2025-02-07, 14:59
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Förvisso. Men en person med schizoid personlighetsstörning tänker jag saknar gnistan att ens skrida till handling. De saknar ofta ork/motivation att ens gå och handla. De är avmattade och ointresserade av omvärlden. De bryr sig knappt om kritik från andra människor så hämnd känns mindre sannolik. Deras tankar är hullerombuller och att planera något sånt här krävs samlade tankar.

Om man har en schizotyp störning så kan man förmodligen vara duktig på att genomföra just någonting sådant här men däremot vara sämre på att exempelvis gå och handla.

Citat:
En person med grov autism kan vara socialt avskärmad men ändå "vara med i matchen" till den grad att de känner sig oförorättade och de har närmare till planering och handling.

Har man "grov autism" så betyder det att man inte bara har autism utan även en intellektuell funktionsnedsättning. Autism är som sagt i stort sett en introvert, känslig personlighetstyp som helst inte umgås med kompisar samt har allmänt svårt med sociala sammanhang.

Richard Andersson kändes inte som en person med autism. Om han hade autism så måste det ha funnits någonting mer som orsakade hans problem. Hans sociala fobi verkar ha varit på en nivå som jag sällan har skådat.

Jag känner många med autism. Både jag och min flickvän har autism och vi båda tycker att Richard Anderssons påstådda beteende var extremt udda. Vi tycker att han ser extremt udda ut på alla dessa bilder också.

En schizotyp störning är det närmsta som stämmer in på Richard Anderssons beteende i nuläget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Första patrullen uppgav att de "kände" sig beskjutna av GM och därför sökte skydd istället.
Ingen polis besvarade GMs eldgivning.
Jaha? Hur motsäger det det jag anförde?

Skotten mot poliserna kan ha varit de sista han avlossade.

Nu påstår jag inte att jag VET att det är så men det finns inget som motsäger det heller.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Om poliserna blir beskjutna måste de naturligtvis storma skolan och leta efter gärningsmannen och sårade. Inte retirera och grubbla på nästa drag. Hur många kunde man ha räddat om man gått in direkt?
Som jag uppfattat det så var polis inne i lokalerna ganska snabbt efter det att larm inkommit, efter bara några minuter var man inne. De var dock inte utrustade för att ta sig fram genom rökfyllda lokaler samtidigt som de ska svara på eld. De fick dra sig tillbaks och invänta insatsstyrkan som var på plats efter 10 minuter, vilket jag ser som ganska snabbt.

Vi behöver tidsangivelser för videoklippen som privatpersoner postat i sociala medier för att kunna förstå hur länge han kunde gå runt och skjuta.
Senast redigerad av RollonHomie 2025-02-07 kl. 15:01.
Citera
2025-02-07, 15:00
Medlem
Polisen sköt inte.

"De uppfattar det som att de blir beskjutna."

"– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén."

https://samnytt.se/polisen-om-massakern-i-orebro-ett-inferno
Citera
Medlem
Kallvattenberedares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
GM tog nog sitt liv innan polisen kom till platsen...
Nä. Vakna till nu. Dom blev ju beskjutna av honom.
Citera
Medlem
Citat:
Första patrullen uppgav att de "kände" sig beskjutna av GM och därför sökte skydd istället.
Ingen polis besvarade GMs eldgivning.

Du sätter ordet "kände" inom citattecken fast det inte alls är vad poliserna sa. De sa att de uppfattade att skytten sköt på poliser istället för elever. Då gör det ingenting att de tog skydd, eftersom inga fler elever dör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Troligen räddade deras snabba insats många liv.
https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag
Citera
2025-02-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Något som förundrat mig är hur karln har försörjt sig? Nolltaxerat i så många år. Kunnat åka på ett antal utlandsresor de senaste åren. Innehar minst fyra jaktgevär och säkert en hel annat som är värdefullt. Socialbidrag brukar inte vara särskilt lätt att få numera. Åtminstone inte om är svensk. Vad levde karln av? Jag misstänker att han hade något fuffens för sig och att det nu var under uppdagande. Det har kommit nya tuffare regler om att beslagta pengar och dylikt som kommer från kriminell verksamhet. Misstänker lite vagt att de han sköt kanske var inblandad i samma fuffens. Han verkar ju ha skonat vissa. Så det verkar inte helt slumpmässigt han sköt. Får bara kännslat att detta är något mer än det ser ut att vara. Dvs en galning som går in och skjuter på en skola.

Han verkar ha haft försörjningsstöd (som han nu blev av med) och gällande resor är det nog hans föräldrar som har bjudit med honom.

Hade han fått sjukersättning från början för sina svårigheter hade det här nog aldrig inträffat.

Hoppas myndigheterna drar någon form av lärdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Har känslan av att han hade något komplex lver sitt utseeende. Speciellt hans mun. Gav han dåligt självförtroende. Han kanske hade otur i högstadiet att inte hamna i en klass där han kunde knyta vänner som var mer lik honom.
Men herre gud - vad är det för resonemang? "Har känslan av"? Hur kan du bemöda dig med att skriva ner att du har "känslan av" att han skjutit ihjäl 10 pers inkl sig själv, p g a att han har komplex för sin mun??

Och komplex för SITT utseende? Men hur många tror du inte har det? Väldigt många kan du lugnt utgå ifrån. Om alla dessa skulle skjuta 10 pers var inkl sig själva, hade världens befolkning HÖGST varit en en tiondel av vad en är idag!
Citera
Medlem
Citat:
Polisen sköt inte.

"De uppfattar det som att de blir beskjutna."

"– Ingen polis har dock besvarat beskjutningen, säger Lars Wirén."

Det var säkert en bedömning att inte skjuta in i en rökfylld skola full med panikslagna elever. Då hade oskyldiga kunnat bli träffade
Citera
2025-02-07, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Du sätter ordet "kände" inom citattecken fast det inte alls är vad poliserna sa. De sa att de uppfattade att skytten sköt på poliser istället för elever. Då gör det ingenting att de tog skydd, eftersom inga fler elever dör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisen-beskriver-handelseforloppet-ett-inferno

Troligen räddade deras snabba insats många liv.
https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag

Korrekt. Jag mindes fel. "De uppfattar det som att de blir beskjutna."

Citera
2025-02-07, 15:05
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Är det bekräftat att SOC försökt tvinga ut en autist i arbete genom att dra in pengarna? De måste väl ändå slussa honom vidare till rätt hjälp? Det är inte alla med diagnoser som vet hur man själv ordnar sådant och vart man vänder sig för att få kunna få sjukersättning etc.

Det är ingen som hittills kunnat styrka att GM över huvud taget var diagnosticerad med autism eller någon NPF-diagnos. Möjligt, ja visst, kanske till och med troligt men alltså inte bekräftat. Något han i vilket fall har gemensamt med hundratusentals yngre män i Sverige.

I övrig, man kan inte tvinga någon att delta i medicinska utredningar och/eller delta i åtgärder för att utröna om och hur man bäst stöttar personen framöver i syfte att exempelvis studera och/eller kunna försörja sig själv på längre sikt.

GM ger bilden av en 35-årig man som nekade till allt han erbjöds eftersom det är soft och kravlöst att inte behöva göra ett skit dvs bara låta försörjningsstödet ticka in varje månad.

Sova hur länge man vill, spela datorspel, ha hyran betald för en centralt belägen lägenhet. När det till sist faktiskt ställdes krav på någon form av motprestation tappade han det helt.
Citera
2025-02-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om man har en schizotyp störning så kan man förmodligen vara duktig på att genomföra just någonting sådant här men däremot vara sämre på att exempelvis gå och handla.

Har man "grov autism" så betyder det att man inte bara har autism utan även en intellektuell funktionsnedsättning. Autism är som sagt i stort sett en introvert, känslig personlighetstyp som helst inte umgås med kompisar samt har allmänt svårt med sociala sammanhang.

Richard Andersson kändes inte som en person med autism. Om han hade autism så måste det ha funnits någonting mer som orsakade hans problem. Hans sociala fobi verkar ha varit på en nivå som jag sällan har skådat.

Jag känner många med autism. Både jag och min flickvän har autism och vi båda tycker att Richard Anderssons påstådda beteende var extremt udda. Vi tycker att han ser extremt udda ut på alla dessa bilder också.

En schizotyp störning är det närmsta som stämmer in på Richard Anderssons beteende i nuläget.
Ja det har du nog rätt i. Schizotyp personlighetsstörning verkar passa in bra på honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in