2025-02-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Är det bekräftat att SOC försökt tvinga ut en autist i arbete genom att dra in pengarna? De måste väl ändå slussa honom vidare till rätt hjälp? Det är inte alla med diagnoser som vet hur man själv ordnar sådant och vart man vänder sig för att få kunna få sjukersättning etc.

GM kan ju tänkt att han inte hade pengar kvar och skulle bli hemlös och kommer svälta. Det lätt hänt att allt blir antingen svart eller vitt för de som har olika diagnoser.

Det står i Aftonbladet som en sanning iaf.
Citera
2025-02-07, 14:10
Medlem
Citat:
Är det bekräftat att SOC försökt tvinga ut en autist i arbete genom att dra in pengarna? De måste väl ändå slussa honom vidare till rätt hjälp? Det är inte alla med diagnoser som vet hur man själv ordnar sådant och vart man vänder sig för att få kunna få sjukersättning etc.

GM kan ju tänkt att han inte hade pengar kvar och skulle bli hemlös och kommer svälta. Det är lätt hänt att allt blir antingen svart eller vitt för de som har olika diagnoser.
Det fanns uppgifter i media (nej jag hittar det inte nu) om att han ganska nyligen fått besked från socialen om att hans bidrag skulle dras in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag tror att de skapar regler utan att ha tillräckliga kunskaper och inte lyssnar på de som har dessa kunskaper.

Jag tror också, att personal inom psykiatrin förstår det här men långt ifrån alla politiker har en aning om det.

I grunden är det fel folk som blir politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Om han är skånsk kan han nog säga det.

"Ni skae bohrt ifra EuropaH!"

Men nu är han ju Örebroare.. Så förmodligen inte det han sa. Jag är helsvensk, och kan inte uttrycka mig som i det där klippet utan att dra i med dialekt och låtsas att jag är skåning..

Chansen är större, om det nu var så som aftonbladet säger att han låg i konflikt med socialen. Att han stod där inne och sa "Ja kan inte jobba!" och med tanke på att någon kvinna verkar svara han direkt efter det han sa.. Så har han och en soc tant nog en liten dialog.

Det är inte ens GM som ropar i klippet. Det är en lärare som ropar "ni ska ut allihopa" till sina elever som står och filmar med telefonerna.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Å andra sidan, vad fan skulle man skrika ut slagord som "Jag kan fan inte jobba" för? Isåfall var han ju psykotisk, för det är för lösryckta ord i den situationen: GM dyker upp, siktar och skriker helt apropå ingenting : "Jag kan fan inte jobba" PANG!

En teori är att socialtanterna jobbade på skolan. Samma soctanter som hade nekat honom socialbidrag pga att han inte hade sökt jobb.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Å andra sidan, vad fan skulle man skrika ut slagord som "Jag kan fan inte jobba" för? Isåfall var han ju psykotisk, för det är för lösryckta ord i den situationen: GM dyker upp, siktar och skriker helt apropå ingenting : "Jag kan fan inte jobba" PANG!

Därför att soc verkar ha befunnit sig i den lokalen och har precis dragit in hans bidrag.

Det låter som att han säger "Men jag kan ju inte jobba!" eller "hur fan ska jag jobba"
(efter typ 20 år utav att ha levt på soc, och haft aspie diagnos)

och sen som att någon tant svarar "Jaa, men rektorn har nu sagt"

Och sen säger han "Vafan.." och trycker direkt av..
Senast redigerad av vildhane 2025-02-07 kl. 14:15.
Citera
2025-02-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det är dock bekräftat att polis först backade efter kontakt med GM.
Det är också bekräftat att GM hördes fortsätta skjuta i andra delar av lokalen en tid efter detta. Hur lång tid tror jag inte är bekräftat, men det kan vara allt från 5 minuter till nästan hela tiden fram till dess han hittades. Jag är inte insatt i PDV, men om man har tydliga tecken på att Pågående Dödligt Våld fortfarande pågår, då bör man rimligtvis enligt PDVs eget protokoll gå fort fram, inte långsamt och säkert. Om vi ponerar att polisen tog en timme på sig medan Pågående Dödligt Våld faktiskt pågick, då låter det inte bra.
Det är uppenbart att polisen inte har handlingsplan för liknande situationen, samt att poliserna var fega och inte vågade ta initiativ. Saknar erfarenhet av skarpt läge.
Citera
Avstängd
Citat:
Det är inte ens GM som ropar i klippet. Det är en lärare som ropar "ni ska ut allihopa" till sina elever som står och filmar med telefonerna.

Finns det film på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Nu står det i Aftonbladet att räddningspersonalen inte fick gå in förrän efter 1 timme på plats och att de anlände efter 7 min.

https://www.sverigesradio.se/artikel/rapport-visar-sa-gick-raddningsinsatsen-till-minut-for-minut
Citera
2025-02-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
sugarcoating... hade det varit så bra så hade polisen inte fått kritiken. kanske deras utredning får avgöra vad som kunde ha gjorts bättre och sämre...
Gulligt. Du menar för att media försöker vinkla det hela och skapa rubriker som inte finns för att sälja sin blaska så är det kritik på arbetet dom gjort? Det är spännande att det finns kritik på deras arbete när det inte finns några bevis på att dom inte agerade som dom skulle just nu vilket jag sa, väntar hellre på utredningen en att någon på Aftonbladet hittar på något roligt igen.
Citera
2025-02-07, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
I grunden är det fel folk som blir politiker.
Nja det skulle jag inte hålla med om.

Vi behöver bättre ledare, anser jag.
Citera
2025-02-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Några kommer nog inte vilja gå tillbaka till jobbet.
det sägs att saknas personal- varför frågar de inte familj/anhörig? de är ju inte alla ensamstående som arbetar hos Socialtjänsten?
Töntig hela vägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in