Citat:
Ursprungligen postat av
De79
Hur vet du att det fanns rasistiska skäl till dådet?
Vet du vilka alla offren är?
Jag är t ex helt hundra på att personen säger "Jag kan inte jobba" men vi vet ju inte ens om det är GM som talar.
Hur kan du vara så säker på att du har rätt i det du tror eller rättare sagt, varför vill man få till det att se ut som ett rasistiskt dåd utan att ha fakta?
Svaret på dina frågor och anledningen till att jag tänker som jag gör besvaras delvis av mitt tidigare inlägg som du citerar. Vad gäller offrens identitet kommer vi förhoppningsvis få fler detaljer idag (fredag), och det är högst sannolikt att majoriteten av de döda kommer vara utlandsfödda och utomeuropeiska personer. En ytterligare aspekt som försvårar argumentet att dådet saknar all ideologisk hemvist är följande (detta kanske redan har diskuterats i tråden eller inte, med tanke på den låga nivån härinne):
Ett motiv som har lyfts är att skytten var arg på socialtjänsten för att han hade nekats ekonomiskt bistånd. Polisen har gått ut med teorin att dådet kan ha varit riktat mot socialtjänsten. So far, so good.
Nu har jag en utmärkt förmåga att använda sökmotorer och karttjänster. Socialtjänsten och enheten för försörjningsstöd i Örebro ligger på Ribbingsgatan 1. Det är knappt 500 meter från Storgatan 53 där skytten bodde. Platsen för dådet, som inte är ett socialkontor utan en skola som bedriver SFI-studier, ligger dock drygt 4 kilometer från skyttens hem. Detta får en att undra varför han skulle gå så långt för att skada någon som inte är målet för hans vrede?
Jag anser helt enkelt att det strider mot all logik att betrakta detta terrordåd som en isolerad händelse utförd av en sinnesförvirrad och galen man som samhället inte har lyckats ge adekvat vård (vilket också kan vara sant). Att han var en vit svensk man som riktade in sig på att döda personer på en SFI-skola är dock inte en oviktig detalj i sammanhanget.