2025-02-07, 14:17
Medlem
Den timme det tog mellan polisens ankomst och gärningsmannens död känns otroligt frustrerande att läsa om. Det känns som ett svek och man blir ledsen och arg.

Hade polisen istället råkat skjuta en oskyldig tror jag att det hade varit ännu värre. De var dessutom underlägsna vapenmässigt till dess att riktig förstärkning anlänt.

Eftersom stor mängd ammunition använts av GM och identifieringsarbetet verkar minst sagt utmanande kan det även vara så att offren blivit skjutna många fler gånger utöver utöver den första skottskadan. Ett sätt att avhumanisera offren om så är fallet.

Jag vet inte hur ni andra hanterar detta men så går mina tankegångar tillsvidare.
Citera
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Olämpliga? Jo, det är fint.
Men hur ska den lagen utökas för att fånga upp dessa "olämpliga"?
Krävs det att man har ett FB-konto med minst ett visst antal vänner?
Är tystlåtna olämpliga?
Är skrävlare olämpliga?
Vem avgör vem som är olämplig och hur? Läkare? De som knappt klarar av att anmäla blinda till Transportstyrelsen.
Ska jag anmäla.., tex jägar-grannen, som bor i dörren bredvid och som är lite för trevlig mot min fru?

Åter igen, få bort alla illegala handeldvapen, sprängämnen o handgranater som strömmar in så har vi löst mycket av den faktiska problematiken.

Sen, efter det, kan vi börja de avväpna de "livsfarliga" jägarna o sportskyttarna.

Jag vet inte hur en jägarexamen går till men vet att det finns typ intensiva helgkurser och skulle tippa att det typ fungerar lite som kurser man måste ha på jobbet, där man ibland gör sista proven gemensamt bara för alla ska klara det och få fortsätta med sina jobb. Jag kan tycka att jägarexamens teoridel skulle behöva göras på en dator med bevakning så som man gör trafikverketsprov och med kluriga frågor. Kan tänka mig att man idag får ett häfte så är det bild på några djur och man får skriva vad som är småvilt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oh my god släpp den där jävla toalettinspelningen nån gång.

INGEN VET VEMS RÖSTEN ÄR.
INGEN VET VAD RÖSTEN SÄGER.

Ett läger vill höra jag kan fan inte jobba.
Det andra vill höra ni ska ut ur europa arabjävlar all hail vår store ledare Jimmie.
Vi vet. Vi vet. Vi vet. Och kommer inte längre. Byt spår. Byt hela skivan.

Det här klippet är rätt så intressant

https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8&ab_channel=Technito20

Vilket förklarar varför det är illa att tv4 textar och säger vad dom vill att man ska höra.
Citera
2025-02-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Det är fortfarande oklart när han sköt sig själv som jag förstår det hela, eller?
Enda man vet är att de hittade honom skjuten efter ca en timme. Förmodligen självförvållat.

Teoretiskt kan det ju varit någon som lyckats avväpna GM och skjutit honom med sitt egna vapen och sedan inte vill berätta det för polisen. Men det är väl 1 på 100 000.
Citera
2025-02-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
En inte alltför kvalificerad gissning är att myndigheterna har försökt få ut RA på någon form av arbetsträning eller praktik. Det behövs ju börjas någonstans om man ska försöka ge en individ en positiv framtid. Alla har dock inte förmåga till att se det positiva med en sådan insats.

Och då blev det "Jag kan inte jobba!" istället?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallvattenberedare
Det är fortfarande oklart när han sköt sig själv som jag förstår det hela, eller?

Jag har inte sett någon redovisa klockslag när han sköt sig själv eller när han avlossade sista skottet.
Den timme som pratas om är tills hela lokalen är "säkrad" från andra skyttar och bomber. Mördaren dog nog långt innan.
https://www.sverigesradio.se/artikel/identifieringen-av-offren-vantas-bli-klar-idag

Men nu har P1 tydligen fått tag i minut-redovisningen så kanske kommer det att rapporteras om det under dagen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-visar-sa-gick-raddningsinsatsen-till-minut-for-minut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g11
tycker ändå dom borde ha gått in och försökt eliminera alla hot oavsett om de kanske leder till att dom själv dör, men enkelt för mig o snacka när de inte va jag som befann mig i den situationen o veta hur dom kände.

Svårt för dem att jobba om de dör då bara. Annars smart.
Citera
2025-02-07, 14:20
Medlem
RegnochSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Något som förundrat mig är hur karln har försörjt sig? Nolltaxerat i så många år. Kunnat åka på ett antal utlandsresor de senaste åren. Innehar minst fyra jaktgevär och säkert en hel annat som är värdefullt. Socialbidrag brukar inte vara särskilt lätt att få numera. Åtminstone inte om är svensk. Vad levde karln av? Jag misstänker att han hade något fuffens för sig och att det nu var under uppdagande. Det har kommit nya tuffare regler om att beslagta pengar och dylikt som kommer från kriminell verksamhet. Misstänker lite vagt att de han sköt kanske var inblandad i samma fuffens. Han verkar ju ha skonat vissa. Så det verkar inte helt slumpmässigt han sköt. Får bara kännslat att detta är något mer än det ser ut att vara. Dvs en galning som går in och skjuter på en skola.

Vi vet ju inte om MGM stundtals kanske lytt under SoL eller LSS. Fram till 30 års ålder kan ju MGM lyft aktivitetsersättning. Efter 30 års ålder blir dock regelverket lite ”snårigare” för de personer som behöver stöd att vara/komma in på arbetsmarknaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Säg det till Peter Madsen och liknande figurer som får säckvis med kärleksbrev och har kvinnor som står på kö för att få ha sex med dem i fängelset. Detta trots, eller kanske tack vare, att han tortyrmördat och styckat en kvinna.

Om Rickard hade överlämnat sig till polisen och sen suttit i fängelse så hade han också fått massor av kvinnliga beundrare.

Samma sak gällande fallet Breivik i Norge. De fick ändra någon regel där har jag för mig, då det blev svårt att hantera all post.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Och då blev det "Jag kan inte jobba!" istället?

Och att Aftonbladet har skrivit att en massa soc arbetare inte har dykt upp till jobb efter.
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platypus12
det sägs att saknas personal- varför frågar de inte familj/anhörig? de är ju inte alla ensamstående som arbetar hos Socialtjänsten?
Töntig hela vägen
Förstår inte vad du menar. Ska anhöriga till de som slutar eller dött söka jobben?

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oh my god släpp den där jävla toalettinspelningen nån gång.

INGEN VET VEMS RÖSTEN ÄR.
INGEN VET VAD RÖSTEN SÄGER.

Ett läger vill höra jag kan fan inte jobba.
Det andra vill höra ni ska ut ur europa arabjävlar all hail vår store ledare Jimmie.
Vi vet. Vi vet. Vi vet. Och kommer inte längre. Byt spår. Byt hela skivan.
Detta. Vissa sojakrönikörer och mindre nogräknade gammelmediadrakar har försökt pusha rasist/islamofobinarrativet in i absurdum. Det känns bara jävligt vagt och som deras önsketänkande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Det här klippet är rätt så intressant

https://www.youtube.com/watch?v=NEKqyxiLOh8&ab_channel=Technito20

Vilket förklarar varför det är illa att tv4 textar och säger vad dom vill att man ska höra.
Ja, det är pinsamt lekmannamässigt av TV4 och det blir därför tragikomiskt när de försöker täcka röven med att dilla om att "experter" har lyssnat på ljudet. Då ringer man experter på forensisk ljudanalys, inte Ljud-Bosse och Ljud-Lasse på TV4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in