2025-02-07, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Skolan är ca 17500 kvm stor. Menar du att polis och räddningstjänst skulle hitta allihop på en kvart, i rök och ovetandes om det fanns en eller flera gärningsmän som låg i bakhåll?
Om poliserna blir beskjutna måste de naturligtvis storma skolan och leta efter gärningsmannen och sårade. Inte retirera och grubbla på nästa drag. Hur många kunde man ha räddat om man gått in direkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartShiba
På flera håll sägs att GM har judisk härkomst.
Jag tänker att kanske det hat mot judar som poppat upp i Sverige på senare året, som demonstrationer och uttalanden från studenter i Göteborg som vill porta judar från universitetet:
Kan det ha triggat honom?
Nej, hans mor har anor från en fransk glasblåsare som kom till Sverige i mitten på 1800-talet vid namn Simón. Denne glasblåsare gifter sig dock i katolska kyrkan, så svårt att tro att han var jude.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Ja jag tror att den utlösande faktorn var att han blev så trängd i ett hörn att han inte såg någon annan utväg. Dock hade det räckt med ett skott i huvudet hemma, men han hade säkert väckt ett sådant hat inom sig, inom lång tid att han kände sig tvingad. Bara vad jag tror. Om det nu visar sig att han gav sig på socialtjänstemän och arbetsförmedlare dvs.

Anledningen till att det inte blev ett skott i huvudet hemma är för att det aldrig var planen.
Hjälten byte om på skoltoaletten till en militäruniform och sedan 3 olika vapen + att hjälten kastade ut rökgranater för att förvirra motståndarna, lol detta var noggrant planerat och man kan försöka bortförklara det hur mycket man vill men sanningen är att rickard var en hjälte som fått nog av det mångkulturella helvete som vi lever i.

Sedan så finns det en ljudupptagning, där det tydligt hörs hur hjälten skriker, ni ska ut från europa!
Och sedan bang bang, fortsätt ni att sticka huvudet i sanden så finns inte verkligheten för er!
Citera
2025-02-07, 14:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
”Det tog en timme innan man kunde börja rädda liv”. Så varför svarar du ja?

Kolla upp "first responders" så ser du vad deras uppgift är.
Citera
Medlem
Exakt så. Dehumaniseringen kom nog på köpet eftersom han skulle ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Och eftersom han har en mycket svag identitet förmodligen på grund av hans psykosociala problem så ersattes den nya personligheten de pressade fram med vad hans enda utbildning var: Jägare.

Jag förstår fortfarande inte problemet med motivet. Jag kan räkna ut detta själv hemifrån genom personporträttet jag gjort på honom via bilder och årtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Breivik var ju för övrigt inne på jakt-tema. Han hade t.o.m. designat ett tygmärke med "Marxist Hunter" och "No bag limit" (alltså att man får fälla hur många djur man vill).
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Vi vet ju inte om MGM stundtals kanske lytt under SoL eller LSS. Fram till 30 års ålder kan ju MGM lyft aktivitetsersättning. Efter 30 års ålder blir dock regelverket lite ”snårigare” för de personer som behöver stöd att vara/komma in på arbetsmarknaden.

Hade han lyft exempelvis aktivitetsstöd/ersättning så hade det synts i taxeringen på samma sätt som förvärvsinkomst, men som bekant är det styrkt att han inte hade någon beskattningsbar inkomst, inte heller innan han fyllde 30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Olämpliga? Jo, det är fint.
Men hur ska den lagen utökas för att fånga upp dessa "olämpliga"?
Krävs det att man har ett FB-konto med minst ett visst antal vänner?
Är tystlåtna olämpliga?
Är skrävlare olämpliga?
Vem avgör vem som är olämplig och hur? Läkare? De som knappt klarar av att anmäla blinda till Transportstyrelsen.
Ska jag anmäla.., tex jägar-grannen, som bor i dörren bredvid och som är lite för trevlig mot min fru?

Åter igen, få bort alla illegala handeldvapen, sprängämnen o handgranater som strömmar in så har vi löst mycket av den faktiska problematiken.

Sen, efter det, kan vi börja de avväpna de "livsfarliga" jägarna o sportskyttarna.
Läkarintyg tyckte jag att jag hörde någon på radion föreslå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Ska inte poliser göra absolut allt som bara är möjligt för att stoppa en GM som avrättar elever inne på en skola? Det är ett av de uppdrag man åtar sig när man väljer att bli Polis. Att bli polis är inte för alla.

Det är inte ett arbete som innebär självmordsuppdrag, eller rycka ut som i en Hollywood rutin, de har strikta satta regler. Om en snut tex. Bara skulle rusa omkrng helt hetsig skulle även denne kunna skjuta en helt oskyldig av misstag.
Det finns en bra ex. När polisen hade usla rutiner, när de sköt ihjäl en Downs syndrom kille i Stockholm, för några år sedan, som hade en vattenpistol och polisen lekte, Hollywood.

Det är sjukt svåra beslut och stort säkerhetstänk. Även ambulans måste avvakta till säkrat, de vill inte dö i självmordsuppgrag heller ingen tjänar på det. Detta gäller även om du ser folk förblöda skrika osv... Tills polisen bedömer ambulansen får gå in! Det är inte Hollywood, Moder Teresa uppdrag lol.

Jag vet ej polis men: räddningstjänst här!
Senast redigerad av vetenskap666 2025-02-07 kl. 14:56.
Citera
2025-02-07, 14:53
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Jo faktiskt så får man licens även på den där för jaktändamål.

Magasinet måste dock vara spärrat till två patroner och magasinet måste vara fastsvetsat i magasinsbrunnen.

Även om man ''bara'' får ha två patroner i magasinet så kan man samtidigt ha en patron i loppet och en i hissen så ''max två'' patroner i magasinet betyder fyra patroner i realitet.
Citera
2025-02-07, 14:53
Medlem
Citat:
Är det bekräftat att SOC försökt tvinga ut en autist i arbete genom att dra in pengarna? De måste väl ändå slussa honom vidare till rätt hjälp? Det är inte alla med diagnoser som vet hur man själv ordnar sådant och vart man vänder sig för att få kunna få sjukersättning etc.

GM kan ju tänkt att han inte hade pengar kvar och skulle bli hemlös och kommer svälta. Det är lätt hänt att allt blir antingen svart eller vitt för de som har olika diagnoser.
De kan inte "slussa" någon vidare om denne inte själv vill.
Citera
2025-02-07, 14:54
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ska inte poliser göra absolut allt som bara är möjligt för att stoppa en GM som avrättar elever inne på en skola? Det är ett av de uppdrag man åtar sig när man väljer att bli Polis. Att bli polis är inte för alla.

Skulle tippa att skotten slutade ganska direkt efter första polisernas ankomst. Hade det fortsatt smälla hade dom antagligen agerat annorlunda
Citera
2025-02-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
En del kanske fått en chockreaktion i efterhand och stannat hemma utan att meddela sig.
Ja det är förstås sant. Men kontaktar inte en arbetsplats anhöriga om någon saknas? Man brukar väl ha en nödkontakt på arbetsplatsen, särskilt inom kommun/landsting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in