2025-02-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilomaja
GM tog nog sitt liv innan polisen kom till platsen eller kort efter konfrontationen med dem. Han hade planerat murder-suicide istället för suicide by cop.

Ja det är en av teorierna.
MEN jag undrar... det talas ju om att det fanns fler vapen i byggnaden. Det tolkar jag som att någon gömt vapen "litet här och var". Kan det vra så att någon av de som var i korridorerna/motsv visste var vapen fanns och lyckades skjuta RA.
Skickas tillade kulor till analys från exakt vilket vapen de träffats av? Ifall kula gått igenom kroppen blir det ju lite svårt förstås.
Citera
2025-02-07, 12:45
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Jag tror inte på någon schizoid-diagnos. Dådet är alldeles för välplanerat för att detta skulle skett under en psykos. En person med t.ex schizofreni som är 35 år gammal skulle också ha spenderat mycket tid inlagd på psyket av och till under åtminstone ett decennium då sjukdomen brukar debutera i 20-års åldern. Något sådant borde ha läckt. Släktingar borde väl veta om han är inlagd på sjukhus i flera omgångar under lång tid. Så nej, jag tror inte att han trodde att de han sköt var demoner eller drakar. Han hade även gått på skolan så sent som 2021, en schizofren person hade stundtals uppfört sig så konstigt i skolan att det hade gått många varningsklockor.

Tror snarare på grov autism a la Adam Lanza och att motivet för dådet var att hämnas på socfolket för att de strypt penningaflödet. Alltså ett personligt motiverat vendetta snarare än ett psykotiskt vansinnesdåd utan mål och mening.

Schizotyp störning är inte riktigt samma sak som schizofreni. Vanföreställningar kan förekomma men det funkar inte riktigt som en renodlad schizofreni.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schizotyp_st%C3%B6rning

Hans helt EXTREMA sociala fobi kan absolut inte förklaras med autism. Han verkar ju ha undvikit alla som pesten. Även sin familj.

Han kan ha haft autism, ja. Men det måste ha funnits någonting annat som orsakade större delen av hans problem.

Någon typ av schizotyp störning låter ganska sannolikt i nuläget.
Citera
2025-02-07, 12:46
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja om man läser om schizoid personlighetsstörning kan det stämma in på GM: https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid
Ja, precis, psykotisk var han nog knappast. Han ska plötsligt ha blivit personlighetsförändrad i början av 7an, från att dessförinnan ha varit som "en i gänget" och som "vilken kille som helst".

Jag är inte läkare, men kom att tänka på PANS/PANDAS som kan bli kronisk:
https://www.internetmedicin.se/barn-och-ungdomspsykiatri/pans-pandas
Citera
Medlem
Zexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ska väl komma idag, även om det verkar dröja lite till.
Låter som det är flera inom bla hemtjänstpersonal som pluggat på halvtid som är offer. Förmodligen även lärare mfl.
Har det bekräftats att socialen hade kontor just där?

Inget officiellt att dem har kontor där men polisen har ej svarat på frågan om socialen hade verksamhet i lokalerna. Flertalet soc-anställda uppges fortfarande vara saknade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Ok. Så man meddelar vissa, och andra får vänta.
Dom ligger i kylen på Karolinska och man väntar på DNA-svar. Det gäller oavsett om dom har ansikte eller inte kvar.
Du tror inte att det blivit ett jävla liv om vissa får svar, och andra inte?
Tänk innan du snackar är du snäll. Om du besitter den förmågan.

Så hur gör dom då enligt dig?
Citera
Medlem
Valtieris avatar
Har någon hittat exakt vilka vapen RA hade med sig??
Citera
Medlem
Är vi säker på att allt inte bara är en konspiration? Någon som varit i Örebro och sjekkat in läget??🤨

Skämt och sido. Hur är det möjligt att ingen mer information kommit ut om de varit anställda på soc som blivit dräpt?

Nä det tror jag inte på. Tror han har varit förbannad på nån lärare eller nått. Och skjutit alla som varit i hans väg.
Citera
Medlem
Enligt P4 Örebro ska det hållas en pressträff av Polisen innan klockan 17 idag, om identifierade.
Citera
2025-02-07, 12:47
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Ser inte Rickard lite bögig ut?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Me8QG/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-35-ar-misstankte-skytten

Snarare timid. Han ser timid ut. Och med tom, död blick.
Citera
2025-02-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Man kan tycka vad man vill om journalister, men att dom hyenorna skulle bry sig om att det är helg tror jag inte en sekund på..

Ha. Överskatta inte Sveriges journalister. De vill nog hem till fredagsmyset de. Annars kommer de kräva övertidsbetalning och grejer.
Citera
2025-02-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Hur vet du att det fanns rasistiska skäl till dådet?
Vet du vilka alla offren är?
Jag är t ex helt hundra på att personen säger "Jag kan inte jobba" men vi vet ju inte ens om det är GM som talar.
Hur kan du vara så säker på att du har rätt i det du tror eller rättare sagt, varför vill man få till det att se ut som ett rasistiskt dåd utan att ha fakta?

Svaret på dina frågor och anledningen till att jag tänker som jag gör besvaras delvis av mitt tidigare inlägg som du citerar. Vad gäller offrens identitet kommer vi förhoppningsvis få fler detaljer idag (fredag), och det är högst sannolikt att majoriteten av de döda kommer vara utlandsfödda och utomeuropeiska personer. En ytterligare aspekt som försvårar argumentet att dådet saknar all ideologisk hemvist är följande (detta kanske redan har diskuterats i tråden eller inte, med tanke på den låga nivån härinne):

Ett motiv som har lyfts är att skytten var arg på socialtjänsten för att han hade nekats ekonomiskt bistånd. Polisen har gått ut med teorin att dådet kan ha varit riktat mot socialtjänsten. So far, so good.

Nu har jag en utmärkt förmåga att använda sökmotorer och karttjänster. Socialtjänsten och enheten för försörjningsstöd i Örebro ligger på Ribbingsgatan 1. Det är knappt 500 meter från Storgatan 53 där skytten bodde. Platsen för dådet, som inte är ett socialkontor utan en skola som bedriver SFI-studier, ligger dock drygt 4 kilometer från skyttens hem. Detta får en att undra varför han skulle gå så långt för att skada någon som inte är målet för hans vrede?

Jag anser helt enkelt att det strider mot all logik att betrakta detta terrordåd som en isolerad händelse utförd av en sinnesförvirrad och galen man som samhället inte har lyckats ge adekvat vård (vilket också kan vara sant). Att han var en vit svensk man som riktade in sig på att döda personer på en SFI-skola är dock inte en oviktig detalj i sammanhanget.
Citera
2025-02-07, 12:50
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Det var 130 poliser där, 20 ambulanser och ett antal brandbilar.
Alla gör inte samma sak.

Samtidigt som insatsstyrkan har sökt igenom 17000 kvadratmeter skola så har andra poliser, vårdpersonal och brandmän tagit hand om skadade.

Men gjorde de det mellan kl 12:30 -13:30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in