selektiv mutism kan du drabbas av som äldre och det kan se ut som att någon bara slutar prata lika mycket som tidigare.

Sannolikt hade han en mycket mer allvarlig problematik än depression och social fobi då det flesta av oss inte utför massmord på/av sådan grund. Hans problem var allomfattande och helt integrerade i hans person med tydliga symptom som var kroniska och beständiga. Man återhämtar sig från psykisk ohälsa men sällan från psykiska störningar då det första är något man kan självläka från i de flesta fall. Det andra är beständiga delar hos en person och kräver vård och i många fall medicinering.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om RA hotats med indragning av försörjningsstödet för någon teknikalitets skull är väl detta att betrakta som just ett "problem med ekonomin"!

Kanske har detta skett flera gånger förut, men föräldrarna kunnat rycka in med tillfälligt penningstöd!
Saken är att han om hans problem inte var svår störning/mental ohälsa, hade kunnat lösa den här situationen genom att leva på CSN. Problemet är med andra ord att han var mentalt störd och oförmögen till att arbeta och studera. Inte att han inte kunde hantera ekonomin. Den här sortens killar kan sitta och samla sina pengar på hög för att de inte konsumerar som andra människor eller har sociala aktiviteter.

Han har aldrig haft ekonomiska problem då han inte har en enda skuld och vad det verkar, inte heller så har haft. Därför har han aldrig varit aktuell för godmanskap eller förvaltare och det hade varit ett ordentligt övergrepp att frånta honom rätten att själv hantera sin ekonomi då det saknats grund för sådana beslut.
Citera
2025-02-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartShiba
På flera håll sägs att GM har judisk härkomst.
Jag tänker att kanske det hat mot judar som poppat upp i Sverige på senare året, som demonstrationer och uttalanden från studenter i Göteborg som vill porta judar från universitetet:
Kan det ha triggat honom?
Det är bara idioter som tror att han hade någon judisk koppling.

Han förefaller ha varit helt sekulär, f.ö.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-07 kl. 15:00.
Citera
2025-02-07, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Om poliserna blir beskjutna måste de naturligtvis storma skolan och leta efter gärningsmannen och sårade. Inte retirera och grubbla på nästa drag. Hur många kunde man ha räddat om man gått in direkt?

De gick in direkt precis som du önskar

5 minuter efter larmet gick första patrullen in. De drog på sig skyttens eld, så han inte kunde skjuta fler elever.
10 minuter efter larmet gick regionala insatsstyrkan in.

https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Glöm inte att i dagens Sverige finns det även en uppsjö av Soc-kärringar som är invandrare, så om han sköt en invandrare behöver det ju inte vara pga rasism utan pga att hon var en Soc-kärring.

Jag har försökt att förklara detta för invandrare jag möter. De tror att attacken måste ha att göra med rasism, trots att samhället inte är svart och vitt. Det finns "svartskallar" och "svennebananer" i alla yrken och alla skikt i vårt samhällen idag. Detta innebär att det in en miljö med klientelet och den profession som verkar i måltavla blir det majoriteten personer med utländsk bakgrund som hamnar i skottgluggen.

Invandrare jag möter säger också att man väljer att relativisera när en gärningsman är svensk och säga att han har en diagnos. Att han är sjuk och inte förstår bättre. Samtidigt säger de att när det är en muslim så är han alltid islamist och terrorist och ej galen i egentlig mening. Hur ska man bemöta detta argument?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det kan vara så att alla var skjutna redan när första patrullen anlände.
Första patrullen uppgav att de "kände" sig beskjutna av GM och därför sökte skydd istället.
Ingen polis besvarade GMs eldgivning.
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Insatsstyrkan kan ha skjutit...
Antagligen inte. Polisen påstår väl att dom inte skjutit något alls?
Citera
2025-02-07, 14:58
Medlem
LaoshiFreigeists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimannen
Precis, det som är syftet med rutinen. Att få GMs fokus också.

Istället har man stått i ett hörn, cirka en timme efter att man anlänt till platsen. Stackars anhöriga som tvingas veta detta.

Bottom line är: 11 döda och 5 överlevanda skadade. Konstig proportion i sådana sammanhang. Betyder att GM hade tid att avrätta liggande skadade med extra skott. Det förklarar också varför identifieringen tar evigheter. Huvuden är sönderskjutna och DNA analys krävs. Jämföra bara med liknande attentat i USA. Varför ingrep polisen så sent fast de blev själva beskjutna? I korridoren fanns inga springande civila. Förväntar mig många stämningar mot polisens inkompetens och underlåtenhet.
Citera
2025-02-07, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Olämpliga? Jo, det är fint.
Men hur ska den lagen utökas för att fånga upp dessa "olämpliga"?
Krävs det att man har ett FB-konto med minst ett visst antal vänner?
Är tystlåtna olämpliga?
Är skrävlare olämpliga?
Vem avgör vem som är olämplig och hur? Läkare? De som knappt klarar av att anmäla blinda till Transportstyrelsen.
Ska jag anmäla.., tex jägar-grannen, som bor i dörren bredvid och som är lite för trevlig mot min fru?

Åter igen, få bort alla illegala handeldvapen, sprängämnen o handgranater som strömmar in så har vi löst mycket av den faktiska problematiken.

Sen, efter det, kan vi börja de avväpna de "livsfarliga" jägarna o sportskyttarna.

Håller med dig.

Där jag bor på somrarna är det mycket skog och det jagas säsongsvis både älg och rådjur.
Anser inte att jag på något sätt borde oroa mig för eller anmäla någon av jägarna. Det är samma personer som jagar varje år.

Jag undrar: Ska de personer som har haft sin licens i flera år verkligen synas i sömmarna också? Ska de boka tid hos någon läkare eller psykolog som ska intyga att de är kloka/inte kloka nog för att få behålla sin licens och fortsätta jaga som de har gjort i 30-40 år? (Visserligen är en av dessa litet snål av sig, men det borde väl inte indikera olämplighet till att ha licens, eller?) Skämt åsido, men detta förslag är litet märkligt. Hur ska man gå tillväga med lämplighet?

Enligt vad jag förstår söker man vapentillstånd hos polisen. Man söker tillstånd för varje vapen man har och dessa ska preciseras i ansökan med en hel del fakta. För att få tillstånd ska man bl.a. anses vara 'skötsam' (står i en av punkterna för ansökan). Detta innebär, enligt polisen, att man ska vara ostraffad. Låter bra.

Myndigheterna blev helt tagna på sängen igen när denna skolskjutning inträffade bara dagar efter en massiv skjut- och bombvecka. Efter många års tystnad tvingades våra ministrar stå till svars och det var ett väldigt prat om hur 'förskräckligt', 'ofattbart' för att inte tala om 'ALVARLIGT' läget helt plötsligt hade blivit.

Lägg krutet på att hitta och beslagta illegala vapen som används av kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in