2025-02-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Finns det Soc-kärring/ar bland de döda så lär det vara ngn/ngr han har haft kontakt med tidigare och att han förtvivlat förklarar att han kan inte jobba och indirekt att han nu fått nog.

Är det bekräftat att SOC försökt tvinga ut en autist i arbete genom att dra in pengarna? De måste väl ändå slussa honom vidare till rätt hjälp? Det är inte alla med diagnoser som vet hur man själv ordnar sådant och vart man vänder sig för att få kunna få sjukersättning etc.

GM kan ju tänkt att han inte hade pengar kvar och skulle bli hemlös och kommer svälta. Det är lätt hänt att allt blir antingen svart eller vitt för de som har olika diagnoser.
Senast redigerad av Klantgubbe 2025-02-07 kl. 14:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fikonbuske
Säger han verkligen "Ni ska bort från Europa" i filmen på tv4? Vad annars kan han tänkas säga? Jag hör "Ni ska bort allihopa"

Nej. Något mer i stil med "jag vill inte jobba". Med tanke på att han "skonat" vissa under sitt massmord i en lokal full av invandrare samt att han var arg på socialen (om det nu stämmer) låter det troligast. Lägg också till att han hade Aspergers så blir det ännu mer troligt att han kan skrika något sånt.

"Ni ska bort ur Europa" blir bara riktigt bajsnödigt att få det till då det är inget en svensk nationalist eller rasist hade sagt, likadant med "ni ska bort allihopa".

EDIT

ev. är det inte ens han som ropar då den som skjuter står precis utanför dörren och den som ropar verkar vara ganska långt borta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Problem med social isolering och utanförskap har många. Men dom går inte ut och skjuter ihjäl andra människor för det.

Han verkar ha 0-taxerat i flertalet år, dvs inte fått någon ersättning från varken alfakassa eller socialtjänst. Det lär säkert bero på att han inte skötte jobbsökandet som han skulle. Mår man riktigt dåligt så tror jag inte att man orkar göra det. Han hamnade helt enkelt i en rävsax. Ingen inkomst och totalt utfryst från samhället, ingen som tog hand om honom. Enklaste utvägen hade nog varit en kula i huvudet på honom själv, men nekande och tjatande om saker som han inte klarade av, gjorde nog att han till slut började hata dessa personer. Och började fantisera om en plan att skjuta socialtjänstemännen (Om det nu inte kommer fram andra motiv, det får vi se).
Citera
2025-02-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Med informationen vi har, bra jobbat polisen. Aspiranter, trafikpoliser osv gjorde sitt jobb och gick mot byggnaden och blev beskjutna, dom anlände 5 minuter efter larmet, 5 minuter efter dom kom insatsstyrkan. Som polisen säger: Därefter påbörjas en tidskrävande genomsökning av de delvis rökfyllda lokalerna. · I den situation som rådde var det osäkert om det var en eller flera gärningsmän. Läget var kaotiskt – många rädda människor som sprang runt inne i- och utanför lokalerna.

sugarcoating... hade det varit så bra så hade polisen inte fått kritiken. kanske deras utredning får avgöra vad som kunde ha gjorts bättre
Senast redigerad av fonzen 2025-02-07 kl. 14:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är så mycket okunskap om hur isolerade människor likt R har det.
Bl.a att han skulle haft ett dolt liv med resor, lyxsemester & fester. Så han var inte så enstörig & isolerad ändå. Det är inte så svart eller vitt.

Han kan ha varit på hotellrummet 99% av tiden & när familjen lyckas få med honom ut förevigas det. För det är så det ser ut: de ändrar inte sitt beteende & blir en annan person bara för de är i ett annat land.

Vissa har en familj som lyckas få ut dem ngn gång ibland, andra har inte. Men de är isolerade oavsett.
Jag har fått en bild av att hans isolering har accelererat den sista tiden och att semesterresorna ligger en bra bit tillbaka.

Men visst jag kan ha fel där.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fikonbuske
Säger han verkligen "Ni ska bort från Europa" i filmen på tv4? Vad annars kan han tänkas säga? Jag hör "Ni ska bort allihopa"

Om han är skånsk kan han nog säga det.

"Ni skae bohrt ifra EuropaH!"

Men nu är han ju Örebroare.. Så förmodligen inte det han sa. Jag är helsvensk, och kan inte uttrycka mig som i det där klippet utan att dra i med dialekt och låtsas att jag är skåning..

Chansen är större, om det nu var så som aftonbladet säger att han låg i konflikt med socialen. Att han stod där inne och sa "Ja kan inte jobba!" och med tanke på att någon kvinna verkar svara han direkt efter det han sa.. Så har han och en soc tant nog en liten dialog.
Citera
2025-02-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag hör ”fan” och senare ”jobba”. Det är bara de två orden jag hör. Typ ”jag kan fan inte jobba”.

Å andra sidan, vad fan skulle man skrika ut slagord som "Jag kan fan inte jobba" för? Isåfall var han ju psykotisk, för det är för lösryckta ord i den situationen: GM dyker upp, siktar och skriker helt apropå ingenting : "Jag kan fan inte jobba" PANG!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
De får inte gå in under PDV innan Polisen säger att det är okej. Påfrestande att behöva vänta men så är det. Inget konstigt.

Precis, inget konstigt med att de inte fick gå in förrän de fick ok och så ska det vara. Men det talar ju om att de skadade inte togs omhand på ca en timme.
Med tanke på vilket vapen GM använde är det tur att han inte skadade flera som förmodligen hade dött av förblödning under tiden de väntade på hjälp.
Citera
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilda2024
Om man kollar längst ner i artikeln så biogas ett inlägg från X (fd Twitter) Och i så fall kanske det inte ens är skytten som skriker, då han står precis vid dörren och skriket kommer längre bort ifrån.

https://www.friatider.se/tv4-pastar-att-skytten-skrek-ni-ska-bort-fran-europa?s=09

Det enda som skulle ha ett uns av möjlighet i detta är om GM bar någon form av gasmask som kraftigt ''dovar'' till ljudet. Men mer troligt är nog någon lärare som försöker lugna ner panikslagna elever.

Edit: Hylsan i klippet hörs tydligt är en hagelhylsa i plast. Mässinghylsor för kulgevär skulle ge ett tydligt metalliskt ''ping''-ljud när det nuddade marken.
Senast redigerad av H.G. 2025-02-07 kl. 14:14.
Citera
2025-02-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Politiker är problemet. De reagerar ofta på fel sätt och ändrar regler och lagar på fel sätt trots eviga utredningar.
Jag tror att de skapar regler utan att ha tillräckliga kunskaper och inte lyssnar på de som har dessa kunskaper.

Jag tror också, att personal inom psykiatrin förstår det här men långt ifrån alla politiker har en aning om det.
Citera
2025-02-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Å andra sidan, vad fan skulle man skrika ut slagord som "Jag kan fan inte jobba" för? Isåfall var han ju psykotisk, för det är för lösryckta ord i den situationen: GM dyker upp, siktar och skriker helt apropå ingenting : "Jag kan fan inte jobba" PANG!

OM det nu är GM som ropar så är det väldigt troligt då han hade problem med soc pga av bidrag och deras attityd mot en arbetslös som inte söker arbete. Lägg på Aspergers på det tillsammans med andra psykproblem och du har en person som gapar och skjuter de personerna som sagt till honom att söka jobb.

OM det nu är GM som ropar.
Citera
2025-02-07, 14:09
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han kan ha skrikit det åt någon som han kände igen från soc eller komvux. Vem har sagt att det var ett slagord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in